Blåsa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emsi
    • July 2014
    • 17

    Blåsa

    Hej! Postade ett inlägg för ett tag sen utan svar... Så gör ett nytt försök!

    Blev akvarieintresserad för ca 6 år sen, började med ett 60L, ärvde strax en 350L och köpte senare ett 6-kantigt 120L. Believe me, har gått igenom ALLT. Som nybörjare fick jag prova på allt från vitaprick, nitritförgiftning, algövertag, ras-krockar till plötslig harmoni, lek och massyngling. De sista 3 åren har varit fantastiska, efter läxor och erfarenhet och ny kunskap. Förra året flyttade jag, mitt lilla kar gav jag bort, mitt stora blev kvar i min gamla lägenhet där min mamma flyttade in och med mig tog jag mitt höga 6-kantiga 120L.

    Gjorde det enkelt och tog med mig mina lättskötta goa slöjstjärtar, plus 2 små guldfiskar och en stor mal, har flyttat dom successivt eftersom jag gjorde en nystart av karet och den sista kom hem för 3 månader sen.

    Sedan en månad har två slöjor ändrat sig. Den ena har en återkommande blåsa på huvudet som spricker och kommer tillbaka, genomskinlig. Spricker igen, kommer tillbaka. Stämmer inte in på beskrivningen av lekprickar. En annan röd-vit har tappat stora delar av sin röda teckning på huvudet och blir alltmer vit, hört att slöjisar kan ändra färg men detta ser "skrubbat" ut. Det konstiga är att alla verkar mår bra i karet, pigga och matglada, vattnet är klart och jag har bara plastväxter i då slöjisarna äter allt levande. Inga alger. Temp bra. Slängde i 7 "semesterfiskar" för 2 veckor sen, en pytteliten mal och 6 neontetror som jag har för en vän, de funkar jättebra ihop.

    Så blåsan och färgtappningen, är det nåt jag ska oroa mig för? Man blir lätt nojjig när man utsatts för så mycket olyckligt förr och man inte hittar svar i varken erfarenhet eller artbeskrivningarna...

    Tacksam för tips och/eller råd!
Arbetssätt...