Nyköpt neontetra m vitt på stjärtfenan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #16
    Med den mängden salt som behövs tror jag inte att växterna tar skada alls.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #17
      Ursprungligen postat av ElinR
      Rekommendation på liten pump att ha till en karantänburk, eller är det bara att köra på en liten?

      Det går corydoras i karet och jag har hört att de är väldigt saltkänsliga. Vågar jag ändå köra salt?
      hur stor är akvariet? hur mycket filtreras , jag hade 6 pansarmalar varav 3 st var lite yngre (3cm) och dem klarade sig , hade i 1dl per 100 liter , 3 dagar i rad (löste upp salten i en vas sen körde jag in det med vattnet sakta lite åt gången .

      vet dock ej hur det är med mindre akvarier, gjorde de i 240 liters med 2 filtrar (osäker om det spelar roll med)

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #18
        Ursprungligen postat av ElinR
        Rekommendation på liten pump att ha till en karantänburk, eller är det bara att köra på en liten?

        Det går corydoras i karet och jag har hört att de är väldigt saltkänsliga. Vågar jag ändå köra salt?
        Ja där har du ju en saltkänslig fisk så det är kanske inte helt bra då.
        Ja till en liten burk/balja räcker med vilken liten luftpump som helst... Som tillfällig karantärsbalja kan du ju då ta en plastback från IKEA tex...

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #19
          Ursprungligen postat av blaze1337
          hur stor är akvariet? hur mycket filtreras , jag hade 6 pansarmalar varav 3 st var lite yngre (3cm) och dem klarade sig , hade i 1dl per 100 liter , 3 dagar i rad (löste upp salten i en vas sen körde jag in det med vattnet sakta lite åt gången .

          vet dock ej hur det är med mindre akvarier, gjorde de i 240 liters med 2 filtrar (osäker om det spelar roll med)
          Körde du i 2,4 dl salt per dag i 3 dagar alltså?

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            #20
            Tack. Nu är jag beredd inför nästa gång något händer. Hade absolut inte en tanke på något sådant här, men nu har jag lärt mig ännu mer [emoji4] Plastbackar finns det redan gott om hemma.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #21
              Ursprungligen postat av Helene&Andreas
              Körde du i 2,4 dl salt per dag i 3 dagar alltså?
              aa , men ej på 1 gång utan försökte få dem "vana" vid det så körde in 10 liters hink med 1.2 dl och efter 8 timmar körde jag in en till , 4de dagen körde jag 40% vattenbyte typ i 3 dagar för få ut all salt tänkte jag då och fortsatte medicinera med exit i en vecka tills allt var helt borta.

              Jozo ,fint salt utan jod står det på förpackningen på salten jag körde , alla fiskarna klarade av salten , alla förutom en liten växt med . kan ej namnet på den men det är något gräsliknande växt. // nu ska jag köra ett vattenbyte så (afk) lite
              Senast redigerad av blaze1337; 13 September 2014, 19:45.

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #22
                Ursprungligen postat av ElinR
                Tack. Nu är jag beredd inför nästa gång något händer. Hade absolut inte en tanke på något sådant här, men nu har jag lärt mig ännu mer [emoji4] Plastbackar finns det redan gott om hemma.
                Ja du ser... Behövs bara en luftpump sen är du i hamn... Kan göra mycket andra nyttiga sakrer med en luftpump..

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #23
                  Ursprungligen postat av blaze1337
                  aa , men ej på 1 gång utan försökte få dem "vana" vid det så körde in 10 liters hink med 1.2 dl och efter 8 timmar körde jag in en till , 4de dagen körde jag 40% vattenbyte typ i 3 dagar för få ut all salt tänkte jag då och fortsatte medicinera med exit i en vecka tills allt var helt borta.

                  Jozo ,fint salt utan jod står det på förpackningen på salten jag körde , alla fiskarna klarade av salten , alla förutom en liten växt med . kan ej namnet på den men det är något gräsliknande växt. // nu ska jag köra ett vattenbyte så (afk) lite
                  Men du körde bara i 2,4 dl salt fösta dagen och lät det sen vara i 3 dagar? Du körde inte i 2,4 dl 2a och 3e dagen väl?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...