Erfarenhet av Sajica-ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MajaLisa
    • December 2007
    • 19

    Erfarenhet av Sajica-ciklid?

    Hej,
    jag snubblade över ett vackert lekpar av Sajica-ciklider för ca 3 månader sedan och de går nu i mitt 450L kar med mjukt, lätt surt, 27 gradigt vatten tillsammans med kardinaler, scalarer, dvärgciklider och diverse malar. Alla fiskar är friska och Sajicacikliderna är nyaste tillskottet.

    De lekte efter några veckor hos mig och någon vecka efter leken när alla ynglen blivit uppätna tyckte jag att hanen såg stressad ut, han blev mörkare i färgen, fenorna tappade sin röda färg och han höll sig nära botten. För 3 veckor sedan såg jag honom "klia sig" mot sanden och då fångade jag in honom och satte honom i mörklagd karantän (50L- samma vatten) och saltade lätt med Ektozon enl. förpackningens anvisning för permanentbad. Inget händer. Han utvecklar inga hudsymptom. Han ser inte svullen eller asymmetrisk ut. Jag har inte sett honom klia sig mer. Han äter bra. Han håller sig dock fortfarande vid botten, ibland ligger han t.o.m på sidan helt still (men släpper jag ner lite mat så kommer han direkt...)

    Nu funderar jag på om han kanske inte alls är sjuk.

    Har någon denna art och känner ni då igen beteendet? Kan färgtappet helt enkelt vara att han släppte lekdräkten?
    Är mitt vatten ok eller föredrar Sajica-cikliderna andra vattenvärden?

    Tack på förhand
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Jag har dessa för mig nya favoriter, men har ingen som helst erfarenhet. Mina verkar trivas ypperligt med ett PH på drygt 8 och en temp som ligger på 25 grader eller strax under. Det där att hanen ligger efter botten ibland låter lite skumt enligt mig då.
    Men som sagt, så är dessa mina första sajicor...

    Två av mina snyggingar.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Sajica, och andra centralamerikanska ciklider, föredrar lite högre pH. Med det sagt så har jag själv ett par som har yngel just nu, och de går väl i pH 6.5 eller nå't så'nt. De har lekt flera gånger, och visar inga tecken på att vantrivas. Har även ett lekpar Thorichtys ellioti med dem, även den från Centralamerika.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Till att börja med så gillar de lite svalare vatten och gärna också lite högre pH än du har, men det är inga katastrofvärden på ditt vatten. När de tappar lekdräkten blir de lite tråkigare i färgen. Om han kämpade hårt för att försvara sina yngel, så är det väl tillåtet att han är lite mager och trött. Det brukar gå att få igång dem igen med hjälp av stort vattenbyte och rikligt med näringsrik kost (t.ex. mygglarver). Ensam i ett mörklagt kar lär han dock knappast få någon lekdräkt.

        Kommentar

        • MajaLisa
          • December 2007
          • 19

          #5
          Han får flytta tillbaka till frugan så får vi se hur det går... Passar på att sänka temperaturen något också till 25-26 grader istället, det gör inte de andra något. Lite mygglarver kan jag bjuda på som kompensation för hans tid i exil...

          Tack för svar!

          Kommentar

          • MajaLisa
            • December 2007
            • 19

            #6
            Uppföljning:
            Fisken piggnade till ett par dagar efter att ha fått flytta tillbaka men försämrades sedan och blev alltmer liggande längs botten, slutade äta och dog. Förutom det konstiga beteendet och avmagring syntes inga sjukdomstecken.

            Kommentar

            Arbetssätt...