Platy med vit fläck på huvudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Platy med vit fläck på huvudet

    Hmm, har 12 Platy i mitt akvarium, varav 3 st helorangea Korallplaty. Alla tre har fått en vit fläck på huvudet, i stort sett på samma ställe över vänster öga. På fisken där fläcken är störst så är den ca 5 mm i diameter, vit med gråaktigt centrum och med lite luddigt utseende. Ytan ser ut som hud som badat för länge om ni fattar.

    De två andra verkar utvecklas åt samma håll, att fläcken blir större vartefter, även den med största fläcken ser "sjukast" ut.

    Utifrån tecken och symtom så känns det som att jag utesluter vitapricksjukan. Snarare någon form av svampangrepp eller skada.

    Jag lyckas verkligen inte ta någon vettig bild på firrarna för att visa hur det ser ut, får jobba på det.

    Av vad jag läst så rekommenderas salt i vattnet men att detta i sin tur inte är bra mot vare sig växter eller pansarmalarna (vilket det simmar fem pigga exemplar av i karet). Finns det några andra alternativ?

    Det bjuds inget karantänakvarium.
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Det finns en medicin som heter "multicura" denna medicin är ett kombinationspreparat som behandlar ett stort antal sjukdomar såsom tex , svampsjukdomar , parasit&bakterie sjukdomar i hud och gälar , detta skulle kunna vara ett alternativ.
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Det som är så bra med multicuran är att den är mild för processerna i karet och tar lite tid på sig men fungerar väldigt väl. Men följ instruktionerna till punkt och pricka. Sedan fungerar t.ex. IKEAS plastbackar utmärkt som karantänkar om man nu ändå vill behandla fisken separat.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • joyride
        • June 2014
        • 110

        #4
        Multicura blir det! Tackar för tipset.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Och du behöver salta ganska duktigt för att växterna ska ta stryk, ett par msk/100 liter akvarium är inga problem.
          Salt och pansarmalar är en gammal skröna, och även att det måste vara Ektozon eller jodfritt salt[emoji3].
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • joyride
            • June 2014
            • 110

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Och du behöver salta ganska duktigt för att växterna ska ta stryk, ett par msk/100 liter akvarium är inga problem.
            Salt och pansarmalar är en gammal skröna, och även att det måste vara Ektozon eller jodfritt salt[emoji3].
            Google isn't always your friend...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av joyride
              google isn't always your friend...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • joyride
                • June 2014
                • 110

                #8
                Fläckarna utvecklades trots multicuran och i måndags strök den ena korallplatyn med och idag känns nästa på upphällningen. Större fläck på huvudet än innan och jag tänker det som kallas hål i huvudet-sjukan?
                Har gjort ett par täta vattenbyten och funderar på Octozin.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Risken är att de övriga fiskarna mår sämre om du kör en helkur på karet, ett karantänskar är det bästa isf. Tex ett bakteriedödande medel är tufft mot alla sorters bakterier, även de som hjälper karet vara i balans. Tar man kål på dessa är risken att fler fiskar mår sämre, och då är det hårt sagt ibland en avvägning hur man ska göra.
                  Korallplaty är annars en snygg fisk, men enligt mina erfarenheter en lite svårare platy att hålla av någon anledning...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • joyride
                    • June 2014
                    • 110

                    #10
                    Har förstått det i efterhand :-) Började med både Korallplaty och Black Molly... Vad jag läser så beror HIH på parasiter eller flagilater men är den rent smittsam. Nu har ju alla korallplatyna gått hädan. Kanske är bättre att försöka stärka upp vattenkvaliteten för de resterande fiskarna än att medicinera?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag tror inte det är HIH, det börjar som en vit pormask som sedan blir en krater som blir större och större.
                      Att byta platysort tror jag är en bra idé, samt att ha god vattenkvalité.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...