Stress eller sjukdom? Och vad ska jag göra åt det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Stress eller sjukdom? Och vad ska jag göra åt det?

    1/ Hur stort är akvariet? 240 l
    2/ Vilken filtrering använder du? Två mekaniska filter med pumpar på 1200 och 1500 rpm

    3/ När startade du akvariet? 16 dagar sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 2 Ancistrus, 4 korallplaty, 3 Black Molly
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Samma som ovan minus en Platy som jag plockat bort.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Tiotal,ganska små än så länge. Anubias, vattenpest och några jag inte vet namnet på.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? PH 6,8 KH 3
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet pH 6,8 (sticka), KH 3 (sticka), nitrit 0 (dropptest)
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Jag har inte bytt något än
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Tagit bort sten och planterat nya växter.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Varannan dag, torrfoder
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? En Platy var hängig från början och ville inte äta. Drog sig undan mer och mer och till slut låg den bara och kippade vid ytan. Senaste tvådagarna har ena mollyn haft en genomskinlig/mjölkig sträng efter sig från anus. Den verkar besvärad över att strängen inte lossnar. Brukar vara ca två cm lång och släppa efter ett tag.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Inga döda
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej, faktiskt inte, men jag kan inte så mycket än . Äter, rör sig mycket
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Bara den beskrivna strängen.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Endast fisk har fått den beskrivna strängen. Är orolig att det är någon sjukdom och att alla kommer insjukna . Om inte så behöver jag råd kring vad jag ska göra om den kanske bara är stressad. Vill inte vänta för länge med insatserna. Läste att mollys kan vara lite knepiga och att de vill ha lite salt i vattnet - något som dementeras på andra håll.

    /Joel
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Känns väl ändå som det är tvivelaktiga vattenvärden som ställer till det, med tanke på den korta tiden karet har varit igång... Stoppa matningen några dagar och därefter ytterst sparsamt, tillsätt att par msk salt per 100L vatten för att lindra skadeverkningarna från eventuell nitrit (även om ditt test visar noll, du ska veta att nitrit peakar omkring 14dgr efter uppstart). Byt små mängder vatten flera gånger i veckan istället för stora.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      Efter att ha babblat lite med killarna på fiskaffären så är jag också på din linje. Håller lite koll på den och byter lite vatten!

      Kommentar

      Arbetssätt...