Sjuka fiskar, alger mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paxarn
    • July 2014
    • 20

    Sjuka fiskar, alger mm

    Hej

    Jag skrev ett inlägg här för 2 månader sedan som går under rubriken "Sjukdomar sedan lång tid".
    Problemet nu som då är att fiskar dör för oss, alger och hinna på ytan.

    Akvariet är ett Juwel Rio 240 och har varit igång sedan maj 2012. Där bor en stor pleco, 2 praktbotior och ca 25-30 palettciklider (vi hade ett lekpar som fick väldigt mkt yngel som vi sen inte blivit av med helt och hållet).
    Det finns rätt mkt växter av olika slag, anubias, vallisneria, sagittaria subulata, cryptocoryne wendti, hornsärv och några till sorter som jag inte vet namnet på men de ska vara förhållandevis snabbväxande.
    Bottenmaterialet är grus (engelsk sjösten och älvgrus) och sen finns där några mangroverötter, skiffer, svart och vit lavasten.
    Jag använder Happy Life filtermedium vid vattenbyte och numera även en pH-buffer då det visade sig att vattnet var mer alkaliskt än jag trodde (8,5 istf 6,8). Använder aldrig pH-stickor igen!
    Jag trodde jag hade koll på nitrit och nitrat då jag har kollat de värdena regelbundet (inte med sticka utan med vätsketester) men efter att ha köpt ett annat vattentest så visade det sig att nivån av nitrat i vattnet var alltför högt.
    Det blev en hel del vattenbyten innan jag fick ner nivåerna till bättre värden.

    Jag har även bytt ut pumpen till en som är på 1000l/tim (istf 600l/tim som följde med akvariet) efter att ha fått det tipset härifrån.

    Alger hade jag en hel del av tidigare och det problemet förvärrades under sommaren och till slut fanns väl alla sorter representerade i karet och de satte sig överallt. Jag har bytt till nya lysrör och varit noga med att tillsätta näring men när till och med hornsärven fick alger på sig så att den såg helt kladdig ut bytte jag taktik, kanske inte det bästa, men jag blev så less.
    Jag har sedan några veckor använt algbekämpande medel, mot både "vanliga" och blågröna (cyano) och det verkar som att de sakta men säkert börjar ge vika. Anubiasen ser man nu färgen på osv. I övrigt ses inte många bra tecken i karet. Växterna växer inte, inte helt oväntat men de växte inte innan algbekämpningen heller.

    Fiskarna som dött av en efter en fortsätter med det. Symtomen nu som då är utstående ögon, skador på hud och vid fenfästen, jag tycker det påminner om hål i huvudet men är inte alls säker. Några fiskar har ena ögat poppat ur huvudet på (försöker såklart ta bort dem innan de når det stadiet men ibland hittar man dem inte). Några blir färglösa och ser allmänt sjuka ut och magrar av och tynar sakta bort. Några få har haft uppsvullen buk.
    Tidigare tillbaka (1-2 år sen) har vi haft platy och de dog också allihop i en långsam men stadig ström, de flesta svullnade buken upp på. Siamesiska algätare har vi också haft och ett antal ancistrus samt ett gäng guramis. Ingen har dött av ålder vad jag tror. En del har verkat sjuka och andra har dött plötsligt.

    Under sommaren fick vi också en gråvit hinna på ytan och det verkade som att ytspänningen var hårdare då maten låg kvar länge på ytan innan den sjönk. Jag fick låna en pump som låg i ytan och detta var under perioden med täta vattenbyten. Med extrapumpens hjälp och kanske också dessa vattenbyten försvann hinnan men återkom kort efter att vi återlämnat pumpen, om än i något mindre omfattning.

    Vi byter ca 1/3 av vattnet varje vecka. Fiskarna får mat 1 gång dagligen men ibland får de en fastedag (efter tips i förra tråden).

