Hängiga malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jow
    • March 2014
    • 50

    Hängiga malawiciklider

    Hjälp! I mitt 360 liters kar har jag golden, röd zebra, och demasoni. Nu i några dagar så har demasoni fiskarna varit väldigt hängig, vissa av dom ligger nära botten nästan under stenarna och andra är bara stilla vid hörnen, 2st har till och med dött!
    Det konstiga (tycker jag) är att det är bara dom... golden och röd zebra är fortfarande pigga och simmar runt som vanligt. Har även fått goldenyngel nyligen.
    Vad kan detta bero på? och framför allt, kan jag göra något som räddar mina demasoni!? Kommer detta att sprida sig och ta död på alla mina malawiciklider?

    Kan tillägga att jag har hällt i salt, och kollat nitrat och nitrit...
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Konstigt. Använder du vattenberedningsmedel?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Om det är nåt knas med vattnet så borde alla arter reagera, även om olika kraftigt. Jag skulle gissa på nåt skit som just drabbat dina demasonis men med tiden kan det föras vidare till andra arter...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #4
        Demasoni är ju inte en känslig fisk, men det är en av de känsligare Mbunas. Jag håller med åheim.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Jow
          • March 2014
          • 50

          #5
          Jaa, jag använder vattenberedningsmedel. Jag tycker detta är väldigt konstigt och det gör mig lite rädd. Jag vet inte om jag ska göra ett lite rejälare vattenbyte, eller om det är dumt att ge dom den chocken. Eller om jag ska medicinera, men jag vet ju inte vad jag ska medicinera med...
          Vad skulle ni gjort om ni råkade ut för samma sak? vänta ut det känns inte riktigt bra eftersom det blir värre och värre för varje dag :/

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Jow
            Jaa, jag använder vattenberedningsmedel. Jag tycker detta är väldigt konstigt och det gör mig lite rädd. Jag vet inte om jag ska göra ett lite rejälare vattenbyte, eller om det är dumt att ge dom den chocken. Eller om jag ska medicinera, men jag vet ju inte vad jag ska medicinera med...
            Vad skulle ni gjort om ni råkade ut för samma sak? vänta ut det känns inte riktigt bra eftersom det blir värre och värre för varje dag :/
            drabbas Malawi av bukvattensot?

            Kommentar

            • Jow
              • March 2014
              • 50

              #7
              Jag har köpt någon medicin som ska vara till de flesta vanliga sjukdomar (bland annat bukvattensot) han i akvarieaffären rekommenderade det om man inte visste till 100 vad det var. Jag hoppas de piggnar till så skåning om.

              Tack så jätte mycket för snabba svar, det är mycket tacksamt i dessa situationer!

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Vad hette "medicinen"?

                Kommentar

                • Jow
                  • March 2014
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                  Vad hette "medicinen"?
                  Den hette medimor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...