Hjälp med identifering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jixen
    • March 2006
    • 8

    Hjälp med identifering

    Jag har sedan ett par månader haft problem med en scalar som drabbats av antingen en parasit eller svamp. Dock kan jag trots mycket sökande och frågande inte identifiera vad det är för att kunna behandla det. Till att börja med har angreppet på dess bröstfena en stark röd färg vilket är något jag aldrig sett något liknande av. Det varierar också i styrka. Nyligen flyttades fiskarna till ett nytt akvarium (angreppet kom långt innan jag tänkte byta akvarium) och det flammade upp till en stark röd färg. Nu när fisken börjat anpassa sig till det nya akvariet har det tonats ned till en ljusare färg.

    Som sagt vet jag inte vad detta är och kan därför inte sätta in någon effektiv behandling och skulle uppskatta all hjälp jag kan få med att identifiera det. Ingen annan av mina fiskar är drabbade.

    Har tagit bilder på fisken men det är dock inte någon jättebra kvalité på dem. Däremot syns det var angreppet är placerat.



    Det nya akvariet är ett Juwel Rio 180 med pump inkluderat. Det gamla akvariet var en mycket gammal sak som byttes ut då kanterna på toppen börjat rosta. I detta hade jag ett UNI Filter 500. Ni får gärna ställa fler frågor om det jag har som hjälp att lista ut vad det är för något. All hjälp är uppskattad.
Arbetssätt...