Vad är bäst att göra ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulgu
    • December 2014
    • 29

    Vad är bäst att göra ?

    har nu upptäckt förmodligen vita prick på två av mina guppys ,då jag möblerade om så fick dom tillsvidare gå med en lite för liten pump och kanske en aningens klen värmare (väntar på en beställning ) hur som helst så slängde jag över dom i en hink med salt och det enda jag har hemma waterlife gill &body flykes i morse , men vad gör jag ? Är det någon mening alls med detta ? Har släppt tillbaka dom men antingen har dom redan smittat alla andra eller så lär dom väl göra det nu .. Avlivning ?? Har gjort vatten byte idag , vill ju helst slippa behandla hela akvariet om det är möjligt ?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det vita prick får du medicinera hela karet. Pronto!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ulgu
      • December 2014
      • 29

      #3
      Åh ... Men då behövs ett annat medel va ? .. Kommer inte att kunna få tag i något på minst en vecka ...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Höj tempen till 30 grader om de övriga fiskarna klarar det, så håller det troligen sjukdomen stången en vecka. Om det nu är vita prick.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ulgu
          • December 2014
          • 29

          #5
          Tack för dina snabba svar ! Ja , lite svårt att säga säkert ? ,men det ser lurt ut ,

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du kan inte fota dem och länna bilden hit?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ulgu
              • December 2014
              • 29

              #7
              Hej !jag tog bort de två honorna ,nu har ingen prickar men en hona kliar sig mot stenar och en hane är lite "grå "ovanpå huvudet ?har en del yngel i akvariet så det är ju jättetråkigt om det är något skit som ska ta en efter en , vilket medel kan ni tipsa om ?bactopur ? Eller något bara för vita prick ? I övrigt är temp höjd i karet ,tack för er hjälp !

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Protozin är det enda jag testat mot vita prick, och det funkade. Men är du säker på att det är vita prick? Du har inte möjlighet att ta kort som Ansjo säger? Är ju lite onödigt att medicinera om det är något annat som kan botas på annat sätt
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • Dashivas
                  • December 2014
                  • 124

                  #9
                  Ursprungligen postat av ulgu
                  Hej !jag tog bort de två honorna ,nu har ingen prickar men en hona kliar sig mot stenar och en hane är lite "grå "ovanpå huvudet ?har en del yngel i akvariet så det är ju jättetråkigt om det är något skit som ska ta en efter en , vilket medel kan ni tipsa om ?bactopur ? Eller något bara för vita prick ? I övrigt är temp höjd i karet ,tack för er hjälp !
                  Är inte så bra på sjukdomar har aldrig haft nått sån tur är.

                  Men vad jag skulle gjort direkt.
                  Bytat vatten ofta kanske varannan dag och hällt i salt samt inte haft för hög temp.

                  Sen om inte det funkar så medicinerat.
                  http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                  Kommentar

                  • ulgu
                    • December 2014
                    • 29

                    #10
                    Hm var lite snabb att ta bort dom som jag skulle kunnat fota , de andra syns det knappt på så än ingen mening .. Jag bytte vatten igår , har varit noga och gjort vattenbyte varje vecka , men kan jag byta idag igen ? ,tillsatte happycont igår , ska jag göra det även idag isåfall ? ,har också easybalance hemma (kan det vara bra nu om jag gör ett vattenbyte ?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Byt inte vatten, är det vita prick så blossar sjukdomen ut av ett par orsaker, låg temp och stress.
                      Håll sedan koll på fiskarna, och drabbas någon ny bör du fota den och antingen länka hit eller visa i zoobutiken så du får rätt medicin.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ulgu
                        • December 2014
                        • 29

                        #12
                        Tack ansjo !! Då avvaktar jag och tar och beställer hem mediciner kanske ett för vita prick och ett för andra parasiter ?

                        Kommentar

                        • ulgu
                          • December 2014
                          • 29

                          #13
                          Försökte fota men det gick åt skogen , telefonen är på laddning ska se om jag lyckas om en stund ��

                          Kommentar

                          • ulgu
                            • December 2014
                            • 29

                            #14
                            Någon som har åsikter om faunamore ? Medel mot bla vita prick , påse man hänger i akvariet som doserar ,

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det användes förr, men hade ofta lite dålig verkan. Exit är annars en bra medicin mot VP.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...