Scannat allt i forumet (tror jag) - men vad är detta?!? Vit knöl på guppys rygg?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gemini73
    • September 2014
    • 3

    Scannat allt i forumet (tror jag) - men vad är detta?!? Vit knöl på guppys rygg?!?!?

    Hej,

    Nybliven medlem men trogen läsare. Skaffade nyligen (2 månader sedan) ett 60 liters akvarium tillsammans med mina döttrar. Ett gammalt intresse som har växt till liv och verkligen fått mina döttrar eld och lågor Skall sägas att jag spenderade mycket tid här innan jag slog till och gjorde verk av mina gamla hobby igen.

    Vi har 7 guppys (och numera 12 yngel), samt 2 dvärgguramis och en sådan där sugpropp (namnet försvinner för mig) i karet. Lite överbefolkat just nu med andra ord. Alla verkar må bra och det är en fin aktivitet i akvariet, inte stress - bara som det skall vara; att titta in i ett litet eget samhälle.

    MEN. Jag har en väldigt väldigt knepig guppy. Hon ser ut att må bra, men jag är klart fundersam på vad detta kan vara och är rädd för parasit. Efter att ha scannat forumet hittar jag inget som riktigt stämmer, ev kanske det bara är en missbildning? Eller måhända en guppy som lagt på sig? Tacksam för alla & snabba svar!!! Vill inte att mina döttras nyvunna intresse skall få sig en törn (även om de är införstådda med att sådan händer).

    Snälla titta på bilden :


    STORA tack på förhand!
    /Johan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kan nog vara en bakterieinfektion, och svårt att veta om den blir bättre vid medicinering. Ska du medicinera bör du göra det i ett eget kar, så du inte slår ut alla bakterier i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gemini73
      • September 2014
      • 3

      #3
      Åhå... Då måste jag fråga - en måhända jätte dum fråga - smittar denna infektion?

      Nu har jag inget annat kar (är ju i starten, men det lutar ju åt ett 100l+ till jul, så kul vi har med detta!), så jag får tippa över henne i ehhh, ja, bålskålen tillsvidare. Är det isåfall salt som gäller eller skall jag leta medicin? Är livrädd för epidemi, har starka minnen från förr. Att titta in i akvariet var lite som jag antar gamlingar har det på hemmet - man läser bara dödsannonserna :P

      Tack för ditt snabba svar Ansjo!!! Tacksam

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du kan låta henne gå kvar i karet, sådant här brukar inte smitta. Det är trevligare för henne att gå kvar i sitt vanliga kar.
        Tillsätt ett par msk salt/100 liter akvarium, som hjälper henne med det osmotiska trycket (hjälp till självhjälp).
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gemini73
          • September 2014
          • 3

          #5
          Ok, tack för hjälpen! Då gissar jag att en matsked salt för 60 liter inte kommer att påverka de andra fiskarna (eller ynglen) på annat sätt än positivt? Tack för tipsen!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Salt i normala fall på friska sötvattensfiskar är inget att sträva efter, däremot kan det hjälpa vid enstaka tillfällen när fiskar är dåliga/sjuka.
            Dina andra fiskar tar inte illa vid sig, och du kan använda vanligt bordssalt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...