Fiskförlamning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kaffeman
    • July 2014
    • 5

    Fiskförlamning?

    Har ett akvarium (120 liter) med Guppys, Röd Smyckestetra, Indiska Glasmalar, Kinesiska algätare, Siamesiska algätare, ett par pansarmalar och en Pseudolithoxus och några Amanoräkor. Akvariet har varit igång över ett år och har under hela tiden fungerat väl. Fick en omgång vitaprick i höstas vilket tog kål på några guppyhonor men med lite medicinering gick det fort över. Byter 1/3 till 1/2 delar av vattnet med 7-14 dagars mellanrum. Rengör pumpen samtidigt i en hink med det gamla vattnet. Matar några gånger per vecka. Vattnet har alltid hållit bra värden både med stickor och vattentester man droppar i kuvetter.

    Fiskarna har inga synbara problem/tecken om de inte uppvisar den typen av förlamning som rubriken anger. Endast guppys insjuknar.

    Började för kanske 4-6 veckor sedan att se några av guppyhonorna som började få en hängande stjärt, någon enstaka hane men mest honor. Dock när de får det så börjar de att avmagra rätt fort trots att de äter. De äter inte samma mängd som innan då de inte kan simma på samma sätt. Efter några dagar så börjar dom se rätt skabbiga ut för att sedan dö efter ca en vecka eller två.
    Endast guppys ser ut att vara påverkade.

    Vattenbyten har varken gjort till eller ifrån och fler och fler fiskar har insjuknat eftersom, Från början var det bara fisk som var inköpt för att öka på avelsmaterialet men nu har även en av de "av den gamla stammen" gått samma väg.

    Behandlade vattnet i fredags med Sera Omnipur då jag tycker mig se att stjärtarna på flera av hannarna och några av honorna börjat bli väldigt slitna och fransiga. Har ingen i akvariet som jag kunnat se varit och naffsat på det sättet. Vattnet fick en väldigt häftig grön färg dock.

    Ska se om jag kan få upp några bilder någonstans.
  • Kaffeman
    • July 2014
    • 5

    #2
    Bilder finns på: http://imgur.com/a/QtOIV

    Kommentar

    • Kaffeman
      • July 2014
      • 5

      #3
      Ingen som har någon tanke på vad det skulle kunna tänkas vara?
      Jag kan varken komma på något eller hitta något liknande själv och börjar bli lite desperat för snart är jag helt utan honor.

      Kommentar

      • Kaffeman
        • July 2014
        • 5

        #4
        Upptäckte just att en av glasmalarna saknar sin stjärtfena nu, den och någon av de andra är som lite matt i kanterna av fenorna.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Det låter som om det skulle kunna vara fenröta.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Kaffeman
            • July 2014
            • 5

            #6
            Med tanke på fenorna ja men avmagring och nästan "förlamning" av bakdelen? Det hör väl inte ihop med fenröta?

            Omnipur kuren verkar ha gjort verkan för fenorna på de fiskar där man kunnat se en viss luddighet har blivit bättre faktiskt. Det är ju bra men jag är ändå lite bekymrad över det andra.

            Kommentar

            • DollShock
              • December 2012
              • 36

              #7
              Ser ut som det min lillasysters fiskar har. Ngt avmagrade, fenor mot kroppen och simmar med kroppen ist för fenorna.
              Vet du vad det var för fel på dina/ditt akvarium?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Tyvärr inte. Har inte kommit närmare någon lösning, en hane dog för någon dag sedan efter att gått från helt ok på fredag till mager stackare på måndag, bortsett från det har inte fler fiskar insjuknat. Har fortfarande två honor som är som krokar men de lever ändå.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Oj, inloggad med fel användare men det är samma fiskar det handlar om!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...