Aspidoras pauciradiatus, "batterierna" tar slut och spiralsimmande.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    Aspidoras pauciradiatus, "batterierna" tar slut och spiralsimmande.

    Hej allihopa! Det var ett tag sedan jag var aktiv här. Tyvärr får jag börja med ett inlägg av den lite tråkigare typen. Har nu igen råkat ut för ett dödsfall och en sjukling av mina Aspidoras. Symptomen blir att det verkar som "batterierna" tagit slut, fisken ligger stilla på botten eller i någon växtlighet, idag som om den stod på huvudet i javamossan. Petar till den och då "startar" den igen en liten stund, för att "stanna" lite senare. Efter ett tag övergår detta till att den roterar i spiraler när den simmar framåt, alltså i längdaxelled (har iakttagit att vissa ibland gör en liten volt när de simmar och trott att det kanske är en genetisk defekt på det stim av femton stycken jag köpte från början).

    När den försöker simma upp till ytan och snappa luft som de normalt gör ibland, så orkar den inte riktigt hela vägen upp och sjunker sakta tillbaka om den inte kämpar av bara den. Men orken verkar tryta och till sist dör de. Har gjort ganska kraftiga vattenbyten de sista dagarna när detta problem dök upp igen, så jag undrar om det har något med att göra då jag inte råkat ut för detta det senaste halvåret eller har jag fått så kallade måndagsexemplar? Tacksam för svar om någon haft liknande problem eller vet om det beror på något annat. Har räkor och rödmunnar i burken som är vid allra högsta välmående, tar mitt vatten från Görvelns vattenverk i Sthlm, fast jag har inte tillsatt något Aquasafe eller dylikt då det funkat bra tidigare och jag har
    mycket bra biologisk balans. Har ingen tidigare erfarenhet av detta fenomen eller av Aspidoras känslighet.
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    #2
    Har haft dessa fiskar sedan slutet av mars. Alla vattenvärden är ok. Så det lutar åt något genetisk fel eller att de inte tål för stora vattenbyten alt. något i vattnet som kanske tillsatts från vattenverket i högre koncentration, men vad vet jag :-). Råkade som sagt tyvärr ut för samma sak innan sommaren med dessa malar.
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Aspidoras är ju överhuvudtaget ganska känsliga och ställer högre krav på vattenkvalitén än de flesta andra fiskar.


      Sedan vet jag inte vad du menar med stora vattenbyten - byter man mycket vatten, men relativt sällan så innebär det stora svängningar i vattenvärdena och det är definitivt inte bra
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Håller med Kjell, Aspidoras pauciradiatus är ganska känsliga och blir lätt sjuka. Svårt att ge några råd om vad som kan ha flugit i dem -- ser du nån fler som får "problem med batterierna" kan du t.ex. testa att sätta den i ett oinrett akvarium (plastbyttor typ Ikea:s Samla är bra som karantänskar) där du tillsatt två rågade matskedar bordssalt per tio liter vatten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Pegrasus
          • March 2007
          • 455

          #5
          Tack för svaren. Stannade vid två stycken som strök med. Bytte nog lite mycket vatten (ca 30 liter/dag på 3 dagar och 120 liter). Dessutom hade det gått länge utan vattenbyte. Så jag köper nog chocken som orsak. Men har noterat att vissa individer snurrar till när de simmar ibland. Ungefär som om de gör en liten volt. Så har de sedan jag köpte dem. Men ska vara mer vaksam och försiktig. Underbara fiskar annars. Klart värda lite mer jobb. :-)
          Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Skönt att höra att allt verkar gått bra
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Har två av dessa små juveler men hoppas att jag kan få tag på fler
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Pegrasus
                • March 2007
                • 455

                #8
                Tack Pia! :-) Skaffa absolut fler. Köpte till ett antal när de plötsligt slutade stimma då jag trodde flera hade dött. Satt vid akvariet en dag när ett stim på 14 stycken kommer långsamt simmande ut från en rot. Kan bara likna upplevelsen vid när man få se ett stim Hammarhajar i någon National Geograhic-film plötsligt dyka upp och sakta simma förbi! Bland de häftigaste jag varit med om i ett akvarium. :-) Har dem tillsammans med rödmunstetror och gaffelstjärtar (furcata). Helt underbar kombination som fyller upp hela akvariets skikt.
                Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Den uupplevelsen har jag med, de två jag har kvar trodde jag var borta för länge sen för jag har inte sett dem men en dag som kom de fram och nu ser jag dem varje dag, måste bara få tag på fler snart
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...