Black molly-hane vita prick eller pigmentförändringar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennyD
    • September 2014
    • 15

    Black molly-hane vita prick eller pigmentförändringar?

    Hej!

    Här är några bilder på en black molly-hane i håv: http://i1373.photobucket.com/albums/...ps41b3e510.jpg

    Har han vita prick eller är det pigmentförändringar? Han var gråspräcklig när han föddes i april och har aldrig varit helsvart, men han är mindre svart nu än han var för nån månad sedan. Han har också magrat av och ser lite sliten ut.

    Skulle ni välja att behandla eller låta honom gå vidare?

    Tack på förhand!
    /Jenny
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Svårt att se hur mager han är på den bilden, eller om det är vita prick. Mollys finns ju i flera olika färgvarianter, så det kan se lite prickiga/fläckiga ut naturligt. Kan ju googla på vita prick eller white spot, så får du lite bilder att jämföra med. Om du inte gjort det redan dvs Eller om du har möjlighet att ta en bild från sidan med. Är det vita prick brukar en medicinkur ofta funka rätt bra.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • JennyD
      • September 2014
      • 15

      #3
      Tack för svaret! Jodå, jag har under en tid googlat vita prick och kollat många bilder, men jag har ändå svårt att avgöra själv. I alla fall har jag påbörjat medicinering idag på rekommendation av zoo-affären. De trodde också att fiskarnas trasiga fenor - fenröta - kan ha sin grund i vita prick.

      För att följa ditt råd så kommer några fler bilder på hanen här:


      Om man tittar längre ner i bildströmmen ser man hanen tillsammans med en hona som föddes samtidigt (Bildtext: "fransiga honan och gråprickiga hanen"). Ganska talande bild proportionsmässigt.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av JennyD
        Tack för svaret! Jodå, jag har under en tid googlat vita prick och kollat många bilder, men jag har ändå svårt att avgöra själv. I alla fall har jag påbörjat medicinering idag på rekommendation av zoo-affären. De trodde också att fiskarnas trasiga fenor - fenröta - kan ha sin grund i vita prick.

        För att följa ditt råd så kommer några fler bilder på hanen här:


        Om man tittar längre ner i bildströmmen ser man hanen tillsammans med en hona som föddes samtidigt (Bildtext: "fransiga honan och gråprickiga hanen"). Ganska talande bild proportionsmässigt.
        du gjorde rätt , misstänker du vita prick börja medicinera så fort så möjligt bara bättre hade du fel så är det inte större fara bara pengarna på medicinen som förloras som är runt 70kr , medicinerar man inte lär det sprida sig och då får man bara fler o fler problem hoppas det går bättre^^ försök höja vattentempraturen någon grad medans du medicinerar , det hjälper mot vitaprick också ^^

        Kommentar

        • JennyD
          • September 2014
          • 15

          #5
          Okej - tack för tipset! Vattnet håller ca 27 grader nu. Höja till typ 29 eller?

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av JennyD
            Okej - tack för tipset! Vattnet håller ca 27 grader nu. Höja till typ 29 eller?
            aa , va försiktig innan du höjer 27 är ganska högt redan , kolla så alla fiskar klarar det ^^ dem tål oftast 2-3 graders höjning i några dagar utan problem , mina pansarmalar som folk tycker är känsliga mot värme klarade av 31 grader under sommarvärmen

            Kommentar

            • JennyD
              • September 2014
              • 15

              #7
              Okej, då kollar jag upp mina arters önskemål om temp så jag inte gör något förhastat.

              Återigen tack!

              Förresten - du råkar inte ha en åsikt om den magra hanens vara eller icke vara?

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av JennyD
                Okej, då kollar jag upp mina arters önskemål om temp så jag inte gör något förhastat.

                Återigen tack!

                Förresten - du råkar inte ha en åsikt om den magra hanens vara eller icke vara?
                nej vågar tyvärr inte ha en åsikt om molly , har ej haft dem och aldrig haft intresse för dem :/ så vet ej riktigt hur magra dem ska vara eller tjocka , allmänt så brukar honorna i arter som platy molly , guppy vara tjockare än hanarna kan vara därför du ser att den är mager men vet inte mer än det :P


                om den skulle ha magrat från vita prick kolla så den fortfarande äter , alltså tar mat i munnen , om den gör det medicinera så kommer han klara sig 100% ^^
                Senast redigerad av blaze1337; 29 October 2014, 15:10.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det ser inte ut att vara vita prick, utan mer färgförändringar. Vita prick brukar synas tydligt på svarta fiskar, som små, starkt vita prickar, och det brukar sitta en del i fenorna, och även på kroppen. Angående magerheten, så visst, den ser inte jättevälnärd ut, men inte sjukligt mager heller.

                  Studera hur den simmar, och beter sig. Simmar och beter den sig normalt, och håller fenorna utspända, och inte klämmer ihop dem, så är det nog ingen fara.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • JennyD
                    • September 2014
                    • 15

                    #10
                    Ja, jag har också känt att prickarna är lite otydliga. Men kan de få mer färgförändringar med tiden? Han är mer grå nu än han var för en månad sen.

                    Angående hans status:
                    stjärtfenan är inte riktigt utfälld och analfenan verkar fransig (har fler mollysar i akvariet med fransiga fenor - zoo-affären trodde att det kunde bero på vita prick och att fenröta inte är ursprungsproblemet). Han är sällskaplig mot sina honor och äter. Dock ser jag att han spottar ut maten ibland trots att han verkar hungrig. Just nu har jag honom i yngelkorgen eftersom jag är osäker på om han mår bra. Men han verkar inte stressa upp sig för det utan simmar lugnt omkring och honorna håller honom sällskap på andra sidan glaset.

                    Vad händer om man medicinerar mot vita prick om det inte är det som är problemet?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Du har inga fiskar som är och nafsar dem i fenorna? Det kanske är de själva, Mollies kan vara lite tvära sinsemellan.

                      Tja, det är slöseri med pengar till att börja med, och så ska man väl helst inte medicinera om man inte absolut måste.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #12
                        Tycker inte heller det där ser ut som vita prick, och inte att han ser så mager ut heller . Angående storleken så blir ofta mollyhonor större, både längre och rundare. Lite osäker på färgförändringsbiten, dvs hur mycket de kan ändra färg, men det kan nog ändras en del allteftersom de växer.
                        Skulle som Shepard säger hålla koll på beteendet och se om där är några som bits.
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        • JennyD
                          • September 2014
                          • 15

                          #13
                          Nehej, han är inte så mager alltså? Jag har jämfört med min förra hanne och han är dubbelt så stor... Då ska han väl få komma ut i det fria tillbaks nu då.

                          Visst har ni har rätt - mina två honor är nafsiga mot varandra och även mot hanen ibland. Kan det alltså vara så att de biter sönder varandra? Trodde inte att de gick till regelrätt attack. Ska man dela på dem i så fall? Och om bitandet är orsaken, då bör jag kanske avbryta behandlingen mot vita prick nu då? Ingen av de andra fiskarna har några vita prickar vad jag kan se.

                          Tänk va snälla ni är som engagerar er och hjälper mig! Tusen tack!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            De går nog inte till regelrätt attack, men det blir väl en del jagande, och då blir det nog en del nafsande i fenorna.

                            Tror du kan avbryta behandlingen, ser inte ut som vita prick
                            Senast redigerad av Shepard; 29 October 2014, 19:32.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • JennyD
                              • September 2014
                              • 15

                              #15
                              Återigen tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...