Flagellater/Flagellol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Flagellater/Flagellol

    'Ello!

    Fröken Problem-kar här! Tror jag hittat orsak till mina bekymmer. Har som vanligt lite frågor...

    Bakgrund: Främst Endlers har drabbats, någon Kolglödstetra, inga Ancistrus eller Lyrstjärtskilli [än så länge]. Symptomen har varit mörkfärgning (en grå/gråsvart beläggning som inte alls stämde överens med något jag fann beskrivning på), den karakteristiska "korvskinnsavföringen" samt någon krake med avsmalnande nacke, försvinnande fenor (som inte stämde överens med fenröta) samt ett par utbrott av [vad som troligen är] bukvattensot. Dödsfallen är under 1 års tid uppe i minst ca 10, dubbla antalet ingen omöjlighet!

    Efter att ha googlat halvt ihjäl mig hittade jag till slut http://www.ndss.se/index.php/sv/foer...agnos/allmaent där jag äntligen kände igen mig; Flagellater! Jag har behandlat med Octozin utan resultat och är nu inne på andra behandlingen av Sera Flagellol vilket jag upplevde hade ett bättre resultat.

    Orsaken har sannolikt varit dåliga vattenvärden genom svängande ph nattetid. (Lågt KH och mycket växter. Kalksten hjälpte inte så har nu övergått till krossade äggskal. Testerna är - för mig - svåra att utläsa men tror det ser bättre ut. Tillsätter även bubblor i hopp om att hålla växterna tillbaka lite.)

    Jag har dock börjat inse att maten kanske haft del i problemet; Tetra Guppyfoder och Dr Basleer granulat av olika slag är alla tämligen proteinrika med ca 50% protein och Endlers är ohyggligt glupska för sin storlek. Ancistrusarnas Hikari algtabletter ligger på 36%, och Endlersen festar såklart loss även på dessa. Har nu beställt Dr Basleer vegetariska flingor som har en proteinhalt på 21%.


    Nu till frågorna:

    -Hur snabbt efter behandling bör problemen (symptom OCH sjukdom) ha försvunnit?

    -Hittar inget i anvisningen eller på Seras hemsida om att Flagellol dödar nyttobakterier e d, men det har nämnts i inlägg; någon som vet med säkerhet?

    -Endler ska vara "allätare", men bör de ändå ha huvudsakligen vegetarisk kost?

    -Finns det någon metod att få ned en del mat på lägre nivå i karet, t ex via rör? (Inte sjunkande foder; dessa ryker direkt vid ytan av glupska fiskar och mycket lite hinner sjunka.)

    -Bör man byta ut krossade äggskal för att de skall ha effekt?

    -Någon med erfarenhet och/eller förslag på andra orsaker till att dessa problem uppkommer?

    Tack på förhand för Er ovärderliga hjälp!
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    #2
    Hoppa att medicinera detta.

    Jag menar att det är svårt att komma tillrätta med flagelater och annat som man inte riktigt vet vad det är. Din medicin nota kommer att bli högre än din fisknota samtidigt som fiskarna fortsätter dö. Det du behöver komma tillrätta med är att få en fungerande balans i akvariet. Filter, växter, matning, fiskmängd och vattenbytten måste bli på rätt nivå.

    Växter som växer är alltid en tillgång i akvariet. Skippa bubblor för att hämma tillväxt men se till att ha bra ytrörelse.

    Svårt att ge råd om vad som fattas över nätet men min gissning är för mycket mat/fisk och dåligt fungerande filter.

    Ett annat allternativ är att du fått hem kassa fiskar från butiken. Fisk som kommer i dålig kondition med eller utan fisktuberkolos är inte helt ovanligt och då är det inte så lätt.

    mvh

    Olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Tack för att du tagit dig tid att svara!

      Medicinen är redan i vattnet, så det får verka ut sin tid, men det blir sista försöket!

      Vattenbyten sker en gång i veckan och filtret är ett Aquael fan 3+ som har ett flöde på upp till 700l/h vilket enligt alla rekommendationer BORDE vara tillräckligt till mitt 100 l kar. Det tycks iaf stå pall i filtermängd.

      Den stora arsenalen växter vet jag kan vara ett problem med mitt låga kh; planen är att successivt helt byta snabbväxande mot långsamväxande. Bubblorna var ett långskott som jag hittat tips om här- och var för att komma underfund med möjliga ph-svängningar nattetid pga det låga kh:t. Tror du det är verkningslöst?