    De enda positiva förändringar jag noterat är att algerna minskat något och att fiskarna är mindre skygga (till och med plecon är framme på dagen, kanske beror på att det börjar vara ont om mat). Innan var de tokskygga och kastade sig iväg i panik när man närmade sig karet, något de inte gjort från början.

    Jag börjar vara riktigt less på allt detta elände och hoppas på några bra tips. Vad som helst är välkommet även om det innebär att ta bort varenda palettciklid, vilket jag är på god väg att göra ändå.
    Jag vill bli av med cikliderna för att kunna skaffa lite andra fiskar men det förutsätter ju att jag får ordning på karet.
    Vad ska man göra??
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    hej

    trist när sånt händer , vi kan börja från början , vad gör att du får så mycket alger ? står akvariet i direkt solljus?'
    filtrering på 1000l/t låter lite för lite , är det ett innerfilter? ifall det är ett innerfilter testa då köra 1 innerfilter + ytterfilter , jag älskar att köra med 2 filtrar i akvariet av olika anledningar 1 , ifall en fastnar /får sämre utflöde pga smuts etc så har du längre tid på dig att märka de samt att du får mer rörelse i vattnet med 2 filtrar med 2 utflöde , kör helst ett per sida , vattnet blir mycket klarare , och ju mer rörelse i vattnet som jag förstått det desto mindre risk för alger , kör gärna ett innerfilter på 800l/t och ytterfilter på 1000l/t hade kanske varit en bra börja , annan sak om du nu ändå tänker börja om från början , rensa allt sanden leksaker akvariet etc bli av med alla alger/sjukdommar som ligger kvar sen innan , rensa filtren från 0, kör varmt vatten , bytt filtermaterial , sen kör med nitrivec när du startar om akvariet på nytt för bakteriekulturen .

    Att mata fiskarna en gång om dagen eller 3 spelar inte större roll jag har lika stort akvarie som ditt , men jag matar 3x varje dag , bra mängd också (ingen sparsam matning här ne) och lägger in grönsaker /tabletter över natten till malarna men ej haft några större problem med sjukdommar (fått vita prick men det var mitt fel sänkte tempraturen för fort)

    som sagt vill du rädda dina fiskar som du har i nu testa med rensa lite i akvariet rensa filtret , sätt in en till filter om du har inner sätt en ytter , har du ytter sätt en innerfilter o få vattnet att gå runt i akvariet så de inte står still o samlas skit etc , har du kört kontroller på värden i akvariet? kan vara bra o kontrollera vad som händer i vattnet någon gång i veckan eller månaden om man inte orkar , bara för hålla koll på ph ,nitrit,nitrat.

    Hade först tagit reda på om du vill köra om från början helt o hållet eller om du vill rädda de du har nu , tänk igenom innan du gör sen gör det du bestämmer dig för.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      8,5 i pH låter konstigt, är det kranvattnet eller akvarievattnet du mätt då? Funderar på om det är så högt direkt från kranen eller om där är något i akvariet som höjer det såpass mycket. Tycker matning 1g/dag räcker bra för dom fiskarna, speciellt då fiskarna är sjuka. Vad matar du med? Och hur länge har du tänt, samt temperatur i karet?
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • paxarn
        • July 2014
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av Rebah
        8,5 i pH låter konstigt, är det kranvattnet eller akvarievattnet du mätt då? Funderar på om det är så högt direkt från kranen eller om där är något i akvariet som höjer det såpass mycket. Tycker matning 1g/dag räcker bra för dom fiskarna, speciellt då fiskarna är sjuka. Vad matar du med? Och hur länge har du tänt, samt temperatur i karet?
        Tack för ditt svar!

        Akvarievattnet ligger tydligen så högt, tyckte jag också var konstigt. Nu har jag ju använt en pH-buffer för att sänka det och det ligger nu rätt neutralt.
        Jag har faktiskt inte kollat kranvattnet med det nya vätsketestet, men stickorna visade 6,8 i både kranen och akvariet men jag litar mer på vätsketestet, kanske man inte ska göra? Jag tyckte ändå att det verkade rätt rimligt då växterna inte trivs och de föredrar väl vatten åt det surare hållet men ja jag vet inte vad jag ska tro. Jag kanske ska ta med lite vatten till affären och låta de mäta det?

