min ena silverhaj ser mycket konstig ut.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    min ena silverhaj ser mycket konstig ut.

    Hejsan.

    Jag har just skaffat akvarie (Juwel Rio 240, det var igång fredag morgonen med vattenberedningsmedel och bakteriekultur) och jag fick fiskar i det i söndag kväll (4 silverhajer och 2 st malar) genom en privat säljare som jag var hemma hos och allt så bra ut där.

    Redan igår så såg jag att 2 av silverhajarna såg konstiga ut. En hade 2 mjölkiga ögon och en annan hade ett mjölkigt öga. Jag tog prov och tyckte allt så bra ut men efter att ha sökt på deras symptom/utseende så bestämde jag mig för att byta 1/3 av vattnet och hälla i en tesked salt. Jag tog sedan ett vatten prov från innan vatten bytet och åkte till en djuraffär som testade det och klor halten var väldigt hög och PH var inte 100% heller men det var inte så farligt. Jag fick rådet att byta 1/3 vatten igen och sedan ta i Aquasafe så det gjorde jag.

    Jag kollade fiskarna i morse innan jag stack till jobbet och de såg ut som dagen innan men i affären så hade de sagt att det kunde ta några dagar innan det blev bra så jag tänkte det blir bra. när jag kom hem sent i kväll och kollade så ser jag att den som såg mest sjuk ut hade blivit mycket sämre och fåt vita prickar på kroppen också och färgen var mera rödaktig än de andra och bakfenan (heter den så) såg också konstig ut då mycket var borta.

    Jag kommer att ta bort den då den inte mår bra och jag vill inte att det ska sprida sig till alla de andra och den lider nog också.

    Jag har lite bilder på hur det ser ut här.











    Jag vet att man helst ska fylla i mallen för att få bättre diagnos men jag tror att bilderna talar för sig själv.

    Jag har läst lite om vita prickan och jag tycker det stämmer in på detta. Har jag rätt att detta är vita prickan sjukan?

    tacksam för svar och vad jag kan göra för att inte alla ska bli smittat.

    Jag fick ladda upp bilder ett annat ställe då jag inte har någonstans här när jag skriver meddelandet med uppladdning av filer (som där står man ska ha när jag kollar på FAQ). Längst nere så står där följande:

    Du får posta nya ämnen BB-kod är
    Du får posta svar Smilies är
    Du får inte posta bifogade filer [IMG]-kod är av
    Du får redigera dina inlägg [VIDEO]-kod är av
    HTML-kod är av

    Jag hittar ingenstans i inställningar där jag kan ändra det och ingen förklarning till varför de är på av läge.
    Senast redigerad av Webo; 06 August 2014, 00:23.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Konstigt med mitt meddelande som jag la in igår.

    Jag kan inte se mitt meddelande som jag la in igår Jag ser bara ämnet och inget annat och nästan allt jag försöker att göra ger mig resultatet "den länk som du försökte följa fungera inte" (typ).

    Vad kan ha hänt med mitt meddelande?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Hejsan. Jag har just skaffat akvarie (Juwel Rio 240, det var igång fredag morgonen med vattenberedningsmedel och bakteriekultur) och jag fick fiskar i på söndag kväll. Det var 4 silverhajer och 2 st malar. Silverhajara är mellan 15 och 20 cm och malarna gissar jag på mellan 7 och 10 cm. De är köpta via en privatperson och jag var hemma hos honom och såg hans akvarie och fiskar och allt var ok där. Jag upptäckte måndag kväll att en silverhaj hade fått mjölkiga ögon och en annan hade fått ett mjölkigt öga. Jag kollade strax med en 6 i 1 test och allt såg ok ut som jag kunde se det. Jag sökte här på Zoopet och annanstans för att kolla vad det kunde vara men hittade inget som stämde in riktigt. Dock så gjorde jag det som många hade skrivit man skulle göra eller som de hade gjort och det vara att byta 1/3 vatten och sedan tillsätta vattenberedningsmedel (Happy Life)och 1 tim efter bakteriekultur (Denitrol). Jag tog ett vatten prov innan jag bytte och detta åkte jag med till djuraffären och de kollade och klor värdet va högt och lite högt PH värde också. Jag fick då rådet att byta 1/3 vatten igen och sedan använda AquaSafe vattenberedningsmedel och vänta några dagar för att se om det hjälper plus hålla koll på vattenkvaliteten.

