Guramihane med förlamad bakfena?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritidsplaneten
    • August 2014
    • 6

    Guramihane med förlamad bakfena?

    Vår stiliga och alltid så glada guramihane har blivit ledsen och han vill inte använda sin bakfena. Den ser vissen ut. Någon som vet vad det kan bero på? Hans hona är glad och fin som vanligt. Han är fin i färgen, det är bara bakfenan som ser vissen ut. Han bor i ett sällskapsakvarium med neontetror, guppys och blackmollys. Alla andra verkar på bra och vad jag kan se är ingen på och hackar på honom. Tacksam för svar!
    Jag tog en bild men verkar inte kunna lägga upp den här
    Anna
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Skulle vilja veta vad du menar med en förlamad bakfena. Menar du med det att den är ihopfälld?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Fritidsplaneten
      • August 2014
      • 6

      #3
      Ja, den är ihopfälld och vinklad nedåt precis som om den är vissen. Han vill inte använda den alls och gömmer sig bakom pumpen. De andra fenorna spretar han med och ser pigg ut i övrigt. Han kommer fram ibland och kollar läget men återvänder sedan till pumpen.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Sammandragna fenor är ju vanligtvis tecken på sjukdom. Att han drar sig undan likaså. Men det säger inte vilken sjukdom, tyvärr.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Fritidsplaneten
          • August 2014
          • 6

          #5
          Okej, jag ska ta med vatten och bild på fisk till zooaffären och se om de kan se vad det kan vara. Ofta kan man behandla sjukdomar va? Eller ska jag ta bort honom innan någon annan insjuknar? Vill ju helst rädda honom.... Tack för så snabbt svar. Vet du vilka sjukdomar som är vanliga? Jag känner bara till vitapricksjukan men ser inga vita prickar eller fält på honom

          Kommentar

          Arbetssätt...