Hängig honungsgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorny
    • May 2014
    • 1

    Hängig honungsgurami

    Hej!

    Hade ett par med honungsgurami i ett 54-liters i köket. Hanen var i en period i början lite småelak mot honan. Efter ett tag lungnade han ner sig och det var frid och fröjd i akvariet. Vi bytte för en vecka sen ut en Micranthemum umbrosum mot en javaormbunke då den första inte trivdes med den något klena ljusrampen. Hanen började nu att bli riktigt elak samtidigt som han färgade ut och blev riktigt grann. Honan började mer och mer att gömma sig eller sitta på botten, när vi dessutom såg att stjärtfenan var skadad så flyttade vi på hanen till en 30-literskub i vardagsrummet (som vi snabbstartade med hälften av vattnet från det gamla, han trivs dock och mår gott), javaormbunken fick följa med honom till det nya. Jag vågade inte riktigt flytta henne, då jag var rädd att flytten skulle bli för stressig nu när hon är försvagad.

    Honan har vågade sig fram lite mer efter vi flyttade honom och simmade runt lite i akvariet och var nästan lika nyfiken och kavat som tidigare. Vi ersatte sen den flyttade javaormbunken med en ny. Nu står honan för det mesta i javaormbunken med stjärtfenan hängandes mot botten. Hon har dessutom magrat och tappat färg Hon har hela tiden ätit men hinner nu inte alltid riktigt med att få mat. De tre platys som också bor där är helt enkelt snabbare.

    Det jag undrar är hur jag ska få henne att krya på sig, att äta upp sig litegrann? Är det en rimlig diagnos att hennes beteende beror på hanens trakasserier? Alla andra fiskar (3 platys och några yngel) och de amanoräkor som bor i akvariet är pigga och friska. PH ligger på 7.5, ingen nitrit och temperaturen på 26.

    Bifogar en bild på hur hon står.

Arbetssätt...