      Kvar återstår övermatning och överbefolkning... Fiskbefolkningen hålls i skick tack vare killis och en del emigrering till svärfars kar och bättre blir det när jag blir av med ALLA guppyn. DET kan dock bara ske genom att antingen döda alla (såklart inget alternativ egentligen) eller skänka bort alla- och för att skänka bort firrar behöver dom vara friska. Därav att jag måste försöka få bukt med problemet.

      Övermatning är ingen omöjlighet, men firrarna får inte mer mat än de äter upp på några sekunder och de får ofta 1-2 svältdagar i veckan. Du tror inte på teorin om att maten är för proteinrik för krakarna?

      Jag har haft fiskarna för länge för att jag skall tro att det är kvaliteten på DOM som är stora problemet, men vem vet? Jag har lagt till nya individer och det är ju inte omöjligt att dom haft något med sig som i sin tur påverkat tidigare invånare... Känns ändå som att problemet är mer konkret.

      Jag förstår att det inte går att se vad som fattas över nätet; jag har svårt att se vad som fattas trots att jag lever med karet. Trots att jag känner mig säker i att det är Flagellater som spökar så återstår ju varför jag har problem med det. Har du själv haft flagellat-problem som du överkommit?

      Jag tar till mig det du skrivit och omvärderar om igen hur jag sköter mina akvariebestyr för att se om felet trots allt ligger i något av det du föreslagit! Tack återigen för dina råd!

      Kommentar

      • olof b
        • March 2005
        • 262

        #4
        Ursprungligen postat av tazzrat
        Tack för att du tagit dig tid att svara!

        Medicinen är redan i vattnet, så det får verka ut sin tid, men det blir sista försöket!

        Vattenbyten sker en gång i veckan och filtret är ett Aquael fan 3+ som har ett flöde på upp till 700l/h vilket enligt alla rekommendationer BORDE vara tillräckligt till mitt 100 l kar. Det tycks iaf stå pall i filtermängd.
        Vattenbytena verkar ju bra. Prova att byta mindre vatten var tredje dag så får du mindre svängningar i PH. Filtret är deffinitivt tillräckligt kraftfullt. Flödet är bra men ett innerfilter är inte ett jättebra filter. Här finns förbättringspotential men det är inte heller dåligt som det är.

        Ursprungligen postat av tazzrat
        Den stora arsenalen växter vet jag kan vara ett problem med mitt låga kh; planen är att successivt helt byta snabbväxande mot långsamväxande. Bubblorna var ett långskott som jag hittat tips om här- och var för att komma underfund med möjliga ph-svängningar nattetid pga det låga kh:t. Tror du det är verkningslöst?
        Växterna är inte ett problem utan en tillgång. Har du problem med KH så tror jag det är bättre att tillsätta bikarbonat vid vattenbyte än att försöka begränsa växterna. De flesta fiskar fixar mindre PH svängningar, i naturen är inte PH stabilt i småvatten utan påverkas tex av häftiga regn.

        Ursprungligen postat av tazzrat
        Kvar återstår övermatning och överbefolkning... Fiskbefolkningen hålls i skick tack vare killis och en del emigrering till svärfars kar och bättre blir det när jag blir av med ALLA guppyn. DET kan dock bara ske genom att antingen döda alla (såklart inget alternativ egentligen) eller skänka bort alla- och för att skänka bort firrar behöver dom vara friska. Därav att jag måste försöka få bukt med problemet.
        Problemet med överbefolkning löses ju automatiskt... Skämt åsido så behöver du inte vara allt för blödig. Är en fisk sjuk är det alltid bättre för fisken att avliva än att försöka bota med tvivelaktiga mediciner. Sedan kan man ha VÄLDIGT mycket fisk i ett inkört och välplanterat akvarium. Kolla hur det ser ut i butikerna.

        Ursprungligen postat av tazzrat
        Övermatning är ingen omöjlighet, men firrarna får inte mer mat än de äter upp på några sekunder och de får ofta 1-2 svältdagar i veckan. Du tror inte på teorin om att maten är för proteinrik för krakarna?
        Om du matar för mycket eller för lite kan jag inte veta men det låter inte som det. Jag tror att kvaliteten på maten kan vara bidragande orsak till problemen. Prova om du får tag i eller gör räkmix eller köp ett foder för växtätare som dessa:

        Webshop för akvarium och akvarietillbehör. Komplett sortiment av tillbehör och akvariefiskfoder.

