Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paodi
    • June 2014
    • 2

    Döda fiskar

    Hej!
    Är ny här på forumet och ganska nybilven akvarieinnehavare.

    Är precis hemkommen från en femdagars semester och när jag kom hem så var sorgligt nog nästan alla fiskarna i akvariumet döda. Jag vet inte riktigt vad som har hänt. Vill gärna ha hjälp med att komma fram till vad jag gjorde fel. Här kommer en liten beskrivning.

    Akvariet har varit igång i ca fyra månader och är på 90 liter. Jag hade i det 15 kardinaltetror, en ciklid och tre indiska algätare. (Senare också några algätande malar)

    Drygt en vecka innan avresa så gick lysröret sönder och jag fick inhandla ett nytt.
    En knapp vecka innan jag åkte på semester så rengjorde jag akvariet. Jag skrapade rutor, bytte en del vatten och rensade filtret. Några dagar efter det så inhandlade jag fyra små, algätande malar eftersom det bildats en del gröna alger. (Gissningsvis pga mer sol på sommaren(?))

    Jag lät akvariet vara släckt då jag tänkte att de ändå får bra ljus från solen under dagarna. Jag inhandlade långtidsmat (en hård hemisfärisk historia) och fick en vän att komma och spana in hur det gick för fiskarna och för att vattna blommorna vid ett tillfälle efter tre dagar. När vännen kom dit så var maten slut och hon släppte ner en ny bit långtidsmat. Fiskarna mådde då bra. Detta var då ca en vecka efter akvariestädningen.

    När jag sedan kom hem igår så var alla fiskar utom två indiska algätare och en mal döda. En indisk algätare låg död på golvet och hade lyckats hoppa ut akvariet vid den lilla öppningen i hörnet där jag brukar mata. Idag när jag vaknade så hade ytterligare en indisk algätare och malen dött. Det kan tilläggas att stenarna i akvariet var nästan helt algfria nu. Antingen var de nya malarna väldigt bra på att städa, eller så var bisten på artificiellt lyse döden för algerna eller så har något helt annan hänt som algerna inte gillade.

    Det hände ganska mycket tiden innan de dog, så jag vet inte riktigt vad som var det stora felet.

    *Det nya lösröret lär ju inte vara boven i dramat tänker jag.

    *Att jag lät lysröret vara släckt i fem dagar tänkte jag i alla fall att det inte skulle vara något problem då akvariet nås av solljus under dagen. Tankar om detta? Ska inhandla timer iaf.

    *Den nyinhandlade(!) långtidsmaten hade passerat bästföre-datum med tre månader. Kan detta ha dödat fiskarna?

    *Jag bytte för mycket vatten när jag rensade akvariet och rensade filtret samtidigt. Något som jag nu vet inte är bra för bakteriebalansen och kan ge nitriter. Detta är kanske den troligaste orsaken? Jag var precis och inhandlade nitrittest som dock var negativt. Det kan kanske redan ha orsakat skadan och sedan ställt tillbaka till ett bra värde?

    *De nyinköpta fiskarna kan ha burit med sig nån smitta? Kunde inte se några utslag eller liknande på fiskarna dock.

    Dela gärna med er av era tankar! Detta vill jag inte vara med om igen. Tack!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit.

    Garanterat nitrit/syrebrist i karet som är grundproblemet.
    Eftersom du rengjort karet precis innan du åkte, matade med långtidsfoder, hade ganska mycket fiskbelastning samt kanske inte världens bästa filtrering har det bildats nitrit i karet som sakta men säkert förpestat livet för dina fiskar. Dör sedan en fisk belastas karet ännu mer, och nedbrytningen kräver syre som tillförs av växter.
    Med noll belysning ger inte växterna ifrån sig något syre, utan då är det ytcirkulationen som får sköta hela den biten som kan bli tufft om den inte är optimal.
    Att fisken hoppat ut kan även vara ett tecken på att de sökt sig till ytan för att hämta syre.

    Långtidsfoder är inget vidare, dina fiskar hade säkert klarat sig minst lika bra utan foder dessa dagarna. När du mätte nititen, var det med dropptest eller mätstickor?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Paodi
      • June 2014
      • 2

      #3
      Tack för svaret!
      Tråkigt att orsaka lidande för de stackarna.
      Det var med sticka. Är de dåliga eller?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Stickorna är inte så exakta kan man lugnt säga.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Långtidsfoder är inget man anväder när man reser bort, för det fungaerar inte.
          Kanske det fungerar med ett väl etablerat akvarium 12mån+, men annars är det bättre att låta bli att fodra om det inte handlar om mer än 5 dagar..