        Jag har flera olika sorters flingfoder och två sorters pellets samt en rad olika tabletter (både sjunkande och såna man fäster på rutan) ffa för malen men alla äter av dem ändå.
        Förut brukade jag ge lite frysta mygglarver och liknande men nu var det ett tag sen.

        Lyset är tänt ca 11 timmar. Temperaturen ligger på 24-25.

        Kommentar

        • paxarn
          • July 2014
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av blaze1337
          hej

          trist när sånt händer , vi kan börja från början , vad gör att du får så mycket alger ? står akvariet i direkt solljus?'
          filtrering på 1000l/t låter lite för lite , är det ett innerfilter? ifall det är ett innerfilter testa då köra 1 innerfilter + ytterfilter , jag älskar att köra med 2 filtrar i akvariet av olika anledningar 1 , ifall en fastnar /får sämre utflöde pga smuts etc så har du längre tid på dig att märka de samt att du får mer rörelse i vattnet med 2 filtrar med 2 utflöde , kör helst ett per sida , vattnet blir mycket klarare , och ju mer rörelse i vattnet som jag förstått det desto mindre risk för alger , kör gärna ett innerfilter på 800l/t och ytterfilter på 1000l/t hade kanske varit en bra börja , annan sak om du nu ändå tänker börja om från början , rensa allt sanden leksaker akvariet etc bli av med alla alger/sjukdommar som ligger kvar sen innan , rensa filtren från 0, kör varmt vatten , bytt filtermaterial , sen kör med nitrivec när du startar om akvariet på nytt för bakteriekulturen .

          Att mata fiskarna en gång om dagen eller 3 spelar inte större roll jag har lika stort akvarie som ditt , men jag matar 3x varje dag , bra mängd också (ingen sparsam matning här ne) och lägger in grönsaker /tabletter över natten till malarna men ej haft några större problem med sjukdommar (fått vita prick men det var mitt fel sänkte tempraturen för fort)

          som sagt vill du rädda dina fiskar som du har i nu testa med rensa lite i akvariet rensa filtret , sätt in en till filter om du har inner sätt en ytter , har du ytter sätt en innerfilter o få vattnet att gå runt i akvariet så de inte står still o samlas skit etc , har du kört kontroller på värden i akvariet? kan vara bra o kontrollera vad som händer i vattnet någon gång i veckan eller månaden om man inte orkar , bara för hålla koll på ph ,nitrit,nitrat.

          Hade först tagit reda på om du vill köra om från början helt o hållet eller om du vill rädda de du har nu , tänk igenom innan du gör sen gör det du bestämmer dig för.
          Tack för ditt svar!

          Akvariet står utmed en vägg en bit ifrån ett fönster, lite solljus kan sippra in en kort stund om vi har glömt att dra för ett fönster på en annan vägg men det händer rätt så sällan.

          Vad gäller filtreringen så är det ju Juwels egna innerfilter vi använder och det är ju det som följer med akvariet. Originalpumpen är på 600l/tim men jag har uppgraderat till den större som ju ger 1000l/timme.

          Vattenvärden har jag koll på, brukar kolla det regelbundet och där är inget som sticker ut direkt.
          Kan kolla idag och se hur det ser ut för stunden.

          Jag har ju i första hand tänkt att få det att fungera istället för att börja om. Sen undrar jag ju om det är något i karet som gör detta men jag vill ändå försöka lösa det. Om inte annat så lär man sig väl något på kuppen.
          Vad gäller fiskarna så är det ju ffa malen och botiorna jag vill rädda. Jag har ju på tok för många palettciklider och vill bli av med dem. Som det verkar nu så är det ju de som drabbas och blir sjuka och det är ju också ett sätt att bli av med dem men det känns ju inte precis optimalt.
          Jag vill ju veta att karet är friskt innan jag stoppar i några nya fiskar.

