Sjukdomar sedan lång tid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paxarn
    • July 2014
    • 20

    Sjukdomar sedan lång tid!

    Hej

    Jag är ny här på zoopet men har varit och kikat här förut för att få lite tips på vad vi ska göra med vårt eländiga akvarium. Jag börjar med att be om ursäkt för mitt låååånga inlägg men ville försöka få med så mkt fakta som möjligt.
    Vi har problem med att fiskar dör för oss och det har pågått rätt så länge, drygt 1 år.
    Jag hoppas verkligen att någon här kan hjälpa oss med tips på vad vi ska göra.

    Akvariet är ett Juwel Rio 240 med tillhörande filter och vi startade upp det för drygt 2 år sen. Vi tillsätter Happy Life filtermedium vid varje vattenbyte och dagen efter Happy Plant om jag kommer ihåg det.
    I skrivande stund har vi en pleco som jag inte minns namnet på, kanske lyrstjärtspleco, och den är ca 20 cm, en siamesisk algätare, två praktbotior på ca 7 cm, en vuxen palettciklidhona och hennes avkommor som är sen i höstas och är säkert 40 till antalet. De börjar bli rätt så stora.

    Vi har 2 större anubias (okänd sort), en hel del vallisneria, lite hornsärv, bacopa monnieri (lite), ett buskage med vad jag tror är cryptocoryne wendtii, hydrocotyle (lite), sagittaria subulata som täcker en hel del av gruset ända fram till rutan, sen är där några skott på tillväxt av två olika växter som kommer bli rätt så höga och sist är där någon växt som blir i storlek som hydrocotylen men den är liten. I övrigt har vi ett par lavastenar, en sten i svart skiffer, en vit lavasten (?) och två mangroverötter.
    Kranvattnets pH är på 6,8, GH mindre än 6, KH är 3. I akvariet är pH och KH detsamma, är inte det lite konstigt?, GH mer än 7 (men mindre än 14). Ingen nitrit och nitrat på 10-25.
    Vi byter ca 30% av vattnet med ca 7-10 dagars intervall, sist var för 3 dagar sedan.
    Vi möblerade om i akvariet för ca 2 veckor sedan men det var inte alltför avancerat. Ett stenröse flyttades en liten bit i sidled och någon rot flyttades och några nya växter planterades och lite av de gamla gallrades bort.

    Fiskarna får flingfoder av olika fabrikat samt någon sorts pellets och så har vi 3 olika tabletter till plecon men alla andra äter av det med även om vi ger det efter släckning. Vi använder samma foder hela tiden och ger fiskarna mat 1-2 ggr dagligen.
    Belysningen är tänd ca 11 timmar dagligen.

    Fiskarna började bli sjuka för dryga året sedan och då hade vi flera gurami, några platy, två par palettciklider, en praktbotia, plecon och ancistrus. Guramisarna har strukit med en i taget och det har börjat med att de slutat äta och sen dött, någon av dem hade utstående ögon, någon tror jag mobbades ut och de andra visade inga andra symtom förutom anorexin då. Platyna antingen svällde upp i buken eller fick utstående ögon och slutade äta och dog. Platyna som svällde upp hade också märklig avföring, den kunde bli hur lång som helst och såg liksom genomskinlig ut. Ancistrusarna bara försvann och sen hittade vi lite skinnrester från dem. Alla fiskar har inte dött på en gång utan det har varit en i taget och så har det rullat på hela tiden.
    Vi har även ett litet akvarie som vi använde som behandlingsakvarie i början när vi trodde att fiskarna kunde botas men de dog trots behandling med esha 2000 i en omgång och medimor vid ett annat tillfälle.

    Vi har sen haft tre praktbotior men den ena dog utan synlig orsak. Vi skaffade senare tre eller fyra algätare då vi hade en alginvasion utan dess like men bara en överlevde. I det fallet tror jag att det var den ena algätaren som efter ett par månader stressade ihjäl de andra, de fick ingen chans att äta eller ens finnas till för de bara blev jagade. Vi fick till råga på allt en hel del yngel av ena palettciklidparet och de var lyckosamma då det blev säkert närmare 80 stycken. I yngelvården tyckte honan att det var en bra idé att jaga runt på de vuxna palettcikliderna, inkl maken till alla dött.
    Vi lyckades bli av med ca 20 yngel för några månader sen och nu har vi ca 40 st palettciklider kvar.
    Fiskdöden pågår fortfarande och det är nu endast palettcikliderna som dör. Merparten av dem som dött har fått utstående ögon och har kort därefter slutat äta och sen dött. Någon har simmat runt uppochner och vimsat omkring kort innan den dött och den såg vi inga andra symtom på.
    Nu har vi gjort som så att så fort vi ser något sjukdomstecken (utstående ögon) så avlivar vi dem direkt.

