Skalar Koi Diamant sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Skalar Koi Diamant sjuk?

    Hej. Jag har ett 54 liters akvarium med åtta fiskar i . 2st neontetra, 4 st guppy (hanar) och 2 st Skalar koi diamant. Jag startade akvariumet för två månader sedan så är väldigt ny på detta, de första två veckorna var det bara de 2st neonterorna som bodde i akvariumet sen lade jag till fem guppys och de två skalarerna. Men efter en vecka så dog en guppy, men fick höra att det tydligen var ganska vanligt att en guppy dör vid flytt pga stress osv. Annars har det inte varit ngt problem med fiskarna, de simmar omkring och ser väldigt friska o glada ut.
    Men min fråga är ju då om det kan vara så att en av mina skalarer är sjuk, den har ett rött/orange märke på nosen, villket den hade redan när jag köpte den men märket försvinner allt ibland och såg nyligen att det var tillbaka och nu väldigt markant röd, kan det bero på att den bråkar med ngn annan fisk ? och då börjar blöda eller kan den vara sjuk? Ingen annan förändring syns på den , den verkar normal i sättet osv.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit.
    I all välmening undrar jag bara på ditt fiskval och storlek på akvarium, som kan vara en orsak till fiskens problem. Du bör nog läsa på lite ang. de fiskarna du har, samt hur de vill ha det för att trivas...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej, tackar Jag har läst på lite om de fisk arter via artiklar på google men har inte fått fram så mkt, det är därför jag registrerade mig på zoopet, men när jag köpte fiskarna så frågade jag de i djuraffären om två skalarer och fem guppys kunde leva tillsammans i ett 54 liters akvarium med två st neontetror och de sa att det skulle funka utmärkt. Sen vet man ju aldrig hur mycket just den personen jag pratade med i affären vet om fiskar så du har kanske rätt men menar du att det är för litet för åtta fiskar ? Som jag skrev så hade skalaren redan ett rött märke på nosen när jag köpte den.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Jag har ett tvåhundraliters akvarium och avböjde scalarer då de behöver mer utrymme än så för att utvecköas och växa och må bra och bli så vackra som de kan bli. Som små yngel upp till några cm storlek lan det fungera men sen bör man ge dem mer yta. Men guppys fungerar fint! Men de ihop är väl sådär bra..

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Djurvän
          Hej, tackar Jag har läst på lite om de fisk arter via artiklar på google men har inte fått fram så mkt, det är därför jag registrerade mig på zoopet, men när jag köpte fiskarna så frågade jag de i djuraffären om två skalarer och fem guppys kunde leva tillsammans i ett 54 liters akvarium med två st neontetror och de sa att det skulle funka utmärkt. Sen vet man ju aldrig hur mycket just den personen jag pratade med i affären vet om fiskar så du har kanske rätt men menar du att det är för litet för åtta fiskar ? Som jag skrev så hade skalaren redan ett rött märke på nosen när jag köpte den.
          hej neontetra är ju en stimfisk och kräver oftast fler , hade jag varit du hade jag bytt ut /sålt mina scalarer eller gett ut till någon akvariebutik , sen köpt till några tetror 4 st fler kanske och ej stoppat in fler fiskar i de akvariet för undvika problem.

          Börjar fisken blöda så brukar det oftast gå väldigt illa och väldigt fort där efter för såret..

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Tack för hjälpen alla, jag fortsätter att läsa på lite mer och kommer förmodligen att sälja mina scalarer.

            Kommentar

            Arbetssätt...