          Kommentar

          • paxarn
            • July 2014
            • 20

            #6
            Jag har någonstans i någon tråd läst att om man under lång tid har ett för högt nitratvärde så kan det ge permanenta skador hos fiskarna och ge utslag vid ett senare tillfälle, även om vattenvärdena då är ok.
            Någon som vet om det ligger någon sanning i detta?

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Ursprungligen postat av paxarn
              Tack för ditt svar!

              Akvarievattnet ligger tydligen så högt, tyckte jag också var konstigt. Nu har jag ju använt en pH-buffer för att sänka det och det ligger nu rätt neutralt.
              Jag har faktiskt inte kollat kranvattnet med det nya vätsketestet, men stickorna visade 6,8 i både kranen och akvariet men jag litar mer på vätsketestet, kanske man inte ska göra? Jag tyckte ändå att det verkade rätt rimligt då växterna inte trivs och de föredrar väl vatten åt det surare hållet men ja jag vet inte vad jag ska tro. Jag kanske ska ta med lite vatten till affären och låta de mäta det?

              Jag har flera olika sorters flingfoder och två sorters pellets samt en rad olika tabletter (både sjunkande och såna man fäster på rutan) ffa för malen men alla äter av dem ändå.
              Förut brukade jag ge lite frysta mygglarver och liknande men nu var det ett tag sen.

              Lyset är tänt ca 11 timmar. Temperaturen ligger på 24-25.
              Nu har jag bara testat ett märke av både stickor och dropptester, men då stickorna visade väldigt konstiga värden när det gällde pH och kh skaffade jag dropptest istället, och dom resultaten var mer realistiska Stickorna har ju lite dåligt rykte om sig, och vad jag läst mig till verkar de flesta föredra just dropptester. Kan du testa kranvattnet med? Eller kolla upp på nätet vad din kommuns vatten har för pH. Utifall det nu är något i karet som höjer värdena.
              En anledning till varför jag hänger upp mig lite på detta är för att det påminde mig om ett liknande problem min far hade för en massa år sedan, då var det någon slags lavastenskross som var problemet. Nu har jag själv också haft lavastenar utan problem, och många andra med, men skadar ju inte att utesluta det i alla fall

              Maten låter helt ok, anledningen till att jag undrar där är delvis pga att du misstänkte hål i huvudet sjukan, finns flera olika teorier om vad sjukdomen beror på, men en av dem är just näringsbrist.

              Du kan minska lite på ljusttimmarna för algernas skull, har själv tänt 10 timmar just för att jag vill ha en del algväxt, men för växternas skull räcker det med 8 timmar. Tempen är ok den med, enligt mig då
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • paxarn
                • July 2014
                • 20

                #8
                Ursprungligen postat av Rebah
                Nu har jag bara testat ett märke av både stickor och dropptester, men då stickorna visade väldigt konstiga värden när det gällde pH och kh skaffade jag dropptest istället, och dom resultaten var mer realistiska Stickorna har ju lite dåligt rykte om sig, och vad jag läst mig till verkar de flesta föredra just dropptester. Kan du testa kranvattnet med? Eller kolla upp på nätet vad din kommuns vatten har för pH. Utifall det nu är något i karet som höjer värdena.
                En anledning till varför jag hänger upp mig lite på detta är för att det påminde mig om ett liknande problem min far hade för en massa år sedan, då var det någon slags lavastenskross som var problemet. Nu har jag själv också haft lavastenar utan problem, och många andra med, men skadar ju inte att utesluta det i alla fall

                Maten låter helt ok, anledningen till att jag undrar där är delvis pga att du misstänkte hål i huvudet sjukan, finns flera olika teorier om vad sjukdomen beror på, men en av dem är just näringsbrist.

