Flera hängiga guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Flera hängiga guppys

    Hallå!

    Har lite problem i vårat guppykar.
    Det har varit igång lite mer än två månader så relativt nystartat men ingen nitrit. Vid uppstart togs filtermassa från väl inkört filter.
    Det är på 150 liter och det går ett tjugotal guppys där plus ett par stycken amanoräkor och två ancistrus.
    Har nu haft ca 5 stycken som insjuknat på kort tid efter varandra.
    Händelseförloppet är alltid samma:
    Frisk fisk börjar "hänga" med bakkroppen, smalnar ur och får genomskinlig avföring. När dom har "tappat" baken färdigt så vobblar dom när dom simmar. Dom ser ut att ha det jobbigt men kommer ändå fram och äter oftast.
    Vid det här lagt har vi tagit bort dom.

    Har läst att detta verkar vara vanligt förekommande bland butiksköpta pga salt och grejjor i vattnet hos odlarna. Men tycker det låter lite konstigt att det går utan problem i över en månad för att sen börja drabba en efter en?
    Det drabbar både honor och hanar.

    Finns det nåt jag kan göra tror ni?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr ganska vanligt på ungfödare. Prova annars att köpa Endlers guppy, som inte lika ofta drabbas av detta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #3
      Ja men då är det inget att göra åt, bara låta det vara och hoppas på att ynglen klarar sig bättre
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du kan tillsätta salt men det känns lite som konstgjord andning, 2-3 msk salt/100 liter akvarium.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Jag tillsatte ju salt när jag köpte guppies men dom klarade sej inte ändå. Samma symptom utom det där med avföringen. Blir inga fler guppies tyvärr för jag gillar dom.

          Kommentar

          Arbetssätt...