Hål i huvudet, medicin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    Vitamintillskott i maten hjälper också till. Jag hade lite framgång med medicinering + Fishtamin. Kolla bara datum på vitaminerna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #17
      Tack för tipsen, har köpt Fishtamin och får väl köpa medicin också.
      Men alltså.. jag googlade nu på engelska och väldigt många säger att hål i huvudet beror på dålig vattenkvalitét, och att man inte ska behandla med medicin om man inte har behandlat själva orsaken till sjukdomen. Så är det så att denna sjukdom alltid har en orsak eller kan den bara uppkomma utan att man har skött fisken fel?
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Stress kan vara en faktor, som kan komma även i ett välskött akvarium. Jag hade definitivt kört en kur.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • FeliciaC
          • March 2013
          • 71

          #19
          Funderar på om det kan vara fodret. Jag har matat väldigt varierat men den senaste månaden har mitt frysfoder tagit slut så det enda jag har matat med är i princip flingfoder som börjar bli gammalt. Men men, har köpt två olika sorters flingor nu, fryst artemia, ska köpa mygglarver och sedan har jag ju fishtamin som jag ska börja använda mer. Och har köpt Octozin nu, börjar behandlingen imorgon efter vattenbytet. Hoppas det hjälper.

          Men alltså, hur doserar man octozinet? Jag hittar inga anvisningar, det står ju bara att en tablett är för 22,5 liter men hur många tabletter ska man ha i per dag om akvariet är på 375 l?!
          54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
          375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Dela 375/22,5 så får du fram hur många tabletter du ska ha i, och i ditt fall blir det ca 17 tabletter. Jag har inte använt den medicinen, men är det verkligen var dag? Låter lite skumt...
            Och det beror troligen inte på ditt foder, utan ofta är det stress som utlöser det och även om man av någon anledning kanske haft lite sämre vattenkvalité som kan vara en bidragande faktor.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #21
              Jag skall köpa denna medcinen imorgon och detta hittade jag på en sida som säljer denna produkt:

              1 tablett räcker till behandling av 22,5 liter. Använd medlet på dag 1,2 och 3. För behandling av marine whitespot ska den specifika vikten minskas till 0,017 i två till tre veckor.
              Vänta 48 timmar innan du prövar någon annan behandling.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • FeliciaC
                • March 2013
                • 71

                #22
                Tack för alla bra svar
                Jag är inte helt säker på hur pass bra medicineringen hjälpte men det har inte blivit värre. Ett stort hål har läkt helt, sedan har han några småhål och ett litet större kvar men dessa ser väldigt rena och fina ut. Nu har jag tack vare en flytt bytt 70% av vattnet och även börjat ge Fishtamin varannan dag. Så jag hoppas att han blir bra igen.
                54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                Kommentar

                • FeliciaC
                  • March 2013
                  • 71

                  #23
                  Åhneeeeeeej. Allt såg rätt bra ut på jordätaren, han hade något hål kvar men det förändrades inte liksom. Sedan reste vi bort i två veckor och några vänner fick sköta matningen av fiskarna. Dock bestämde sig en rätt stor nyckelhålsciklid för att dö och den hamnade bakom en rot vilket gjorde att vännerna inte upptäckte den. Så när jag kom hem hittade jag en luddig stor boll i akvariet som då var en nyckelhålsciklid. Vattenkvalitéten måste ha påverkats för nu har jordätaren hål igen!

                  Har börjat byta 50% vatten/vecka och matar mer än förut+använder fishtamin men de går inte tillbaka. Får köra en omgång octozin igen kanske.
                  54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                  375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                  Kommentar

                  Arbetssätt...