Kardinaltetror med "mask"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H..
    • March 2009
    • 195

    Kardinaltetror med "mask"

    Som rubriken lyder så har några få kardinaltetror fått pytte små "maskar" på kroppen. Vill inte medicinera innan jag har grepp om vad det är, men lutar ju åt en parasit, eller mask.

    fann en bild på nätet på en tetra som har samma åkomma, tveksam på om jag kan få en bättre bild lite snabbt så se länken nedan för bilden.

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    H.
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Kan det vara sugmaskar tro?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Finns nog minst tio trådar i exakt detta ämne, oftast kardinaltetror som drabbats. Tyvärr är prognosen inte så god...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • H..
        • March 2009
        • 195

        #4
        Vad heter åkomman då? parasiter eller är dem för stora för det, mask.

        jag vill förhindra att övriga blir smittade.

        H.
        Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad de heter vete fasen, om det kan vara någon sorts nematoder. Och tyvärr tror jag redan dina övriga tetror är smittade, det har ett ganska snabbt förlopp och jag hittade inget som botade dem. 200 kardinaler dog.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #6
            200?!! FYY vad hemskt!

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hade kejsartetror en gång, som såg ut att ha nå'n mask som satt på fenorna. Fick några tabletter, som jag tror var Waterlife Parazin, har för mig att de hjälpte.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • H..
                • March 2009
                • 195

                #8
                en enkel goggling på "nematoder kardinaltetra" ger bilder av precis vad mina kardinaltetror har.

                Jag har ett medel mot planarier, men får jag gissa att detta inte fungerar mot nematoder också.

                någon med erfarennhet/kunskap

                H.
                Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av H..
                  en enkel goggling på "nematoder kardinaltetra" ger bilder av precis vad mina kardinaltetror har.

                  Jag har ett medel mot planarier, men får jag gissa att detta inte fungerar mot nematoder också.

                  någon med erfarennhet/kunskap

                  H.
                  Halloj H!

                  Jag tror att Easy-Life Multicura tar hudmask, kolla efter det på Ströms

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...