                Du kan minska lite på ljusttimmarna för algernas skull, har själv tänt 10 timmar just för att jag vill ha en del algväxt, men för växternas skull räcker det med 8 timmar. Tempen är ok den med, enligt mig då

                Nu har jag testat både akvarievattnet och kranvattnet med de tester jag har att tillgå.
                Akvariets värden:
                4 olika tester (2 stickor + 2 dropptester) var alla överens om att nitrathalten är 10.
                3 olika tester visade att där inte finns någon nitrit.
                2 stickor visar ett pH mellan 6,8-7,2.
                1 dropptest visar att pH är något närmare 7,5 än 7,0.
                2 stickor visar att KH är 6.
                Vad gäller GH visar ena stickan <6 och den andra >4 så de är ju rätt överens.
                Kranvattnets värden:
                1 sticka visar 10 i nitrat!? Den känns ju inte helt pålitlig. Har inte kört dropptestet på kranvattnet då det känns orimligt att det skulle finnas nitrat i det.
                1 sticka visar pH mellan 6,8-7,2, 1 sticka visar 6,8 och 1 dropptest visar 7,0.
                KH- och GH-värdena är exakt som i karet.

                Jag vet inte hur vanligt det är att akvarievattnet blir alkaliskt men det blir det ju och jag vet inte vad det är som driver upp det. Hade det inte varit för att jag har pH-buffer skulle det ju ha legat på ca 8,5 istället för som nu någonstans mellan 7,0 och 7,5.
                Jag hade velat ha ett mer exakt test för mätning av pH då jag tycker att de dels är svåravlästa och dels inte visar särskilt exakt. En tiondels skillnad i pH är väl en ökning eller minskning med 10 ggr? så ett par tiondelar hit eller dit gör ju stor skillnad.

                Tänker du att mina lavastenar kan vara bidragande orsaker till det höga pH-värdet? Jag har bara 2 svarta och de är rätt små och så en väldigt liten vit lavasten som en anubias vuxit fast i.

                Vad gäller ljustimmarna så har vi tidigare haft tänt ca 12 timmar per dygn men trots minskning med 1 timme så har algproblemet ökat. Det kan ju förvisso finnas andra orsaker till det än ljustimmarna. Jag får väl prova att dra ner på tiden lite till.
                Förut hade vi musselblommor (pistia stratoites, stavas det så?) och då hade vi mindre alger men de skymde ju ljuset för de andra växterna så vi tog bort dem till slut. Fick ju inte göra något annat än att rensa bort dem hela tiden men kanske det var bra för vattenkvaliteten.

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Hm tja, vet inte riktigt vad annars det skulle vara. Gruset kan ju höja pH om det är kalkhaltigt, men inte så mycket. Skiffer brukar ju inte vara några problem med heller, finns iofs en sort sk Alunskiffer som jag nog inte skulle våga ha i akvarium. Har ett par bitar hemma och knackar man dem mot varandra eller en annan sten så luktar de olja. Men känns lite långsökt att råka få tag på sånt Eller så visade testet fel, kan ju hända det med.

                  Läste igenom din förra tråd med. Har själv haft palettciklider rätt länge och har haft några sjuklingar, bla några som jag är hyfsat säker på hade hål i huvudet sjukan, men då såg det ju faktiskt ut som hål och inte vitt och luddigt. Utstående ögon kan ju ha flera orsaker med, skada pga slagsmål eller bakterier tex, kan söka på "Pop eye disease" eller liknande så finns det en hel del att läsa. Att de svullnar upp och dör, och även att ögonen står ut, kan ju även bero på bukvattensot. Kan ju kolla på bilder på nätet och jämföra, eller lägga upp några här om du har möjlighet. Kanske är det just som du säger, skador pga höga nitratvärden eller ammoniak som hänger kvar. Salt kan ju hjälpa till att påskynda läkning, och regelbundna vattenbyten med.

