Behöver råd och hjälp ang. HIH. Bild !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Behöver råd och hjälp ang. HIH. Bild !!

    Jag tror jag har fått HIH på två av mina Chokladciklider och min ena jordätare (Geophagus orange head) Men fiskarna är inte dåliga. De beter sig som vanligt, de äter, är fina i färgen och avföringen är inte konstig.

    Upptäckte "hålen" igår och gjorde ett större vattenbyte samt saltade på vattnet. De är inte sämre idag, och jag funderar på om jag verkligen måste medicinera, eller kan det räcka med täta vattenbyten och salt i vattnet, så länge de är pigga och äter ?

    Jag har medicin hemma, så en behandling är bara att påbörja om så var, men jag gör det inte gärna om jag inte måste. Har dessutom ganska stora äppelsnäckor i karet ( dem har jag haft sedan innan förbudet kom ) och de är väl känsliga mot medicinering ?

    Jag bifogar bild på hur chokladhannen ser ut både i huvudet och kroppen. Jordätaren vill inte vara med på bild.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0545.JPG
Visningar: 1
Storlek: 132,8 KB
ID: 2185076Bild på huvudet. Det ser onekligen ut som HIH, men han visar inga symptom alls på sjukdom, annat än "hålen"

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0548.JPG
Visningar: 1
Storlek: 149,2 KB
ID: 2185077Helbild, och som ni kan se så är hand inte avmagrad eller taskig i färgen. Det är därför jag blir så brydd.

    Vad skall jag göra ?? Skall jag medicinera eller skall jag endast göra vattenbyten och salta ??
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Såpass mycket HIH hade jag medicinerat direkt. De ser inte ut att må dåligt i början, men tyvärr håller inte det i sig...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ok, då kör jag igång en medicinering direkt efter vattenbytet
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hur äppelsnäckor tål medicnien vågar jag inte svara på...
        Hoppas annars dina fiskar fixar det och frisknar till igen!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...