Sjuk silverhaj! hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jalapan
    • September 2014
    • 29

    Sjuk silverhaj! hjälp

    Hej!

    En av mina silverhajar har blivit sjuk, han håller fenorna intill kroppen och har problem med att stå still i vattnet då hans bakdel flyter upp.

    Han äter men han är allmänt dålig och jag har påbörjat en kur efter råd ifrån djuraffären.
    Dom trodde det var svamp men jag har inte sett något vitt eller annat på hans fjäll, den enda är att han tappat 2-3 fjäll.

    Han får sitta i en bunke med 1l vatten och 1 matsked extozon i ca 10 minuter och jag skall upprepa detta 3 dagar i rad.

    Jag vill verligen rädda denn snälla fisken, finns det några andra tips och råd ni kan ge mig?

    *Edit

    1/ Hur stort är akvariet? 110liter
    2/ Vilken filtrering använder du? juwel bio till akvariet rekord 800

    3/ När startade du akvariet? 6 veckor sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? började med 5 silverhajar 1 mal, har lagt i nya malar och mollys med ca 2 veckors mellanrum
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 5 silverhajar, 3 black molly 2 acnsistrus malar, 1st leopard pleco, 1st golden nugget pleco alla är mindre än 3cm förrutom leopard plecon som är 10cm
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 5-6stycken , vet ej vilka
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? 7ph , lite högt Kh men inget som är skadligt enligt djuraffären och stickan
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet vet ej, när jag doppar stickan så ligger alla värden bra till
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 30-50% 1ggr i veckan 10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? igår alltid 30-50% vattenbyte
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? nej
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. 2-3ggr om dagen, 0,5-1 flinga per fisk samt 1 maltablett per mal per dag
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Endast 1 silverhaj ca 5 dagar sen började den simma lite skumt/snett
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Inget dödsfall
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Bara fjäll flagring samt lite fenröta eventuellt
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Extozon vid vattenbyte
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Bara en sjuk hittils
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Aldrig haft en död fisk.

    /Jalapan
    Senast redigerad av Jalapan; 30 September 2014, 09:14.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ectozon behöver du inte ha i karet, förutom vid ev. tillfällen då fisken behöver hjälp med ett tillfrisknande. I detta fallet låter det inte direkt som svamp, utan kan vara i princip vad som helst. Min gissning är att karet är nystartat och inte inkört riktigt ännu i kombination med en fisk som kanske inte var på topp när fisken kom hem till dig.
    Det är oftast inget man kan se innan, men kan kanske i ditt fall betecknas som "otur i arbetet".
    Ser fisken ut att må dåligt är mitt råd att ta bort den.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jalapan
      • September 2014
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ectozon behöver du inte ha i karet, förutom vid ev. tillfällen då fisken behöver hjälp med ett tillfrisknande. I detta fallet låter det inte direkt som svamp, utan kan vara i princip vad som helst. Min gissning är att karet är nystartat och inte inkört riktigt ännu i kombination med en fisk som kanske inte var på topp när fisken kom hem till dig.
      Det är oftast inget man kan se innan, men kan kanske i ditt fall betecknas som "otur i arbetet".
      Ser fisken ut att må dåligt är mitt råd att ta bort den.

      Har du något tips på något annat förrutom saltbad?

      Han är ju relativt pigg nu tycker jag , förutom att han flyter uppåt, finns det antibiotika jag borde ge som tar "allt"

      Eller är saltet(exoszon?) det enda att pröva med?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Eftersom du inte vet vad fisken lider av, kan det vara av ondo att medicinera mot något som kan riskera de andra fiskarna och balansen i karet. Tyvärr brukar det inte sluta lyckligt sådana här gånger, men jag håller tummarna för den.
        Salt är bara ett hjälpmedel för fisken att klara sig när den mår sämre, och ingen medicin i den bemärkelsen att den botar.
        Du kan även tillsätta salt i karet, ett par msk/100 liter akvarium.
        Senast redigerad av ansjo; 30 September 2014, 15:32.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jalapan
          • September 2014
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Eftersom du inte vet vad fisken lider av, kan det vara av ondo att medicinera mot något som kan riskera de andra fiskarna och balansen i karet. Tyvärr brukar det inte sluta lyckligt sådana här gånger, men jag håller tummarna för den.
          Salt är bara ett hjälpmedel för fisken att klara sig när den mår sämre, och ingen medicin i den bemärkelsen att den botar.
          Du kan även tillsätta salt i karet, ett par msk/100 liter akvarium.
          Jag behandlar han ju separat i en plastbunke med lock (så han inte hoppar)
          ca 10-15 min med 1 liter vatten samt 1 matsked ektozon, om jag ska ge han riktig medicin är det ett tillfälligt litet akvarie med pump som gäller? går det behandla utan pump med tex syresten?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            En sådan behandling är ganska stressande, och ser du inte att fisken blir bättre efter dessa dagarna ger den troligen ingen verkan. Visst kan du behandla fisken i ett kar utan pump, se bara till att hålla bra vattenkvalité med hjälp av små delvattenbyten. Men vänta ett par dagar och se hur det går med nuvarande behandling först.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jalapan
              • September 2014
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              En sådan behandling är ganska stressande, och ser du inte att fisken blir bättre efter dessa dagarna ger den troligen ingen verkan. Visst kan du behandla fisken i ett kar utan pump, se bara till att hålla bra vattenkvalité med hjälp av små delvattenbyten. Men vänta ett par dagar och se hur det går med nuvarande behandling först.
              Jag gav han sista behandlingen idag, enligt djuraffären så om jag inte ser en förbättring tills lördag så hjälpte det inte.

              Men jag tänkte inte ge upp på fisken, separat som jag har behandlat han har jag satt upp ett nytt 60liters akvarie som jag tänkte ha som sjukstuga/isolering m.m så det har stått o kört in sig i ca 1 vecka nu..

              Är han inte bättre tills på lördag så får han flytta till det andra akvariet och få sig en riktig dos medicin.

              Ska försöka uppdatera när jag kan.. får hålla tummarna för stackarn.

              Kommentar

              • Jalapan
                • September 2014
                • 29

                #8
                Den lilla grabben gick tyvärr bort i fredags.

                Det positiva är att jag har nu har 68liters sjukstuge/karantänakvarie som jag kan använda om någon fisk är sjuk.

                Tack för alla tips och råd!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tråkigt, men tyvärr sådant som händer.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...