Fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Fenröta?

    Min Venustus har fått en vit fläck med vitt runt om på ena fenan. Han har haft det i ca en månad och det verkar inte sprida sig eller ge obehag. Mina ciklider är ganska tuffa mot varandra så han kan ha fått en skopa av någon annan. Försöker läsa om fen röta men kan varken bekräfta eller dementera. Har inget karantän kar så jag kan inte göra så mycket åt det. Erfarenhet av fenröta?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Om det är en skada den fått av nån annan fisk så kan det sannolikt vara svamp. Detta brukar malawiciklider fixa men för att underlätta läkningen så kan du häva i lite salt om du inte redan har gjort det. Varför salt hjälper finns det nog andra här som kan förklara bättre än mig men 1dl/100l vatten brukar funka bra

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Hm, sist jag hävde i salt dog fisken. Men det var en guldfisk från utedammen. Han gillade inte att marineras!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Emsi
        • July 2014
        • 17

        #4
        Prova Fungus, medicin mot svamp. Har ingen påverkan på friska fiskar. Funkade för mig när jag tog över ett kar med tillhörande fisk där 2 av 8 hade liknande. Typ en skummig prick.
        Har en stor slöjstjärt som har en väldigt lik prick vid ena sidofenan, men det visade sig vara en cancerknöl enligt butiksägaren på Trop Akvarieimport där jag köpte den som liten för ca 3 år sedan. Inget att göra men fisken verkar inte ha ont av den.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Ursprungligen postat av Juni
          Hm, sist jag hävde i salt dog fisken. Men det var en guldfisk från utedammen. Han gillade inte att marineras!
          Malawi klarar salt så det är inga problem. Kör på en halv dl per 100l om du är osäker. När jag hade malawi förr så hade jag alltid salt i mina kar eftersom dom slogs konstant och det funkade hur bra som helst

          Kommentar

          Arbetssätt...