Hål i huvudet, medicin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Hål i huvudet, medicin?

    Idag kom jag hem och såg till min förfäran att min fina, största Guyana-jordätare (Satanoperca Leucosticta) har fått stora hål i huvudet. Alla fiskar har ju mer eller mindre hål i huvudet, men dessa är ju små och min jordätares sådana hål har nu växt. Man ser dom klart och tydligt och han har även fått ett nytt bakom ögat. Inget vitt eller var dock, bara ofärgade hål. Alla vattenvärden är bra, pht är kanske något högt ungefär 7.8. Ska dock köpa nya test då jag misstänker att mitt nitrattest inte funkar eftersom det alltid visar på 0-20 nitrat.

    Men i alla fall, vad finns det för mediciner mot detta som funkar? Jag är mycket rädd om denna fisk så den får verkligen inte dö


    375 liter stort akvarie - 4 nyckelhålsciklider, 2 sajicaciklider, 3 jordätare, 1 ancistrus
    Ett ytterfilter 1200l/h - ett litet innerfilter (tror det är för typ 100-litersakvarier) för att fånga upp små partiklar bara
    Byter 20% i veckan
    Mycket växter
    Senast redigerad av FeliciaC; 24 September 2014, 15:04.
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Veterinarians and other pet experts are standing by to answer all your health, nutrition and behavior questions! Chat live now about your dog, cat, or any other pet.
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      hade en dvärggurami som inte äns hade hål i huvet utan bara lite vitare område , gick ej o medicinera för mig blev bara större o värre och var tvungen att avlilva den..

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Det går utmärkt att rädda fisk med hith.. Rent vatten utav helvete är steg ett iaf.. Beroende på vilket håll det går åt får man avgöra vad man sätter in.. Att folk tappar fisk till sjukdomar är för att det ofta är bökigt att medicinera rent tekniskt.. Jag har haft ikealådor stående i badrummet med skarvsladdar och fan och hans moster där många hade avlivat.. Men då har jag (och många andra) fixat fisk som enligt de flesta "måste" avlivas.. Allt handlar om vad man är villig att göra..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • FeliciaC
          • March 2013
          • 71

          #5
          Jag är beredd att medicinera i en ikea-låda, har luftpump och svampfilter redo till det. Men vad har ni för erfarenhet av mediciner? Många säger att det enda som hjälper är någon slags antibiotika man får utskrivet av veterinär men är tveksam till om de vill skriva ut något sånt till min fisk... Finns det något annat som fungerar?
          54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
          375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De flesta medisiner mot HIH funkar ok, men kan ta lite tid då de inte är så starka. Börja som ettfett sa, förbättra vattenkvalitén och sedan medicinera med tex Oktozin.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • FeliciaC
              • March 2013
              • 71

              #7
              Okej, ska börja byta mer vatten då. Hålen har inte blivit värre än i alla fall.
              54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
              375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

              Kommentar

              • FeliciaC
                • March 2013
                • 71

                #8
                Det har gått en tid nu och hålen har fortfarande inte blivit varken bättre eller sämre? Kan det bara vara någon skada som har blivit ett ärr, eller borde jag ändå försöka medicinera nu? Fisken mår i övrigt bra.
                54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Du kan inte ta en bild på "skadan" och länka hit?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • FeliciaC
                    • March 2013
                    • 71

                    #10


                    Här är en bild. Även om hålet ser lite vitt ut, så är det inte riktigt så i verkligheten. Det är helt enkelt bara ett hål. Man kan ju tydligt se ett annat hål längre ner men såna hål har ju de flesta fiskar. Fisken har även något liknande bakom ögat, men det är inte lika tydligt.
                    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag tycker det inte ser ut att vara så farligt, och hålet ser även ut att ha börjat läka. Personligen hade jag avvaktat med medicinering, och hållit stenkoll på dem ifall det förvärras.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • FeliciaC
                        • March 2013
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag tycker det inte ser ut att vara så farligt, och hålet ser även ut att ha börjat läka. Personligen hade jag avvaktat med medicinering, och hållit stenkoll på dem ifall det förvärras.
                        Tack så mycket för ett lugnande svar . Då avvaktar jag helt enkelt och sköter vattenbytena lite extra bra.
                        54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                        375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Uppdatera gärna hur det går, och även om fisken blir sämre .
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • FeliciaC
                            • March 2013
                            • 71

                            #14
                            Ingenting hände med hålet, men nu de senaste dagarna har hålen blivit fler och ett hål har även fått något vitt i sig . Antar att jag måste medicinera? Är det Oktozin som gäller?
                            54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                            375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Japp, då är det till att medicinera, och Octozin är ett av preparaten du kan använda.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...