Sjuka kampfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaN95
    • August 2014
    • 9

    Sjuka kampfiskar?

    Bestämmer mig för att följa mallen för att få ett svar!
    Så, jag har ett 112l akvarium från Aquael där deras filter och värmare ingick. Filtret heter Aqua fan plus 2. Har haft akvariet igång i drygt 3v varav fisk varit där i ungefär 1v. Jag startade med 4 fiskar och det är fortfarande dessa fyra som går ensamma i 112l. Dock är mitt akvarium uppdelat med ett grovt filter på 5cm då jag har 3 betta splendens honor på ena sidan (drygt 80l) och hannen på andra (30l). Alla är runt 3-5cm stora. Växterna i akvariet är hornsärv som jag låter ströva fritt på toppen av akvariet sen skulle jag gissa på att de andra är någon slags stoffels växter, lite osäker där! Vet ej hur KH och pH ser ut i kranvattnet men i akvariet ligger pH på 6.8. Gjorde ett vattenbyte på 20% igår så kan ej svara på KH. Möbleringen i akvariet är detsamma som starten, växterna och en dykarhjälm. Matar fiskarna varje dag i små omgångar, vilket har varit med vita/svarta mygglarver, artemia och mysis. Nu på senaste tiden har dom börja klia sig rejält mot akvariekanten och annan inredning. En ligger ofta bredvid pumpen där det är väldigt trångt och lägger sig där för att vila? Tycker mig även se att de har sina fenor mer ihopdragna oftare. De äter dock mycket och ingen av dom missar maten så att säga. Det började med en av honorna men nu verkar alla klia sig lite då och då. Men mest den första honan. Jag gissar på gälparasiter men tycker väl då att det inte borde komma ifrån akvariet utan måste vara från de nya fiskarna? (köpte dom samtidigt men de var alla i olika akvarium)

    Tips på vad man ska göra? Vattenbyte och medicinering?
    Senast redigerad av JohannaN95; 09 September 2014, 15:07.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Skulle gissa på nitrit. Tre veckor efter uppstart är en vanlig tid att få det. Byt 50% av vattnet. Ned med en tesked salt, köp Nitrivec eller liknande medel plus ett nitrittest. Testa varje dag, är nitriten för hög, upprepa proceduren.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • JohannaN95
      • August 2014
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Skulle gissa på nitrit. Tre veckor efter uppstart är en vanlig tid att få det. Byt 50% av vattnet. Ned med en tesked salt, köp Nitrivec eller liknande medel plus ett nitrittest. Testa varje dag, är nitriten för hög, upprepa proceduren.
      Har precis gjort drygt 50-60% byte av vattnet plus två teskeder ektozon salt. Däremot kliar de sig fortfarande, vet ej hur länge man ska vänta och se? Testar vattnet imorgon för nitrit!

      Kommentar

      • JohannaN95
        • August 2014
        • 9

        #4
        Okej så bytte vattnet igår morse och testade idag med teststickor från tetra. Enligt testet ligger no3 på 10 och no2 på 0? Läst till mig att teststickor inte ska vara så pålitliga och ska ta mig ut för att hitta dropptest hellre. Men som sagt, firrarna kliar sig fortfaranfe med gälarna mot akvariekanten och inredning. Bland annat simmat dom med mer ihopfällda fenor. Någon som har någon aning om hur jag ska göra? Mer vattenbyten och nitrivec?

        Kommentar

        Arbetssätt...