    Jag har försökt rannsaka mig själv och komma underfund med om jag har gjort något fel men vet inte vad det skulle kunna vara förutom antalet fiskar. Just nu är ju akvariet överbefolkat och det är självfallet inte bra alls men problemen fanns ju redan innan dess. Jag tror att vi har en bra bakterieflora men kanske det ändå är där problemet finns?
    Något jag reagerat på är att filtren slår igen väldigt fort och för att hålla flödet igång måste de sköljas lite försiktigt ibland. Jag brukar dock bara ta de övre grövre och lämnar alltid de finporiga ifred.
    Vi har successivt fått mer alger men det förvärrades drastiskt för några månader sen, kanske för att vattenpesten togs bort och hornsärven decimerades. Vi hade ännu tidigare en hel del musselblommor som fanns med redan vid uppstarten men växterna under trivdes ju inte så bra med att inte få något ljus så musselblommorna togs bort.
    Vi har flera olika sorters alger och i ett svagt ögonblick hällde jag i något medel för att bli av med dem men det hjälpte inte och jag vågade inte fortsätta behandla.

    I förra veckan fick vi helt plötsligt som en gråvit film över hela ytan och ytspänningen verkar större än vanligt för sen igår ligger små luftbubblor kvar på ytan. Jag har nu kopplat en slang till pumpens utblås för att få mer syre i vattnet. Jag funderar på om man behöver köpa en skimmer.
    Igår upptäckte jag två palettciklider med lindrigt utstående ögon och idag var den ena mkt sämre. Sist någon fisk dog var i maj.
    Vad gäller växterna så känns inte de heller fräscha nu, vi har haft mycket vallisneria som sett grön och fin ut men nu är de lite brunaktiga i kanterna och har alger på sig och verkar inte alls må bra. Detsamma gäller flera av de andra växterna. Kan det vara algmedlet som orsakade det?

    Det börjar kännas smått uppgivet och vi vill inget hellre än att bli av med alla dessa problem. Palettcikliderna vill vi ju gärna bli av med också såklart men det har visat sig vara svårt.

    Jag blir mycket tacksam för svar!!
  • paxarn
    • July 2014
    • 20

    #2
    Jag kan tillägga att sen igår är ytterligare en palettciklid sjuk. Den var igår helt avfärgad och ljust grå och såg ut att ha någon vit prick på huvudet. Nu på morgonen låg den uppochner på botten och flämtade och var nästan helt vit. Buken såg uppsvälld ut och någon vitaktig avföring hängde ut eller vad det nu var.
    Vad är det som händer i akvariet?

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Efter en snabb genomläsning av ditt problem gissar jag på främst övermatning. Jag för min del kan nog tycka att det räcker med matning 1 ggr/dag och gärna en matfri dag i veckan. Mina egna fiskar mår alldeles utmärkt av den varianten. Har du en del alger i karet, som du har av jag läser, så får dina algätande fiskar i sig en hel del mat den vägen.

      Om filtret kleggar igen väldigt snabbt så beror det på att du får en massa skit/småpartiklar i vattnet som gör att det sätter igen. Hur ofta måste du göra rent filtret?

      Det där med filtermedia ska du inte behöva använda vid ett vanligt vattenbyte. Har du fått igång en bra bakterieflora behövs inga extra bakterier.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • paxarn
        • July 2014
        • 20

        #4
        Tack för ditt svar!
        Ja det kanske är maten som är boven i dramat. Det är nog ynglen som gjorde att vi matade lite oftare. Ska prova att dra ner på maten och se om det rättar till sig.

        Vad gäller filtret så måste jag pilla i de övre och grövre filtren varje vecka då det sätter sig stora mängder skräp och blad från bl a vallisnerian där. Filtervadden byter vi varje vecka då den är totalt igensatt.
        Jag läste någonstans att man kan komma åt och göra rent nere i den inbyggda filterhållaren. Har försökt tidigare utan att lyckas men det ska tydligen finnas någon spärr eller dylikt som kan dras ut. Ska testa det idag då vi ändå tänkte byta vatten.
        Det kanske sitter mängder av skräp där som bidrar till att flödet så lätt blir dåligt.

        Jag använder vattenberedningsmedel för att skydda fiskarna vid vattenbyte. Trodde jag att man alltid skulle göra även om man har en sedan länge uppbyggd bakterieflora, eller?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ursprungligen postat av paxarn
          Tack för ditt svar!
          Ja det kanske är maten som är boven i dramat. Det är nog ynglen som gjorde att vi matade lite oftare. Ska prova att dra ner på maten och se om det rättar till sig.

