Vita prickan sjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Vita prickan sjuka

    Jag har igår behandlar mitt 450 L kar med Punktol och jag undra lite hur länge det ska behandlas. Jag har kollat runt och enligt det jag kan hitta så behöver man inte köra denna kuren i 15 dagar som där står på paketet. Där står att man ska ge ful dos dag 1, 3, 5 och 15. Som jag har läst när jag har sökt runt så ska det vara klart efter 1-2 dagar då parasiterna inte klara sig längre pga Punktrol och värmen (30 grader i karet).

    Vad gäller/är bäst?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man skall följa instruktionen. De parasiter man ser dödas säkert direkt men de finns i olika stadier och en del av stadierna dödas inte utan kommer att "blomma upp" efter några dagar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ok. tack för svaret.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • mabra
        • August 2014
        • 4

        #4
        hej. hakar på denna tråden istället för skapa ny då ämnet är samma, frågan lite annan.
        köpte för ett par veckor sedan 3 st Black Mollys till mitt rel nystartade akvarium. i drift 2 mån ca.
        fiskar verkar pigga och äter bra etc. märkte för en vecka sedan lite vita prickar på Mollysarna. inga andra firrar verkar smittade vad jag ser. ännu iaf. Men nu till min fråga. jag blandade i Costapur enligt doseringsinstruktionerna. 10ml till mitt 375liter.
        prickarna ökade första dygnet, sedan verkar de minskat dag för dag. körde andra behandligen ( dag 3 alltså) i går. läser då på flaskan att bäst före datum var 2010 ! om jag läser rätt ! så nu äntligen till min fråga, någon som vet om Costapur är giftigt om föråldrat eller bara tappar verkning i det verksamma ämnet ? anledning. hittad en död mal i morse som verkade fullkomligt frisk innan alla andra fiskar verkar må bra. Mollys nästan fria från prickar. skall köra delvattenbyte direkt när kommer hem från jobbet. Men vart lite orolig över datumet och min klumpighet att inte kolla det innan
        tacksam för hjälp.
        mvh/ Magnus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det finns inget svar på din fråga för det beror på hur flaskan har förvarats.
          Man skall dock aldrig använda mediciner där bäst före datum har gått ut eftersom risken är stor att medicinen har förvandlats till ett gift. Har medicinflaskan varit oöppnad och stått svalt så kan den dock användas en bra tid efter att bäst före datumet har gått ut.
          Om medicinen har blivit giftig så hade dock sannolikt fler fiskar dött
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • mabra
            • August 2014
            • 4

            #6
            ok, tack Kjell.
            det är väl bara hålla tummarna och köra vattenbyten lite tätare ett tag, och inhandla NY medicin i fall nu inte prickarna borta dvs.

            Kommentar

            Arbetssätt...