                  Sorry att jag inte är till mycket hjälp, vet hur frustrerande det är när nästan alla fiskar blir sjuka när man stoppar i dom i karet. Hade ett sånt kar för hum oj över 10 år sen nu, och i mitt fall misstänkte jag sanden, då det var det enda jag inte haft i ett akvarium förut. Svart och gnistrande var den, och visst löste det sig när jag bytte sand. Så hoppas nästan att det är dina stenar som spökar, skulle liksom varit lättast så
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • paxarn
                    • July 2014
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rebah
                    Hm tja, vet inte riktigt vad annars det skulle vara. Gruset kan ju höja pH om det är kalkhaltigt, men inte så mycket. Skiffer brukar ju inte vara några problem med heller, finns iofs en sort sk Alunskiffer som jag nog inte skulle våga ha i akvarium. Har ett par bitar hemma och knackar man dem mot varandra eller en annan sten så luktar de olja. Men känns lite långsökt att råka få tag på sånt Eller så visade testet fel, kan ju hända det med.

                    Läste igenom din förra tråd med. Har själv haft palettciklider rätt länge och har haft några sjuklingar, bla några som jag är hyfsat säker på hade hål i huvudet sjukan, men då såg det ju faktiskt ut som hål och inte vitt och luddigt. Utstående ögon kan ju ha flera orsaker med, skada pga slagsmål eller bakterier tex, kan söka på "Pop eye disease" eller liknande så finns det en hel del att läsa. Att de svullnar upp och dör, och även att ögonen står ut, kan ju även bero på bukvattensot. Kan ju kolla på bilder på nätet och jämföra, eller lägga upp några här om du har möjlighet. Kanske är det just som du säger, skador pga höga nitratvärden eller ammoniak som hänger kvar. Salt kan ju hjälpa till att påskynda läkning, och regelbundna vattenbyten med.

                    Sorry att jag inte är till mycket hjälp, vet hur frustrerande det är när nästan alla fiskar blir sjuka när man stoppar i dom i karet. Hade ett sånt kar för hum oj över 10 år sen nu, och i mitt fall misstänkte jag sanden, då det var det enda jag inte haft i ett akvarium förut. Svart och gnistrande var den, och visst löste det sig när jag bytte sand. Så hoppas nästan att det är dina stenar som spökar, skulle liksom varit lättast så
                    Tack för att du tar dig tid att svara.
                    Och ja det är fruktansvärt frustrerande när man inte får rätsida på problemet. Vad gäller fiskarnas olika symtom så har jag läst på flera ställen att en bakterie, pseudomonas någonting, kan ge dessa problem. Ofta står det då att det viktigaste är att förbättra fiskarnas miljö och jag tycker att jag gör vad jag kan på den punkten, ja förutom överbefolkningen då. Men då mina insatser hittills inte verkat gjort någon skillnad kanske man måste behandla med antibiotika alternativt ta bort fiskarna men det sistnämnda känns lite trist.
                    Sen var det ju lite oturligt att nitratvärdet förmodligen har varit högt rätt länge, fast det finns ju de som säger att det inte gör något så länge det inte är direkt dödliga nivåer så vad ska man tro?

                    Jag ska nog testa att ta bort stenarna i alla fall och se om det gör någon skillnad, det är i alla fall en lätt sak att göra. Jag måste bara hitta något alternativ så vår pleco kan få behålla sitt gömställe.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Tror inte alls att du behöver oro dig för nitratvärdet, det är inte högt . Har du eget brunnsvatten?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • paxarn
                        • July 2014
                        • 20

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Tror inte alls att du behöver oro dig för nitratvärdet, det är inte högt . Har du eget brunnsvatten?

                        //Inger
                        Hej
                        Nej nu är det inte högt längre men det har varit mkt högre för en tid sedan. Det tog många delvattenbyten innan det sjönk till den nivån det ligger på nu.
                        Vi har kommunalt vatten.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...