Nyköpt neontetra m vitt på stjärtfenan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Nyköpt neontetra m vitt på stjärtfenan

    Jag var så glad, nytt akvarium som gått ett litet tag, dags för fler fiskar.

    Inser nu när jag sitter och tittar att en av de nya neontetrorna har ngt vitt längst ut på stjärtfenan. Karantänsakvarium, nä. Läser på flaskan m medicin som jag har hemma för säkerhets skull: giftigt för räkor. F-n också, har räkor...

    Så helt kallt tänker jag offra denna tetra. Om jag lyckas fånga den... #####!!!!!

    Är kokande vatten fortfarande ok metod för snabb avlivning?

    Nästa steg blir ett begagnat 54L som får gå m tre platys och fungera som karantänsakvarium vid behov? Eller kan ni rekommendera ngn liten pump jag kan ha till en liten bytta typ. Har en liten doppvärmare.

    Överreagerar jag eller är det vettigt?
    Senast redigerad av ElinR; 13 September 2014, 18:30.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Ursprungligen postat av ElinR
    Jag var så glad, nytt akvarium som gått ett litet tag, dags för fler fiskar.

    Inser nu när jag sitter och tittar att en av de nya neontetrorna har ngt vitt längst ut på stjärtfenan. Karantänsakvarium, nä. Läser på flaskan m medicin som jag har hemma för säkerhets skull: giftigt för räkor. F-n också, har räkor...

    Så helt kallt tänker jag offra denna tetra. Om jag lyckas fånga den... #####!!!!!

    Är kokande vatten fortfarande ok metod för snabb avlivning?

    Nästa steg blir ett begagnat 54L som får gå m tre platys och fungera som karantänsakvarium vid behov? Eller kan ni rekommendera ngn liten pump jag kan ha till en liten bytta typ. Har en liten doppvärmare.

    Överreagerar jag eller är det vettigt?
    kokande vatten för avlivning känns lite extremt , tryck sönder skallen på den när du tar ut den så dör den direkt , men om det nu är vitaprick som det är så har alla fiskar det antagligen så hjälper ej att avliva just den , är du säker på att det är vita prick? ifall det är vita prick så måååste du medicinera hela akvariet , så du får hitta någon medicin som passar räkorna med ,




    Enkla steg för fixa / hjälper till mot vitaprick sist jag hade

    Höj tempraturen till 28-30 grader (parasiternas livscirkel är mycket fortfarare i högre värme ~~ )

    har du ej tillgång till medicin så kör med salt utan jod , jag körde både salt + medicin (exit hette det) när jag hade det så vet ej
    vilket som dödade dem men något var det=)

    flytta inte runt på fiskarna till andra akvarier de lär sprida sig då bara ,
    Senast redigerad av blaze1337; 13 September 2014, 18:59.

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #3
      Jag tänkte mer att den fått svamp, eller bakterier. Såg ut mer som fenröta än pricksjuka. Nu är den iaf ute ur akvariet och jag letar beg. småakvarier på Blocket.

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        Men jag ska absolut höja värmen och medicinera om fler drabbas. Får försöka flytta räkorna först isf. ####!!!

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av ElinR
          Jag tänkte mer att den fått svamp, eller bakterier. Såg ut mer som fenröta än pricksjuka. Nu är den iaf ute ur akvariet och jag letar beg. småakvarier på Blocket.
          svamp/fenröta , har hört att "saltbad" som dem kallar det hjälper läst flera som gjort det / tipsat om det här på forumet

          balja + salt utan jod + fisken .

          Det finns medicin som passar räkorna med jag hade i både körsbärsräkor och amanoräkor när jag körde exit mot vitaprick , så ifall det är det behöver du ej flytta på räkorna , samt vet ej hur det är med räkor ifall dem kan sprida vitaprick till de nya karet eller ej (förflytta parasiten)

          fenröta,vitaprick,svamp går att bota så behöver inte ha panik över det försök ta bilder o lägg upp o se om någon känner igen det ifall fler fiskar får det^^
          Senast redigerad av blaze1337; 13 September 2014, 19:04.

          Kommentar

          • ElinR
            • September 2014
            • 370

            #6
            Nyköpt neontetra m vitt på stjärtfenan

            Får erkänna att jag var mkt coolare när vi kom hem m första barnet. I jämförelse är detta total panik. Men nu vet jag lite mer idag igen. Kunskaperna växer.

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              Ursprungligen postat av blaze1337
              svamp/fenröta , har hört att "saltbad" som dem kallar det hjälper läst flera som gjort det / tipsat om det här på forumet

              balja + salt utan jod + fisken .

              Det finns medicin som passar räkorna med jag hade i både körsbärsräkor och amanoräkor när jag körde exit mot vitaprick , så ifall det är det behöver du ej flytta på räkorna , samt vet ej hur det är med räkor ifall dem kan sprida vitaprick till de nya karet eller ej (förflytta parasiten)

              fenröta,vitaprick,svamp går att bota så behöver inte ha panik över det försök ta bilder o lägg upp o se om någon känner igen det ifall fler fiskar får det^^
              Saltbad jaaa... Kan funka bra... Men diskussionen ang jod eller ej... Kör med det saltet som finns! Har ingen betydelse om det innehåller jod eller inte.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av ElinR
                Får erkänna att jag var mkt coolare när vi kom hem m första barnet. I jämförelse är detta total panik. Men nu vet jag lite mer idag igen. Kunskaperna växer.
                haha vet hur det känns ,


                där ser man h&a säger att det kvittar vilket salt man kör med
                fick tips att köra utan jod men om det kvittar så äre bättre bara (har själv ingen förklaring till varför man ej ska ha jod )

                Kommentar

                • ElinR
                  • September 2014
                  • 370

                  #9
                  Men hur länge överlever fisken i saltbad utan pump som ökar syresättningen?

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    #10
                    Nej finns inga belägg alls för jod:ets vara eller icke vara... Kör med det saltet som finns.

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #11
                      Ursprungligen postat av ElinR
                      Men hur länge överlever fisken i saltbad utan pump som ökar syresättningen?
                      Njaaa... Skulle nog köra ett bad med syresättning av en luftpump iallafall... Då kan fisken gå ett bra tag däri...

                      Kommentar

                      • ElinR
                        • September 2014
                        • 370

                        #12
                        Någon rekommendation?

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #13
                          Ursprungligen postat av ElinR
                          Någon rekommendation?
                          På luftpump?
                          I värsta fall kan du ju köra i salt i karet dom går i nu....

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #14
                            vanlig luftpump (kostar runt 150) kan man ha i , annars som H&A skriver så kan man köra de på main akvariet , problemet är bara att om du nu har växter så är risken väldigt stor att dem ej klarar det ,

                            om ni bor nära malmö // så har jag en luftpump jag ej använder som ni kan få låna om ni orkar köra hit .

                            Kommentar

                            • ElinR
                              • September 2014
                              • 370

                              #15
                              Rekommendation på liten pump att ha till en karantänburk, eller är det bara att köra på en liten?

                              Det går corydoras i karet och jag har hört att de är väldigt saltkänsliga. Vågar jag ändå köra salt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...