Fjärilsciklid med fensjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Fjärilsciklid med fensjukdom?

    Hej, Jag skaffade två Fjärilsciklider för 3 dagar sen. Den mindre av Fjärilscikliderna (som jag hoppas är en hona) har nästen helt slutat använda sin vänstra simfena, den är istället tryckt mot kroppen. När hon/han väl använder den så tycker jag att den inte ser lika genomskinlig ut som den andra fenan ut har en vit beläggning. Jag har ingen nitrit, ph 7,5-8 och kh 2-3.

    Någon som vet vad det kan vara för sjukdom och hur man eventuellt behandlar mot den?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Yadina
    Hej, Jag skaffade två Fjärilsciklider för 3 dagar sen. Den mindre av Fjärilscikliderna (som jag hoppas är en hona) har nästen helt slutat använda sin vänstra simfena, den är istället tryckt mot kroppen. När hon/han väl använder den så tycker jag att den inte ser lika genomskinlig ut som den andra fenan ut har en vit beläggning. Jag har ingen nitrit, ph 7,5-8 och kh 2-3.

    Någon som vet vad det kan vara för sjukdom och hur man eventuellt behandlar mot den?
    Har du bara haft dessa i tre dagar, så borde nog fenan sett likadan ut i affären där fjärilarna köptes. Har du kvittot kvar så lämna tillbaka den.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ja det har du nog rätt i Inger, men hon/han har repat sig nu och verkar iaf må hyfsat.

      Nu har den andra större cikliden fått mycket mörkare huvud än vad han hade innan, det är nu mörkbrunt...? Han verkar i övrigt må bra, han äter och simmar runt och bröstar upp sig med utsträckta fenor.

      Kommentar

      Arbetssätt...