Krokig black molly-hona med fransiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennyD
    • September 2014
    • 15

    Krokig black molly-hona med fransiga fenor

    Hej!

    När jag tände akvariet i dag på morgonen hade en black molly-hona alldeles fransiga fenor (både rygg-, anal- och stjärtfena). Hon är också lite krokig när hon står stilla. Igår såg hon ut som vanligt. Hon fick simma i ektozonbad i några timmar för en vecka sedan eftersom hon hade en vit beläggning på ryggen, vilket jag tolkade som svamp. Några av de andra fiskarna har också hack i någon av sina fenor. Hoppas någon kan hjälpa mig att hitta orsaken och en lösning!

    Om ni har lösningen redan nu behöver ni inte läsa vidare. Men annars vill jag varna för forumets kanske längsta inlägg

    BAKGRUND:
    De sista två-tre veckorna har flera av mina fiskar sett slokna ut. Fenorna har varit hopfällda på flera av dem och de simmade trött. I samband med det hade jag i ca 5 tsk medelhavssalt när jag gjorde vattenbyte eftersom denna kur funkat en gång förut. Nu ledde den till att alla fiskarna simmade omkring och kliade sig mot botten, doppvärmaren, pumpen och växterna. De reagerade så starkt att jag dagen efter bytte ut hälften av vattnet, men beteendet fortsatte. Bytte ytterligare en hink dagen efter och då lugnade det ner sig lite. Det var i samband med att jag tillsatte salt som black molly-honan fick ektozonbehandling. Förstår att detta måste ha stressat fiskarna - kan det vara orsaken till fransiga fenor?


    Om man fortfarande känner att det saknas info svarar jag här på Kjells frågor så att all info kommer med:

    1/ Hur stort är akvariet?
    54 liter

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Eheim originalpump som ingick i paketpriset när vi köpte akvariet.

    3/ När startade du akvariet?
    I början av mars 2014.

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    3 black molly (ganska fullvuxna, hanen liten och mager jämfört med honorna, alla födda i april, troligen syskon)
    1 black molly-yngel (ca 1 cm, ca två veckor gammalt)

    1 platy (född i maj, ganska liten i växten)
    1 ancistrusmal (ca 6 cm lång, i akvariet sedan start)
    4 guppy (ganska små, födda i slutet på juni)
    6 kardinaltetror (fullvuxna, i akvariet sedan start)


    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    1 fredskalla (30 cm hög)
    1 annan planta som jag delat i två, inköpt i djuraffären, har funnits i akvariet sedan start

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Vet tyvärr inte KH, men pH 7,5

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Enligt dropptest pH 7,5,
    KH enligt sticka mellan 6 och 10 (okej-färg alltså),
    nitrit ger inget utslag på stickan (helt vit NO2),
    nitrat däremot ca 25 (NO3)


    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Vattenbyte en gång per vecka minst, då byter jag 1,5-2 hinkar.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Idag bytte jag drygt 1,5 hinkar.

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Ja, för ca tre veckor sedan. Slamsög botten och möblerade om, satte in fredskallan och tog bort några gamla växter som var algansatta.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Senast kom de 4 guppisarna - det var ca en månad sedan. De var inte i karantän innan de koppades in.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    De får mat morgon och kväll, fodret heter Guppy och kommer från Tropical.
    Malen får maltabletter på natten.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Fenorna började klibba på platy och molly för ca tre veckor sedan. De var också slöa. Detta var innan storstädningen.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Ja, några har dött men det var tidigare, inte under sista månaden. Men de molly- och platyfiskar jag satte i akvariet i från början har dött av eftersom. De som finns kvar nu är deras yngel, samt skänkta guppyyngel.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Alla äter. En platy (som är ensam av sin art) drar sig undan och trycker under pumpen, kommer dock och äter för det mesta. Malen ser jag inte ofta när det är ljust, men det är väl i sin ordning tror jag. Kanske har de flesta av fiskarna hållt sig närmare botten än de brukar under de två sista veckorna.

    Men som jag nämnt tidigare: alla platy och molly var trötta för några veckor sedan, men nu är de mer i farten.

    Black molly-honan som frågan handlar om verkar stressad - hon söker upp den andra honan och sedan nafsar hon efter både henne och hanen.


    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Ser inga sår på någon av fiskarna. Däremot är black molly-hanen lite melerad på ryggen. Men han var inte helsvart när han föddes heller, mer gråspräcklig. Det gör det svårt att avgöra om det är hans färg eller om det är något annat. Han har inget ludd och de grå fläckarna står inte ut från huden eller så.

    I övrigt: fransiga fenor på black molly-honan som är krokig.

    De flesta av fiskarna simmar mot växterna eller botten och kliar sig då och då.


    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Inte nu, mer än med medelhavssaltet jag nämnt tidigare. Det borde vara i stort sett borta nu efter de vattenbyten jag gjort sista veckan.

    Medicinerade med ektozon mot parasiter i juli-augusti. Tillsatte en tsk vid varje vattenbyte, men slutade med det när de slutat klia sig.


    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Jag har tidigare medicinerat mot paratsiter med ektozon ( i juli-augusti), och två fiskar är magra efter detta men de har varit pigga och ätit. När jag trodde att akvariet var färdigmedicinerat slutade jag tillföra ektozon i samband med vattenbyten. Ca en månad efter detta började fenorna slokna. Kan inte riktigt svara på om det blev alla eller några i början, men det var i alla fall fler än en. Så småningom var både platyn och alla tre molly:arna drabbade.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja.

    Vi har haft vårt 54-liters akvarium igång sedan i mars i år men har inte lyckats få det problemfritt på hela tiden. I början berodde det säkert på att vi var alldeles för köpsugna på nya fiskar och inte orkade vänta tills det var ordentligt inkört innan vi fyllde på med för många fiskar (behöver nog inte tillägga att vi var helt nybörjare på detta då). Men jag har inte gett upp ännu...

    Ja, om någon av er har orkat läsa ända hit ska du ha stort tack! Tar tacksamt emot tips för att få ett mer balanserat akvarium!

    Tack på förhand!
    /Jenny
    Senast redigerad av JennyD; 26 October 2014, 18:46.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En bild hade inte varit fel, om du kan lägga in den på tex www.photobucket.com eller liknande. Kan vara fenröta, googla och se om det kan vara så...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JennyD
      • September 2014
      • 15

      #3
      Okej! Jag gör ett försök att länka bilder: http://s1373.photobucket.com/user/je...d1301.jpg.html

      Men hur katten ni gör för att få bra fiskbilder, det undrar jag

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Lite dåliga bilder för att kunna avgöra, tyvärr...du kan hälla i 0,5 dl salt i ditt kar, och du kn köra med vanligt salt du har i köket och se om det blir någon skillnad den närmsta veckan.
        Kolla även bilder på fenröta, om det passar in på utseendet, men då får du medicinera karet...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JennyD
          • September 2014
          • 15

          #5
          Tack för svaren! Och ja, bilderna blev rätt kassa tyvärr. Hon hade ingen som helst lust att stå stilla en stund.

          Har kollat upp fenröta och vissa av bilderna liknar hennes symptom, ja. Ska kolla lite mer på fenröta här på forumet oxå.

          Kommentar

          • JennyD
            • September 2014
            • 15

            #6
            Förresten - funkar det med medelhavssalt? Eller är det bättre med ektozon? Har nämligen inget grovsalt hemma

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Det fungerar säkert alldeles utmärkt. Jag har använt vanligt mineralsalt med gott resultat!

              Kommentar

              Arbetssätt...