      Jag kollade på tisdags morgonen och jag tyckte att de såg likadana ut och där vara ingen skillnad. När jag kommer hem sent tisdag kväll så kollar jag igen och då ser jag att där har kommit vitt ut på kroppen på den som var mest sjuk och den var också mera röd än de andra. Den hade även forlorad halften av sin fena bak. Jag bestämde mig för att ta bort den, dels för att den inte ska smita de andra men också för att den ju måsta lida. EFter ett litet tag så tyckte jag att det även är bättre att den andra som också uppvisar symptom tas bort.

      Nu undra jag vad det är för sjukdom och om det är fara för de andra och om man ska använda något medel för att rensa akvariet?

      Jag kan inte lägga upp bilder så jag länkar till dem här istället:







      Jag har läst och sett att där finns en mall som man kan använda men eftersom symptomen är så visuella så borde det vara lätt för er som vet en hel del att se vad det kan var för sjukdom och vad man kan göra åt det.

      Jag hoppas detta inlägg fastnar denna gången.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Kolla värdena på ditt kranvatten, är det bra så byt 100% vatten dagligen så länge fisken är sjuk, i med 1kg salt och ha bra cirkulation, mata inte heller något under tiden.. Om du ser att fisken vänder men fortfarande förlorar fenor kan du ju fundera över antibakteriell medicin men man kommer långt på hård saltning och rent vatten..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Håll salthalten trots att du byter vatten varje dag ska tilläggas, svamp och andra sjukdomar som ger sig på slemskikt/hud brukar ha jävligt tungt att överleva i så hårt saltade burkar..

          Vad har du för filter btw?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Jag har Juwel Bioflow 3.0 med 600 pump på som ingår i Rio 240. I det har jag de 2 blå fina längst nere sen Cirax (har jag för mig de sa man skulle ha, ett vitt med sten) sedan i översta så har jag det fina blå och det gröna och det svarta (kol) och överst det vanliga tunna filter.

            Så här: http://www.juwel-aquarium.de/out/juw...t-details2.jpg

            Klara mina fiskar och malar så saltat vatten?

            De har inte fått mat hos mig än då man ju skulle vänta ca 3 dagar innan man gav lite när det var nystartat. Ska jag fortfarande inte ge dem något? Kan malarna få sin tablett för den äter väl inte silverhajarna?

            Ska jag byta allt vatten nu när det är nystartat och isf efter detta byte så behöver jag väl ha vattenberedningsmedel (AquvaSafe) och bakteriekultur (typ Denitrol) för att få balans i det snabbt, eller?
            Senast redigerad av Webo; 06 August 2014, 11:59. Anledning: Lägga till bild på filteruppsättning
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Är detta svamp tror du?

              De 2 som såg sjuka ut har jag tagit bort (avlivat) för att försöka undvika att de skulle smitta mera plus att när fena bak på den ena löstes upp så tyckte jag det var syd att den andra skulle få samma problem och det gick ju jätte fort.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Ursprungligen postat av Webo
                Jag har Juwel Bioflow 3.0 med 600 pump på som ingår i Rio 240. I det har jag de 2 blå fina längst nere sen Cirax (har jag för mig de sa man skulle ha, ett vitt med sten) sedan i översta så har jag det fina blå och det gröna och det svarta (kol) och överst det vanliga tunna filter.

                Så här: http://www.juwel-aquarium.de/out/juw...t-details2.jpg

                Klara mina fiskar och malar så saltat vatten?

                De har inte fått mat hos mig än då man ju skulle vänta ca 3 dagar innan man gav lite när det var nystartat. Ska jag fortfarande inte ge dem något? Kan malarna få sin tablett för den äter väl inte silverhajarna?

                Ska jag byta allt vatten nu när det är nystartat och isf efter detta byte så behöver jag väl ha vattenberedningsmedel (AquvaSafe) och bakteriekultur (typ Denitrol) för att få balans i det snabbt, eller?

                De tål det https://m.youtube.com/watch?v=aKI4RGPqHXs



                nästan 1kg salt på 120l med fiskar som "inte ska tåla salt", nästa video är på samma fiskar dagen efter, fortfarande saltade men pigga och ätande..

                skit i alla beredningsmedel i detta läge, när du häller ner bakterier på en sjuk fisk med svamp/öppna sår förvärrar du bara situationen även om du menar väl strunta i att mata istället.. Det borde inte ta mer än ett par dagar förrän fisken antingen är död eller på bättringsvägen..

                Du struntar i att mata för att bibehålla vattenkvaliteten, inte för att svälta fisken
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Ursprungligen postat av Webo
                  Är detta svamp tror du?

