Stor vit prick/Panik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Casper 021
    • November 2014
    • 51

    Stor vit prick/Panik

    Min pansarmal har fått en stor vit fläck på sidan. Den är stor och svullen. Jag har haft 5 st panda malar nu mer än en vecka. Den är nu inte så mycket med och leker och dennes stjärtfena har sjunkit ihop eller blivit smalare. Vad ska jag göra nu? Har den bara skadat sig och kommer att bli bra av sig själv eller är någon sjukdom på G? Tacksamt för era svar. Det blir svår natt att kunna somna.
    Senast redigerad av Casper 021; 02 December 2014, 18:20.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Svårt att avgöra utan bra bild, och tyvärr är det inte enkelt även då....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Casper 021
      • November 2014
      • 51

      #3




      Här kommer lite bilder! Hoppas ni kan vägleda mig. Fisken är ganska orklös just nu.

      Kommentar

      • Casper 021
        • November 2014
        • 51

        #4
        Den fisken dog för en stund sen, hoppas nu att de andra klara sig.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tråkigt när det händer. Kan vara en bakterieinfektion, men svårt att avgöra. Se tiden an, hade jag personligen gjort.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Casper 021
            • November 2014
            • 51

            #6
            Borde jag vara orolig för de andra fiskarna? Just nu känns det som att alla beter sig konstiga men jag tror att det är bara jag som ser konstigt på allting. Är en total amatör så just nu känns allt väldigt tungt. Jag tackar er som tar er tid och besvarar min panik.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              C.panda är i mina ögon en lite svårare Corydoras, men rent generellt för sjukdomen eller vad det nu var behöver du inte vara.
              Håll koll på dem den närmaste tiden.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Vad har du för andra fiskar i akvariet? hade en gurami hane med samma sorts skada , det kom från att han bråkat med andra hanen (blev biten på samma ställe om och om tills det såg ut sådär ) sedan dog han.

                Kommentar

                • Casper 021
                  • November 2014
                  • 51

                  #9
                  Ja, Jag har 10 kardinal tetror som ser ganska vita nu på undersidan men de rör sig som vanligt sen har jag två ancistrus och de verkar må bra och nu fyra panda malar då. En av panda malarna verkar inte må så bra och har fått sliten stjärtfena. Ska till affärren och handla medel mot svamp. Jag vet inte om jag borde ta bort panda malen? Jag vet inte heller om det är en bakterieinfektion eller om det är svampar. Blir en utmaning nu, är en total amatör och har haft mitt första akvarium nu i en månad, hoppas det löser sig, jag håller på förbereda mig mentalt på det värsta.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Casper 021
                    Ja, Jag har 10 kardinal tetror som ser ganska vita nu på undersidan men de rör sig som vanligt sen har jag två ancistrus och de verkar må bra och nu fyra panda malar då. En av panda malarna verkar inte må så bra och har fått sliten stjärtfena. Ska till affärren och handla medel mot svamp. Jag vet inte om jag borde ta bort panda malen? Jag vet inte heller om det är en bakterieinfektion eller om det är svampar. Blir en utmaning nu, är en total amatör och har haft mitt första akvarium nu i en månad, hoppas det löser sig, jag håller på förbereda mig mentalt på det värsta.
                    nejdå få inte panik de löser sig nog medicinera ej för mkt bara o läs på paketet innan du använder det

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Personligen hade jag inte medicinerat om jag inte vet, eller åtminstone anar vad det är för sjukdom. Svamp är det inte, mer troligt en bakterieinfektion isf. Svamp blir som vita tussar som sitter utanpå fisken.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Eftersom du är ny skulle det inte vara en chock om det är relaterat till vattenkvalitén.. Byt 50% vatten om dagen i ett par dagar och nästa gång du är på en djuraffär köper du vattentester..

                        Hur stort kar har du med vilken filtrering och hur ser besättningen ut?

                        det är skitsvårt i början men det kommer med erfarenhet.. Du kommer att tappa fisk i början, det är mer eller mindre en naturlag.. Det kan ju absolut vara ett isolerat fall med en risig fisk men vattentester bör du ha hemma i alla fall..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Casper 021
                          • November 2014
                          • 51

                          #13
                          Jag har nu varit hos djuraffären och visade några bilder och filmer , de tyckte att det verkade vara en bakteriell infektion, nu behandlar jag dem mot det med baktopur, sen angående storlek och filter så har jag en 120 l med en fan 3 filter och jäger doppvärmare och jag har använt vattentester regelbundet, värdena ser bra ut, sen har jag kommunalt vatten i Upplands regionen. Så nu jag har höjt värmen till 28 grader och medicinerar. Fick för mig att man ska göra vattenbyte efter medicineringen, stämmer det? Hur länge kan det dröja innan jag kan sätta in nya fiskar? Tack för era svar, jag är inte orolig nu längre, de har piggnat till lite.
                          Senast redigerad av Casper 021; 04 December 2014, 00:02.

                          Kommentar

                          • Bobby
                            • March 2002
                            • 351

                            #14
                            Medicin brukar tyvärr förvärra problemet med vattenkvalitén då medicinen ofta slår ut filterbakterier lika effektivt som sjukdomsbakterier.
                            Jag skulle rekommendera Easy Life flytande filtermedia istället då det även rätar ut lite andra saker som du kan tänkas ha problem med. Det är dessutom inte farligt för karet och dess innevånare på något sätt.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det står på produktbeskrivningen hur du ska göra med vattenbytet, men karet ska säkert gå några dagar innan du gör något sådant.
                              Med en medicin som dödar bakterier , så kommer även de bra bakterierna som bryter ner skadliga ämnen att fara illa, så räkna karet som nystartat de närmsta veckorna. Jag hade inte köpt ny fisk den närmaste månaden.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...