Vita pricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Vita pricksjukan

    Hej

    tror mina kardinaler har fått vita pricksjukan dem har fått massa vitaprickar på sig
    tror detta beror på att vattentempraturen gått upp o ner nu i sommar , någon som har en bra lösning , är sjukdommen dödlig? smittar det?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vita pricksjukan smittar ALLTID, är dödlig och skall medicineras.
    Visst ett väldigt stort (mer än 3 grader) och snabbt temperaturfall (vid ett vattenbyte) kan ge upphov till vita prick och även om vattentemperaturen är väldigt låg. Dock en sänkning på 1-3 grader skall inte ulösa vita prick
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vita pricksjukan smittar ALLTID, är dödlig och skall medicineras.
      Visst ett väldigt stort (mer än 3 grader) och snabbt temperaturfall (vid ett vattenbyte) kan ge upphov till vita prick och även om vattentemperaturen är väldigt låg. Dock en sänkning på 1-3 grader skall inte ulösa vita prick
      okej tack för svaret ska köpa exit läst att det är bäst mot vita pricksjukan hoppas dem överlever , är alla sjuka i akvariet nu med vita pricksjukan? hur blir det om några börjar dö , ska jag ta ut alla o börja om på nytt eller bara medicinera och vänta tills de löser sig?
      Senast redigerad av blaze1337; 07 August 2014, 11:32.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du ska ta ut alla döda
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du ska ta ut alla döda
          jo så långt är jag med , men menar ifall några dör , några klarar sig kan jag sätta in nya fiskar där utan att dem nya smittas av dem som hade vita sjukan innan? läst att parasiten kan leva inne i fiskarna o massa sånt

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Salt mot infektioner, värme för att skynda på parasitens metabolism (de är bara mottagliga i frisimmande form om det inte kommit nya mediciner) och cirkulation för att kompensera för syrebortfallet iom temphöjning..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Salt mot infektioner, värme för att skynda på parasitens metabolism (de är bara mottagliga i frisimmande form om det inte kommit nya mediciner) och cirkulation för att kompensera för syrebortfallet iom temphöjning..
              hej vad menar du med salt mot infektioner det är sötvattensakvarium tänker du att jag ska hälla i salt mot infektionen? isåfall hur mycket i 240 liters sötvattensakvarium? ska jag höja tempraturen? cirkulation har jag gott om har 2 filtrar igång både inne&ytterfilter + en luftpump så det är 3 st ut ström i akvariet

              vanligt salt? har läst 1 tsk per 100 liter eller måste de vara typ salt utan jod så att det är "ren" salt bara?
              Senast redigerad av blaze1337; 07 August 2014, 15:58.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Att parasiter skadar huden på fisken och bäddar för svamp och annat skit eftersom fiskens allmäntillstånd försämras och därmed blir den mer mottaglig för annat, det är som saltlösning för oss..

                1,5dl per 100l hade jag kört, eftersom det bara är förebyggande..

                ta vilket salt som helst.. Jag brukar köra vanligt grovt falksalt pga pris..

                Tror du att syret räcker så kör på, följ instruktionerna på medicinen bara så blir det bra..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Att parasiter skadar huden på fisken och bäddar för svamp och annat skit eftersom fiskens allmäntillstånd försämras och därmed blir den mer mottaglig för annat, det är som saltlösning för oss..

                  1,5dl per 100l hade jag kört, eftersom det bara är förebyggande..

                  ta vilket salt som helst.. Jag brukar köra vanligt grovt falksalt pga pris..

                  Tror du att syret räcker så kör på, följ instruktionerna på medicinen bara så blir det bra..
                  Har gått 4 dagar nu.. både med medicin och salt och dem har fortfarande vita prickar på sig.. och någras fenor ser helt förstörda ut :/

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13117

                    #10
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    Har gått 4 dagar nu.. både med medicin och salt och dem har fortfarande vita prickar på sig.. och någras fenor ser helt förstörda ut :/
                    Tråkigt! Jag körde med faunamor och det var väldigt effektivt men lite bökigare eftersom man skulle upprepa behandlingen efter ett tag för att ta död på de parasiter som inte hade utvecklats under första behandlingen. Man skulle också ur med filtermaterial och i med det igen mot slutet av behandlingen. Men som sagt effektivt och ingen fisk strök med av utbrottet eller medicinen
                    Senast redigerad av åheim; 12 August 2014, 09:45.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Tråkigt! Jag körde med faunamor och det var väldigt effektivt men lite bökigare eftersom man skulle upprepa behandlingen efter ett tag för att ta död på de parasiter som inte hade utvecklats under första behandlingen. Man skulle också ur med filtermaterial och i med det igen mot slutet av behandlingen. Men som sagt effektivt och ingen fisk strök med av utbrottet eller medicinen
                      Ska testa exit någon vecka till funkar det inte lär jag köpa faunamor för det stör mig så mycket några av kardinalers fenor ser helt förstörda ut blir så sur o se dem bli uppätna fast vissa ser ut o ha lite mindre prickar på sig kanske bara wishfull thinking vem vet. tack för tipset , har inner& ytterfilter ska testa o rensa en av dem o se om de gör någon skillnad , jag har kört massiva vattenbyten bytt 30% varje dag och 50 % igår (tar kål på mig) hoppas det hjälper och blir av med det snart börjar bli irriterande som faan :P

                      Kommentar

                      Arbetssätt...