                  De 2 som såg sjuka ut har jag tagit bort (avlivat) för att försöka undvika att de skulle smitta mera plus att när fena bak på den ena löstes upp så tyckte jag det var syd att den andra skulle få samma problem och det gick ju jätte fort.
                  Jag tror att det är en bakteriell infektion pga dåligt immunförsvar (ie vattenkvalitet) som lett till svamp som steg 2..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #10
                    Ok då ska jag testa detta. Jag ser att det är grovkornig salt i denna film. Vilken sorts salt ska man använda?

                    Om jag har mycket klor i mitt vatten vad kan man göra åt det då? (eftersom jag hade för höga halter av klor innan vid prov). Jag vill ju inte att fiskarna ska få problem med klor om det nu är problem i vårt dricksvatten.

                    Redigerat: Jag hittade en tråd om klor och att man kan använda askorbinsyra för att neutralisera det. Ca. 1 kryddmått pr.100 liter vatten. Så jag köper lite sånt så jag kan göra vatten byten varje dag och hälla i saltet också så de små kan bli friska.
                    Senast redigerad av Webo; 06 August 2014, 13:50. Anledning: har hitta lite mera info
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Ok. låter vettigt. Jag hade lite problem att hålla nere temperaturen också när det var varmt så den var uppe på 28 grader och som jag har förstått det så ökar risken för svamp och sjukdomar också vid den temperaturen. Jag fick löst det ved att köpa 2 st usb fläktar med lång och böjlig hals (http://www.clasohlson.com/se/USB-fläkt/38-4030) och sedan hade jag en USB hub som jag driver med en telefonladdare (USB).

                      Enda kruxiga vid detta är att jag har silverhajer som gillar att hoppa och stänka så jag kan inte öppna locken för då blir tapeten och parketten blöt när de hoppar runt så jag använder de hål som finns i ändarna på täcklocken och blåser ner dit och sedan har jag en liten springa öppen i andra ändan så luften kommer ut och nu ligger tempen runt 26 grader när jag har ljusrören tända och fläktarna igång.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Ursprungligen postat av Webo
                        Ok då ska jag testa detta. Jag ser att det är grovkornig salt i denna film. Vilken sorts salt ska man använda?

                        Om jag har mycket klor i mitt vatten vad kan man göra åt det då? (eftersom jag hade för höga halter av klor innan vid prov). Jag vill ju inte att fiskarna ska få problem med klor om det nu är problem i vårt dricksvatten.

                        Redigerat: Jag hittade en tråd om klor och att man kan använda askorbinsyra för att neutralisera det. Ca. 1 kryddmått pr.100 liter vatten. Så jag köper lite sånt så jag kan göra vatten byten varje dag och hälla i saltet också så de små kan bli friska.
                        Jag brukar ta det billigaste.. Kom dock ihåg att vid dessa salthalter ska man iaf avvänja dem stegvis, 30procent vattenbyte i taget typ..

                        Låter kanon! Får du bukt med det omedelbara men fortfarande har problem med ögon/fjäll så gå på med en skonsam men antibakteriell medicin..


                        Jag vill också säga att;
                        Det kan vara 1000 olika grejer och min teori behöver inte alls stämma men som han ser ut är det i alla fall inte en felaktig åtgärd, den kan tom räknas som extrem i de flesta kretsar men jag har fått överlevare i många fall där de absolut flesta skulle slagit ihjäl fisken..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ok. tack för råden. Jag kollar här igen innan jag gör bytet ikväll när jag kommer hem för att se om där finns någon som har en annan väg att gå men annars så blir det vattenbyte och askorbinsyra och saltning.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            min ena silverhaj ser mycket konstig ut.

                            Lite OT men kan tyvärr inte låta bli. Men 240l är för litet för dina silverhajar i den storleken. Jag har sådana i samma storlek i ett 450l och även det är för litet för dem egentligen. Så jag är väl fel person att döma i detta fall. Men jag vill att du ska ha det i åtanke. De borde inte leva i det karet för länge till. Hur länge är en svår fråga men inte livet ut iaf. De ska helst ha 2 meter långa akvarier då de behöver/vill ha den simytan.

                            Tyvärr har jag inga råd att ge ang sjukdomstillståndet.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Hej. Ja jag vet att de växar och gillar att simma långt. Jag kommer att byta/ge bort dem till någon som har plats, plus att de är så stora så de skulle äta upp de ändra fiskar som jag hade tänkt ha i akvariet. Som tex kardinaltetra.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...