Både salt och Ektozon samtidigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennyD
    • September 2014
    • 15

    Både salt och Ektozon samtidigt?

    I vårt akvarium på 54 liter simmar:
    1 platy (yngel, född maj), 5 black molly (2 fullvuxna, 3 yngel födda i april), 6 kardinaltetror, 2 ancistrusmalar.

    Vattenbyten och Ektozon:
    Varje vecka byts ca 20 liter. En tsk Ektozon tillsätts varje gång sedan i juli. Anledningen till medicineringen är att flera av fiskarna hade trådig avföring, magrade och var allmänt slokna. De fiskar som visade sjukdomstecken är nu döda, efter att de långsamt tynade bort. Innan jag började med Ektozon hade jag i salt i vattnet och fiskarna blev mycket piggare.

    Vattenkvalitét:
    Har tidigare legat högt i nitrat, men sedan en månad tillbaka är halterna acceptabla. Nitrit har hela tiden legat bra.

    Mina frågor är:
    1) Ska jag ha i vanligt salt samtidigt som jag har i Ektozon? Hur mycket i så fall?
    2) Hur länge ska jag behandla med Ektozon för att vara säker på att parasiterna är borta?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Placebo som placebo

    Jag tror som sagt inte alls på salt i vattnet. Visst har du nitrit i vattnet (vilket man inte får i ett välskött akvarium) så reducerar salt nitritens skadliga verkan - men i övrigt så och du har ju inte haft nitrit.
    Dock om du har hög nitrathalt (som dock är ofarligt för fisken) så är ju det en indikation på att något har varit lite fel. Men också den har ju nu försvunnit så.....
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...