        Webshop för akvarium och akvarietillbehör. Komplett sortiment av tillbehör och akvariefiskfoder.

        Webshop för akvarium och akvarietillbehör. Komplett sortiment av tillbehör och akvariefiskfoder.


        Ursprungligen postat av tazzrat
        Jag har haft fiskarna för länge för att jag skall tro att det är kvaliteten på DOM som är stora problemet, men vem vet? Jag har lagt till nya individer och det är ju inte omöjligt att dom haft något med sig som i sin tur påverkat tidigare invånare... Känns ändå som att problemet är mer konkret.
        Det är konkret om du får fisk med fisktuberkolos eller som redan är hårt drabbade av flagelater. Det verkar ju dock som att problemen uppstått hos dig.

        Ursprungligen postat av tazzrat
        Jag förstår att det inte går att se vad som fattas över nätet; jag har svårt att se vad som fattas trots att jag lever med karet. Trots att jag känner mig säker i att det är Flagellater som spökar så återstår ju varför jag har problem med det. Har du själv haft flagellat-problem som du överkommit?

        Jag tar till mig det du skrivit och omvärderar om igen hur jag sköter mina akvariebestyr för att se om felet trots allt ligger i något av det du föreslagit! Tack återigen för dina råd!
        Flagellater finns alltid i fiskarnas tarmar och det är i stort sett omöjligt att med säkerhet säga varför de blir ett problem. Jag har haft problem med dem vid ett flertal tillfällen ibland med vit trådliknande avföring och ibland med hål i huvudet sjuka. Ibland har symptomen försvunnit lika mystiskt som de uppkommit och ibland har fiskarna dött. Medicin har dock aldrig gjort någon nytta. Butiken har alltid något att sälja som ska hjälpa mot ditten eller datten men någon garanti lämnas aldrig.

        Detta är sånt som hände när man har akvarium. Man får försöka sköta de små liven så bra som möjligt och inse att ibland går allt jättebra med yngel och fantastisk balans i akvariet. Ibland går det mindre bra med sjukdomar, alginvasioner mm och då är det mindre kul.

        Hoppas tipsen kan vara till någon nytta.

        Mvh

        Olof
        Malmö Lund Cycle Chic:
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #5
          Tipsen kommer definitivt till nytta!

          Jag testade med bikarbonat under en period, men antingen var jag för försiktig eller så var effekten för dålig!? Äggskalen har hittills haft absolut bäst effekt, även om det tagit sin lilla tid.

          Jag har läst på en del om Flagellater så jag vet att de är en naturlig del av firrarnas inre, men att det blir ett problem brukar - såvitt jag kan utläsa - bero på misskötsel. ...Vilket kan ha många skepnader, inte bara brist på omvårdnad utan FEL sorts omvårdnad. Jag kan bara utgå ifrån att det är där mitt problem ligger. Tecken på fisktuberkulos har jag inte sett, men det är ju inte alltid symptomen blir klockrena skolboksexempel, så jag utesluter inget.

          Tack för fodertipsen; har bl a alldeles missat att det inte tycks vara spirulina i Dr Basleers Flora flakes... Man kan aldrig ha för många foder; jag får helt enkelt komplettera min samling ytterligare lite. Jag har annars förstått det som att Dr Basleer (Aquarium Münster) håller hög kvalitet, men å andra sidan tycks det finns lika många åsikter om foder som det finns foder på marknaden.

          Vi håller tummarna för att problemen kommer försvinna; det är jobbigt att ha bekymmer bland sina små.

          Tack igen för hjälpen!

          Kommentar

          • olof b
            • March 2005
            • 262

            #6
            Bikarbonat är nog bättre och snyggare än äggskal. Jag kan inte dosering men det går säkert lätt att kolla.

            Dr Bassler är jätte bra kvalitet. Deras grönfoder är knappast sämre än någon annans. De länkar jag infogade är bra kvalitet till mycket bra pris.

            Visst är det ett tecken på att något inte är optimalt att flagelater slår till. Problemet är att identifiera felet. Det går inte att fråga fiskarna utan man får gissa.

            Jag är övertygad om att detta kommer att lösa sig. Att fiskar dör ibland är inte hela världen. De arter du håller blir inte så gamla ens i det bästa av akvarium. Ibland blir de fler, ibland färre.

            mvh

            Olof
            Malmö Lund Cycle Chic:
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...