Snälla HJÄLP!!! SALT!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Snälla HJÄLP!!! SALT!!??

    Hej!
    Tog hem ett par dumma ciklider igår & när jag vaknade hade dom bitit sönder alla andras fiskars fenor & Bitit ihjäl en guppy Nu ska jag hälla i salt för att fenorna ska läka. Jag har Jozo Grovy Salt utan jodd... Funkar det? Hur mycket ska jag ha i?
    Denise
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Nu ska jag hälla i salt för att fenorna ska läka. Jag har Jozo Grovy Salt utan jodd... Funkar det? Hur mycket ska jag ha i?
    Ja, mängden beror på fisken. Några matskedar per 100 liter akvarievatten räcker ofta när det bara handlar om fenorna. Fast egentligen är det onödigt om det inte gått infektion i fenorna och kropparna inte är skadade. Att hålla vattnet rent (vattenbyten) har enligt mig en större effekt.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Ja det funkar bra med det saltet. Jag tycker du ska ha i 0,5-0,7 dl/100 liter vatten. Fenorna kommer att läka utan salt men det skyddar mot svamp. Se till så att fisken som bet kommer bort.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Jag slängde ut dom dumma fiskarna med huvet före i en "guldfiskskål" så får gamla äger komma & hämta dom!!
        Denise

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Som Ola skriver är vattenkvaliteten det viktigaste.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Nu har jag gjort vattenbyte & hällt i 2 matskedar salt... Hoppas mina älsklingar blir bra snart... ska dom ha i salt varje dag tills fenorna är läkta? Tack för alla snabba svar!!
            Mvh Nova
            Denise

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Nej. Du ska barar ersätta det saltet du tar väck genom vatten byte. Jag tror inte du behöver ha i mer salt nu utan koncentrera dig på vattenbyte.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #8
                Jo, visst är vatten kvaliteten viktigast <b>generellt sett </b>men i detta samanhang gäller det <b>skadade</b>fiskar...

                Har det inte skrivits tillräckligt mycket om salt och dess verkan för att de flesta ska ha förstått att salt ÄR bra och hjälper speciellt i en situation som nämns ovan...!

                http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668
                Alla benfiskar består delvis av salt och halten är ungefär lika stor hos alla dessa. En sötvattensfisk innehåller mer salt än sötvattnet och en saltvattensfisk mindre salt än saltvattnet. Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omgiver den gör att en utjämningsprocess äger rum. Fisken måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen. En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den medan en saltvattensfisk måste skydda sig från att få in salter samt att förlora vatten. Det här är ett stort problem för fiskarna och de måste arbeta aktivt för att upprätthålla rätt saltbalans.
                Orsakerna till att man kan bota och förebygga sjukdomar är bland annat: 1. Parasiter tål salt sämre än fisk. Därför kan man använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre. Dessutom utsöndrar fisk mer slem vid högre salthalt vilket gör att parasiter fastnar sämre. Ej alltför allvarlig fenröta och till och med vita-prick kan man ofta bota med salt. Att ha i upp till 1dl/100l jodfritt salt när man medicinerar är inte fel. Vid ett kraftigt vita-prickangrepp är det till och med dumt att låta blir eftersom parasiterna punkterar fisken (se nästa punkt). <font face="Arial Black"><b>2. Fiskar som skadar sig gynnas av salt. Såret blir ett öppet hål där salter rusar ut och vatten rusar in. Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det här förhållandet (se längre upp). Detta stressar fisken och den måste använda en massa kraft för att bli av med vatten ta upp salt samt läka.</b></font id="Arial Black"> Dessa två punkter är kanske viktigare orsaker till folks goda erfarenheter av salt än förhållandena i naturen.
                Detta håller säkert även Ola med om.
                Mvh, cri

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Saltet försvinner inte så om du saltar varje dag så har du i princip bara salt till sist. Om du t ex har i tre matskedar salt och byter en tredjedel av vattnet så ska du förstås ha i en matsked salt (2/3 matsked i ditt fall). Om du byter en tredjedel i veckan så tycker jag inte att du behöver ha i mer salt, byter du vatten varje dag så kan du ersätta saltet tills du ser att fenorna börjar läka (vilket troligen sker inom en vecka), vilket syns tydligt om man tittar noga.
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #10
                    Till Cri: Jo, klart att jag håller med om det eftersom att det är jag som skrivit det.
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • Nova
                      • April 2003
                      • 512

                      #11
                      Okej så om jag byter lite vatten om 3 dagar så ska jag hälla i ytterligera 2 matskedar salt... tack så mycket för svaren!!
                      Denise

                      Kommentar

                      • Nova
                        • April 2003
                        • 512

                        #12
                        lämnade mina elakingar till min granne som har Skalarer...
                        Denise

                        Kommentar

                        • JR
                          • April 2003
                          • 2112

                          #13
                          jag har aldrig hällt i salt & alla fenor som försvunnit här läker finfint.. men om det ser ut som infrktion börjar komma så kan ju salt hjälpa...
                          min gibbiceps fenor går söndar var & varannan dag när han muckar med ancistrushannen.. men de läker på 2-3 dagar... han ser ut som han har spikes ibland..
                          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                          Kommentar

                          • alie
                            • February 2003
                            • 427

                            #14
                            Nova: Jag är bara lite nyfiken på vad det var för ciklider. Jag funderar själv på att försöka mig på ett snällt/litet/fredligt ciklidpar, men jag vet inte vilket sort än.

                            Kommentar

                            • Nova
                              • April 2003
                              • 512

                              #15
                              Ok JR, Jo min slöjstjärts fena var trasig en gång för länge sedan, antagligen hade den fastnat nånstans & skadat sig, men den läkte fint utan salt. Men nu är det betydligt mer av deras fenor som är borta.. Men jag har just gjort ett vattenbyte & hällt i lite salt, så jag börjar med det & håller koll på dem så det inte blir nån infektion.

                              alie: Jag vet själv inte vad det var för sorts ciklider men det var en som trodde att det var "SVårt att säga exakt vilken art du har fått..
                              Skulle dock tro att det rör sig om Sajica ciklid eller zebra ciklid.."

                              En sak är då säker, dom här var inte fredliga =/ Så dom rekomenderar jag verkligen inte... Men det finns säker några andra sorter som är fredliga Lycka till!
                              Denise

                              Kommentar

                              Arbetssätt...