Nitrit eller parasiter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaN95
    • August 2014
    • 9

    Nitrit eller parasiter?

    Eftersom min förra tråd dog ut utan svar kör jag en ny där jag förklarar läget. Har haft problem i mitt 112l akvarium (delat i två med filtermatta). Akvariet har varit igång i drygt 3v med 6 kampfiskar ( 1 hane 5honor). De började klia sig en hel del på kropp och framför allt gälarna nyligen. Har flertal växter i akvariet och inga synliga alger. Bland annat en hel del hornsäv. Temperaturen ligger på 27c och har även saltat för att föraöka lugna ner symptomen. Gjorde även ett 50% vattenbyte och la i nitrivec. Har slutat mata varje dagg lch kör var tredje för att all mat ska ätas verkligen. Bland annat får dom vita mygg levande och fryst, artemia, svarta mygg och mysis. Aqauels filter fam 2 plus och doppvärmare. Som sagt, de kliar sig fortfarande en hel del efter bottenstädning, nitrivec och vattenbyte. Dom simmar även med sina fenor mer ihopfällda. Mina stickor visar 0 nitrit och 10 nitrat. Dock är dropptest påväg hem! Ska jag fortsätta med vattenbyten tills jag ser skillnad? Inge kul att se dom stressade och kliandes..
    Senast redigerad av JohannaN95; 17 September 2014, 19:02.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det låter typiskt som nitrit, fortsätt med vattenbyten (20-25%/dag) och sparsam matning är mitt tips. Det brukar ta upp till 8 veckor innan de bakterier som omvandlar nitrit till nitrat har etablerat sig i tillräcklig mängd för att klara av göra jobbet.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Nu tror jag inte det handlar om nitrit i ditt fall men ska ändå passa på att saxa in artikeln från zoopet bas om vad man bör göra vid nitrit, så mycket dumma råd man kan gå på annars.

      Hur undvika nitrit?

      1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
      2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
      3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
      4/ Tillsätt en bakteriekultur.

      Hur bli av med nitrit?
      Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
      1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
      2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
      3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
      4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • JohannaN95
        • August 2014
        • 9

        #4
        Efter att ha testat ännu en gång visar nitrit testet 0.0mg/l. Vilket inte gör saker lättare för mig för då undrar man hur fasen parasiterna tagit sig in och överlever i 28grader. Köpte iofs alla från olika akvarium och en på arken zoo... är det gälparasiter? Dom kliar sig endast och simmar med ihopfällda fenor. Nästam lite fenklibb varning... eller fenröta.. men kliar sig fiskarna av fenröta?

        Kommentar

        • JohannaN95
          • August 2014
          • 9

          #5
          Ingen som har ett svar? Börjar bli halbt desperat då ingenting verkar fungera.. som sagt uteslutit nitrit då det är definitivt 0.0mg/l

          Kommentar

          Arbetssätt...