Trolig bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petpark
    • February 2014
    • 18

    Trolig bukvattensot

    Efter det att min fjärilsciklid tappade intresset för mat och betedde sig allmänt konstigt gick jag till zooaffären för att få råd. De trodde att den fått bukvattensot och skickade med mig medicin till mitt 240 liters kar. Jag är skeptisk till att tillsätta alltför mycket kemikalier i akvariet så därför står burkarna med medicinen kvar i skåpet vilket har medfört att fjärilscikliden samt fyra pansarmalar och fem ancistursmalar har gått hädan. De senaste veckorna har ingen mer dött för mig och de fiskarna som nu är kvar verkar pigga. De som är kvar är platys, svart neontetra, siamesiska algätare, en fjärilsciklid, en pansarmalar och två ancistursmalar. Nu till frågan: -Kan bukvattensot försvinna av sig själv? Det verkar ju som att epidemin har lagt sig eller skall jag medicinera karet? Medicinen jag fick med mig hem heter octozin. Övriga värden ligger stabilt PH 7.2 Nitrit 0.0 KH 4

    // Peter
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja octozin är verksamt mopt bukvattensot. TYcker att du nu skall avvakta innan du medicinerar. Vill inte påstå att bukvattensot försvinner utan de kan ha det men att fiskens egen motståndskraft klarar av att hålla det stången
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Petpark
      • February 2014
      • 18

      #3
      Ok. Tack för svaret Kjell. Det lutar mot att jag avvaktar,precis som du föreslår, och hoppas det ebbar ut. Hur länge tror du man ska vänta till att köpa mer fisk? Tänker då främst på att komplettera de arter jag har.

      // Peter

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        EFter en sjukdom bör man vänta minst en månad innan man köper nya fiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...