Simmar konstigt (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DollShock
    • December 2012
    • 36

    Simmar konstigt (bild)





    Så, två fiskar simmar konstigt. Inte hela tiden men mestadels. De liksom simmar med kroppen och fenorna mot kroppen, istället för utställda.
    Eftersom hennes kar troligen är övergött så ska jag byta vatten och städa snart (hon är i skolan).

    Är detta beteende pga vattenkvalitén eller är det en sjukdom? Fiskarna köptes för 1v sen.
    Gjort nitrittest som var helt ok.
  • DollShock
    • December 2012
    • 36

    #2
    ghttp://i59.tinypic.com/2i8u2qc.jpg

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Ofta när de inte släpper ut bröstfenan är det parasiter.. Speciellt om slemhinnan ser konstig ut.. Eftersom just molly tål i princip hur mycket salt som helst skulle jag salta dem separat och hoppas på det bästa.. Sen rent och fräscht vatten så att immunförsvaret hinner hämta sig ordentligt.. Om inte minnet sviker mig heter det costia eller nåt..

      Om det inte skulle gå så finns det medicin i vilken djuraffär som helst men medicinen dödar också filtret vilket i värsta fall bara gör det värre..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • DollShock
        • December 2012
        • 36

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Ofta när de inte släpper ut bröstfenan är det parasiter.. Speciellt om slemhinnan ser konstig ut.. Eftersom just molly tål i princip hur mycket salt som helst skulle jag salta dem separat och hoppas på det bästa.. Sen rent och fräscht vatten så att immunförsvaret hinner hämta sig ordentligt.. Om inte minnet sviker mig heter det costia eller nåt..

        Om det inte skulle gå så finns det medicin i vilken djuraffär som helst men medicinen dödar också filtret vilket i värsta fall bara gör det värre..
        Okej det lät ju inte alls bra. Ska ta ur dom och prova. Har ju en ancistrus i karet också.

        Nej medicin har nästan aldrig fungerat och dessutom blir vattnet så dåligt av det så det är nog inte värt det, tyvärr! :/

        Kommentar

        • DollShock
          • December 2012
          • 36

          #5
          Men borde fiskarna inte ha det vita "mögel"liknande fläckar/områden på sig om det är den här Protozoan/costia? Bara undrar. Oavsett vad det är blir det prova salt..

          Men fick just Protozoan från samma fiskaffär förr :P Kanske är en vanlig parasit visserligen

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Det beror på hur tidigt du fångar det.. Det finns också ett gäng externa parasiter som orsaker ihopdragning..

            kör typ en deciliter salt i en hink och sätt cirkulation av något slag.. Låt dem vara några timmar om de inte uppenbart svarar illa på behandlingen.. Med lite tur kan du se att det släpper direkt..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • DollShock
              • December 2012
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Det beror på hur tidigt du fångar det.. Det finns också ett gäng externa parasiter som orsaker ihopdragning..

              kör typ en deciliter salt i en hink och sätt cirkulation av något slag.. Låt dem vara några timmar om de inte uppenbart svarar illa på behandlingen.. Med lite tur kan du se att det släpper direkt..

              Ja, måste prova. Tre av fyra håller sig på botten nu med konstiga fenor så det verkar gå rätt fort.

              Men går det med rent kranvatten+salt? Eller lär jag ta ur akvariet igen? Det är bara på 50-60L och har nyss bytt vatten så vill inte ta 10l
              Senast redigerad av DollShock; 26 August 2014, 18:40.

              Kommentar

              • DollShock
                • December 2012
                • 36

                #8
                Den ena har helt krökt rygg, som ett S, ser jag nu ovanifrån

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  ta ut dem sätt dem i eget kar eller balja och kör rejält med salt , kan funka men var beredd på att dem även kan vara för långt borta och kommer dö inom kort

                  Kommentar

                  • DollShock
                    • December 2012
                    • 36

                    #10
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    ta ut dem sätt dem i eget kar eller balja och kör rejält med salt , kan funka men var beredd på att dem även kan vara för långt borta och kommer dö inom kort
                    Det är bara dessa nya mollysar + ancistrus. De är iaf i saltbad nu och den med krökt S-rygg har f¨ått den rak igen. Men i övrigt vet jag inte.... Får se om de klarar sig ;/

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av DollShock
                      Det är bara dessa nya mollysar + ancistrus. De är iaf i saltbad nu och den med krökt S-rygg har f¨ått den rak igen. Men i övrigt vet jag inte.... Får se om de klarar sig ;/
                      du har gjort det du kan göra så ifall den klarar sig så är det bra gör den inte det så sörj inte för länge sånt händer lycka till !

                      Kommentar

                      • DollShock
                        • December 2012
                        • 36

                        #12
                        Ursprungligen postat av blaze1337
                        du har gjort det du kan göra så ifall den klarar sig så är det bra gör den inte det så sörj inte för länge sånt händer lycka till !
                        Tack! Det är sant :-)
                        Min lillasysters akvarium (inte för att hon är så liten) men hon blir väldigt ledsen ändå och tar åt sig. Det är ju tråkigt när det händer, men lätt hänt när man tar hem fisk :/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...