          Vad gäller filtret så måste jag pilla i de övre och grövre filtren varje vecka då det sätter sig stora mängder skräp och blad från bl a vallisnerian där. Filtervadden byter vi varje vecka då den är totalt igensatt.
          Jag läste någonstans att man kan komma åt och göra rent nere i den inbyggda filterhållaren. Har försökt tidigare utan att lyckas men det ska tydligen finnas någon spärr eller dylikt som kan dras ut. Ska testa det idag då vi ändå tänkte byta vatten.
          Det kanske sitter mängder av skräp där som bidrar till att flödet så lätt blir dåligt.

          Jag använder vattenberedningsmedel för att skydda fiskarna vid vattenbyte. Trodde jag att man alltid skulle göra även om man har en sedan länge uppbyggd bakterieflora, eller?
          Om du matat för mycket en tid så är mitt förslag också att du inleder det hela med en fastevecka. Eller åtminstone 3-4 dagar utan mat. Fiskarna klarar det och mår ofta bättre efteråt. Karet kan också stabilisera sig väsentligtI naturen har de ju inte mat jämt egentligen
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • paxarn
            • July 2014
            • 20

            #6
            Tack för ditt svar!
            Efter vattenbytet och försöket till rensning i själva filterbehållaren så har fiskarna fått fasta. Vi kör så nu i några dagar och ger sen mat igen.
            Jag måste säga att jag är helt chockad av hur mycket guck och skit som kom fram när jag rensade nere i den lådan. Har aldrig gjort det förut så det fanns ju en del där. Det kom någon seg och mörkbrun massa i omgångar när jag körde ner sugen där. Hoppas nu inte det var en massa fina bakterier som gick om intet i och med det men jag har ju inte rört filtren mer än plockat bort stora skräp, typ blad och sånt. Kanske det var rena rama giftet som kom bort därifrån, hoppas i alla fall att det inte blir värre nu.

            Kommentar

            • paxarn
              • July 2014
              • 20

              #7
              Fiskarna har fått fasta till idag då de fick lite mat. Totalt sett har 3 fiskar dött den här omgången och jag har inte sett några tecken på att fler är sjuka men tycker att de är lite skygga överlag.
              Den gråvita hinnan på ytan försvann på en dag efter att vi fick låna en extra pump som jag lät ligga i ytan. Jag har tagit bort pumpen för ett par dagar sen och än så länge har hinnan inte kommit tillbaka.
              Frågan är hur jag går vidare?
              30% vattenbyte varje vecka och mindre matning kanske gör att det rättar till sig men jag blir ju inte förvånad om det går ett tag och så insjuknar några fiskar igen. Hoppas inte det blir så.

              Kommentar

              • paxarn
                • July 2014
                • 20

                #8
                Fiskdöden fortsätter!
                Häromdagen såg jag ytterligare en fisk som inte såg kry ut. Det är en palettciklid som jag misstänker har fått hålihuvudetsjukan. Den hade en vit "luddig" fläck mitt på huvudet. I övrigt märktes inget på den då den äter som vanligt och ser ut som vanligt. Just nu vet jag inte hur det är med den då den är spårlöst borta.
                Imorse hittade jag vår enda siamesiska algätare död och tyvärr höll de andra fiskarna på att kalasa på den. Den har jag inte upplevt som sjuk innan, möjligen att den var lite mer passiv än vanligt sedan några veckor men det har ju varit rätt varmt. Den åt inte lika mycket alger men det har jag kopplat till att den blivit både stor och bekväm och gärna ätit vanlig fiskmat istället för alger.
                Hinnan på ytan som var borta ett tag har också den kommit tillbaka.

                Snälla är det någon som har något tips vad jag ska göra för det går verkligen inte bra det här.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Jag har läst igenom nu det du har skrivit. Jag tippar på att filtret är för klent, om du nu använder Juwels standardfilter?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • paxarn
                    • July 2014
                    • 20

                    #10
                    Tack för ditt svar!

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Jag har läst igenom nu det du har skrivit. Jag tippar på att filtret är för klent, om du nu använder Juwels standardfilter?

                    //Inger
                    Jo det är originalfiltret vi använder. Jag har läst någonstans att man kan byta till en kraftigare pump som tydligen ska passa i vår filterbehållare men jag vet inte om det är någon mening med det.
                    Jag känner mig helt rådvill och börjar fundera på att ta bort alla ciklider och bara behålla botiorna och plecon och låta det vara så ett tag och sen börja om.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Japp, jag vet att några har kompletterat med en starkare pump - jag själv med ett ytterfilter. Förmodligen räcker en starkare powerhead, men jag gillar filtervolymen i ett ytterfilter

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • paxarn
                        • July 2014
                        • 20

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Japp, jag vet att några har kompletterat med en starkare pump - jag själv med ett ytterfilter. Förmodligen räcker en starkare powerhead, men jag gillar filtervolymen i ett ytterfilter

                        //Inger
                        Tack för tipset! Ska kolla upp var jag får tag i en sån.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...