min ena silverhaj ser mycket konstig ut.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #16
    Igår så bytte jag 90-95% (svårt att hitta alla malar så jag låt en skvätt vara kvar till dem) av vattnet och tillsatt 2 kryddmått askobinsyra (för kloren i vattnet) och 2 kg salt och nu på morgonen så ser de ut att må bra. Det blev att åka till storköps butiken Cash för att köpa storpack av salt då jag ju kommer att använda 6 kg för byten och köpa det i små pack var lite jobbigt och hade nog också blivit dyrt plus så har man hemma om man skulle behöva det någon annan gång. Jag fick en 12,5 Kg för 75 kr tror jag det var och det blev Falkenberg Salt utan jod.

    Äntligen har det också blivit lite svalar så det är inte problem med värmen mera, iaf just nu.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #17
      Nu har jag kört 2 dagar med salt (2 kg per vatten byte) och det ser bra ut. Resterande fiskar har inte visat några sjukdomssymptom och jag har därför börjat nertrappningen där jag bytte allt och la bara in 1 kg i 3:je byte.

      Jag var tvungen att byta allt då en hel del av mina växter (Vattenpest) inte alls gillade saltet och den tappar alla sina "nålar" som la sig på botten och överallt i vattnet. Hade jag vetat det så hade jag tagit ut växterna innan denna behandling .


      Min tanke är att sedan i kväll byta vattnet 1/3 och inte tillsätta salt och sedan imorgon så bytta ut en 1/3 vatten 3 gångar under dagen för att få ner salt halten och det borde ge en bra avvänjning skulle jag tycka. Sedan på måndag så byter jag all vatten för att få bort så mycket salt som jag kan så det blir normala värden igen.

      Jag tror jag ska fixa ett akvarium till som man kan ha för att behandla fiskar i och som karantän och då slipper man störa det stora så mycket. Då borde ett par vattenbyten i det kanske räcker för att "rensan" det.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Mycket bra plan och jag borde varnat dig för växterna, sorry!

        men fisken ser bättre ut nu alltså?
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #19
          Ja som jag kan se det så finns där inget på de övriga fiskar. Skönt det. Nu ska jag bara få silverhajarna att äta också. De vill inte äta granulat och ej heller flingor så jag har köpt fryst mat till dom och där finns lite av varje där. Malarna de åter dock det som jag har försökt ge silverhajarna samt deras tabletterna som de får som mat.

          Skickat från Tapatalk på min mobil.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #20
            Jag har sett att där finns mycket salt i gruset när jag har använd "grus rensaren". Kanske det som också gör att växterna inte mår så bra då de ligger i detta väldigt salta vattnet?

            Jag har bytt all vattnet nu men där finns mycket kvar i gruset men jag låter det vara nu. Fiskarna ska ändå flyttas till det nya 450 L akvarie som jag har satt upp och sen kan hag ta upp gruset och skölja det ordentligt.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #21
              får man fråga hur det går för silverhajen? ser den bättre ut? använde du endast salt ? hade du malar samtidigt i akvariet när du saltbehandlade isåfall hur stora och vilka arter?

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #22
                Det kommer att lösa sig med tiden.. Du kommer inte upp i såna nivåer att du behöver skölja ur det på grund av det
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #23
                  Det går bra för de 2 resterande silverhajar. Ser inga problem med dem och de uppför sig normalt.

                  Ja, jag använde endast salt (Falkenberg Salt (röd utan jod). jag hade bara ett akvarium då så alla och allt fick samma behandling. malarna verkade inte brys sig alls trots de ju ligger och suger sakar på bottnen och där fanns mest salt. det enda som inte gillade saltet är växterna, men det löser sig.

                  Mina malar är mellan 5 och 9 cm gissar jag på. du kan se dem här: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=160066

                  De är lite jobbiga när man har rötter och ska ta upp dessa rötter. De vill inte släppa. Jag fick bråka med 2 st igår när jag skulle ta upp roten i det lilla och koka det för att sedan lägga ner det i det nya. 2 st ville inte släppa och jag skakade och drog roten fram och tillbaka i vattnet men de ville inte släppa. Ej heller om man tog upp roten. jag fick till slut försöka fösa bort de tills de lossnade. man ska ju inte dra i dem eller ta i dem har jag läst runt om så det vara mera "skrämma" den så den släppte vid att närma sig med fingrarna .
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #24
                    ja, nu ska jag iaf göra om i det andra akvarium så då kan jag lika bra passa på att göra rent det så det är klart för nya invånare :-)
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #25
                      Ursprungligen postat av Webo
                      ja, nu ska jag iaf göra om i det andra akvarium så då kan jag lika bra passa på att göra rent det så det är klart för nya invånare :-)
                      okej skönt att malarna klarade av saltet , aa jag har likadana malar (ancistrus Sp) har problem med vitprick och varit lite mesig med saltet pga dem..

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #26
                        Ursprungligen postat av Webo

                        De är lite jobbiga när man har rötter och ska ta upp dessa rötter. De vill inte släppa. Jag fick bråka med 2 st igår när jag skulle ta upp roten i det lilla och koka det för att sedan lägga ner det i det nya. 2 st ville inte släppa och jag skakade och drog roten fram och tillbaka i vattnet men de ville inte släppa. Ej heller om man tog upp roten. jag fick till slut försöka fösa bort de tills de lossnade. man ska ju inte dra i dem eller ta i dem har jag läst runt om så det vara mera "skrämma" den så den släppte vid att närma sig med fingrarna .
                        Mina brukar släppa när man lyfter upp roten och malen precis ovanför vattenytan. Ibland får jag dock lirka lite, men släpper brukar de göra när de märker att de är i luften och inte vattnet.

                        Däremot om de är i en grotta.... Då kan de suga tag ordentligt och vägra släppa.

                        Envisa djur.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #27
                          Ursprungligen postat av Likan
                          Mina brukar släppa när man lyfter upp roten och malen precis ovanför vattenytan. Ibland får jag dock lirka lite, men släpper brukar de göra när de märker att de är i luften och inte vattnet.

                          Däremot om de är i en grotta.... Då kan de suga tag ordentligt och vägra släppa.

                          Envisa djur.
                          Mina släpper inte utan sitter kvar. En av dem har en egen plats som är som en hylla och där ligger den och man kan inte komma åt den och den andra hade satt sig på baksidan längst uppe på en av rötterna som roten står på och det kan vara lite svåra att få syn på också då de ju är bra kamouflerat :-)

                          Min rot är som en grotta längst nere (eg uppe men jag har vänt den ner) där den delar sig till 4 bitar som den står på och det är ihåligt mellan dem. De verkar iaf gilla den väldigt mycket.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...