Sjuk otocinclus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jema
    • July 2003
    • 22

    Sjuk otocinclus?

    Jag kom hem igår med tre små otocinclusar och medans två av dom är väldigt pigga idag och simmar omkring och äter alger allt vad dom orkar så hade en av dom lagt sig platt på botten mot en kruka och bara låg där. jag kollade om den var vid liv och den simmade iväg nån centimeter. Efter att par timmar var den fortfarande kvar på samma ställe så jag håvade upp den och la den med lite akvarievatten I en balja för att titta närmare och nu ser jag att den har liksom en mörkt röd fläck på huvudet och det har inte dom andra två.

    jag är total nybörjare men har lyckats klara alla fiskar hitills och har fiskar som trivs och mår bra - utom den här lillen då.

    Ska jag låta honom vara i baljan och vänta och se?
    men om han är sjuk så borde ju dom andra otocinclusarna också vara det?
    Eller kanske blev han skadad i frakten?
  • jema
    • July 2003
    • 22

    #2
    han verkar värre däran just nu, ligger liksom bara och orkar knappt röra sig till och med när jag petar lite på honom.
    funderar på om jag kan ha för varmt vatten. det ligger nog på 27 grader, ibland upp mot 28. har stängt av lampan och satt på alla fläktar jag har och bytt till lite kallare vatten men det hjälper ju inte mycket.
    och så är jag ju förståss där och kollar till alla fiskar säkert en gång i kvarten och oroar mig jättemycket.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen skickat av jema
      han verkar värre däran just nu
      Problemet är inte värmen - 28 grader är inget problem alls för en Otocinclus, snarast är det trivseltemp.

      Det är tyvärr så att nästan alla Otocinclus är vildfångade, och inte så sällan har de svårt att anpassa sig till livet i fångenskap, plus att de redan tagit en del stryk och ofta svultit sedan de infångats. Det är tyvärr därför ganska vanligt att nyinköpta ottosar dör.

      Det finns inte så mycket att göra, annat än att se till att vattnet är rent och att de har mat att äta - en otto skall ha lite rund mage och se lite knubbig ut. De tar gärna t.ex. kluvna tinade gröna ärtor, sallad, eller tinat frysfoder (artemia etc).
      Det hjälper dock knappast den av dina som redan är sjuk, och tyvärr är det troligaste nog att den dör.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • jema
        • July 2003
        • 22

        #4
        Tack för svaret Mike!
        Jag fick just veta av en annan akvarieägare att fläcken jag ser på honom nog är en följd av akut stress. Jag lade tillbaka honom med dem andra i akvariet för han har större möjligheter att överleva där tror jag. Han lever fortfarande, men jag väntar mig inga mirakler. Dom andra två är riktigt pigga dock och äter alger för fullt.

        Kommentar

        • jema
          • July 2003
          • 22

          #5
          Ja, den lilla sjuka otocinclusen dog imorse.
          dom andra måt dock bra och jag hoppas att dom ska klara sig. tack för goda råd.

          Kommentar

          Arbetssätt...