Diskus med synliga, svullna gälar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Diskus med synliga, svullna gälar

    Hej, jag har en diskus som inte mår bra. Den har blivit skygg, äter inte och gälarna syns. När jag kollade på henne ikväll såg gälarna svullna ut.
    Jag har haft en teori om att det kunde vara parasit angrepp, parasiter som följt med växter jag nyligen införskaffat och påbörjat en Sterazin behandling, samt kört med täta vattenbyte (så täta som medicineringen tillåter).
    Någon som känner igen symptomen?
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Jag vet att diskus har problem med att de lätt får gälparasiter vilket skulle kunna vara problemet i detta fallet , nu har du valt att köra medicinering så kör kuren ut och se om det blivit bättre
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Vad kör du med för temperatur i karet? Har noterat i mitt kar att om tepmperaturen sjunker något så märks det direkt på fiskarnas gälar. Pga ombyggnation så stod karet utan täcklock någon dag vilket gjorde att temperaturen sjönk. Såg då att flera individer endast hade full funktion på en gäla. Åtgärdade problemet och fiskarnas gälar blev som vanligt igen. Kör aldrig under 29 grader.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Tack för svar. Jag kör 31 grader.

        Kommentar

        • Hybriden
          • March 2014
          • 28

          #5
          Små doser av järn och koppar,järn är desinficerande och bakterie dödande och koppar ökar syresättningen i blodet, magnesium bra mot depretion,ångest återställer fiskens skämmas hinnor

          Kommentar

          Arbetssätt...