          Foder automat fungerar, med rätt foder..

          Dina fiskar dog av din abrupta ändring a deras liv, dvs att du slutade att tända deras sol. Konsekvensen har ansjo redan berättat om. Dom har förmodligen inte rört ditt långtidsfoder speciellt mycket, utan det har bara skapat onödigt nitrit i ditt kar.

          Ge inte upp för att detta inträffade! Det är en erfarenhet som du sent ska glömma, men ingen anledning till att ge upp denna hobby.

          Kommentar

          • Mr88
            • July 2014
            • 21

            #6
            Hej alla,
            väcker liv i denna då jag har ett snarlikt problem.

            Kom hem efter en kort resa (4 nätter).
            Hade innan vi åkte bort kontrollerat vattenvärdet och allt såg hur bra ut.
            Temperaturen har alltid legat bra på cirka 26 grader, aldrig mer trots väldigt varma dagar.

            Under tiden vi var borta har inget foder lagts i.

            Cirka 5 dagar innan vi åkte bort hade vi köpt nya fiskar, och efter detta matade vi inget tills cirka 48 timmar efter introduktion. Vattenvärdet såg bra ut även då.

            Till vår förskräckelse när vi kommer hem idag har över hälften av fiskarna i akvariet dött. Vi tog vattentester som visar perfekta värden.
            Vad kan ha hänt?

            Vi har nu gjort vattenbyte med cirka 70-80 %. tagit ut allt i akvariet och sköljt av med varmvatten. Lagt in ny vattenberedning och bakteriekultur.

            Är det något annat man bör göra nu, förutom att ha koll på värdena och hur fiskarna verkar må? Samt, ska jag låta de fiskar som är kvar finnas kvar, eller bör de tas bort? De som är kvar verkar pigga. Vi tog bort tre fiskar som inte såg friska ut.

            Otroligt dumt att åka bort så tidigt, men resan skedde pga privata angelägenheter som inte gick att skjuta på tyvärr, och trodde akvariet var i bra status och skulle må bra av att inte få massa övermatning nu i början.


            Tack på förhand!

            Kommentar

            • Mr88
              • July 2014
              • 21

              #7
              Vill tillägga att idag har den sista neontetran gått bort.
              Snälla är det någon som vet vad som hänt? Värdena ser jättebra ut idag efter vattenbytet igår.
              Vi har tre guppys kvar, tycker ni vi bör ta bort dessa eller ska vi se om de klarar sig. De ser pigga ut.

              Snälla, finns det någon där ute som kan hjälpa mig? Hoppas på svar.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Vet inget om detta fall men de särklassigt vanligaste orsakerna till fiskdöd under semestern är
                1/ Någon matar för mycket. Är det en granne/kompis som matar så kan denna ha glömt mata en dag och därför matar dubbelt nästa dag som "kompensation" och då går det oftast åt helskotta. Nu var ju detta inte fallet här
                2/ Temperaturen stiger. Är man bortrest så är dörrar och fönster stängda och tempen stiger rejält inomhus och in än högre grad i akvarium. Höjd temperatur innebär också att vatten blir avsevärt syrefattigare och först stryker syrekrävande fiskar med och om det finns döda fiskar i akvariet så blir vattnet ändå sämre.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mr88
                  • July 2014
                  • 21

                  #9
                  Tack Kjell! Ja det kan nog ligga en del i att det var för varmt i lägenheten. Matningen var det inte då vi inte hade någon som matade medans vi var borta. Matade innan vi åkte och tänkte att det var bra för akvariet att inte få i massa mat under några dagar.

                  Vi har nu flyttat akvariet till en annan del av lägenheten som inte är nära något fönster (innan stod den ganska nära ett fönster, men inte så solljus nådde fram).

                  Hur tycker ni vi ska göra försättningsvis nu? Bör vi avvakta några veckor tills vattnet börjat bygga upp en ny bakteriekultur innan vi introducerar nya fiskar? Bör vi göra ytterligare ett vattenbyte snart med tanke på alla döda fiskar vi hade. Vi gjorde ju ett 80 % byte igår?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Bara ni inte matade FÖR MYCKET innan ni åkte?

                    Tycker ni skall vänta lite med att lägga i fler och sedan försiktigt börja introducera fler. Lått guppyna du har i vara kvar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mr88
                      • July 2014
                      • 21

                      #11
                      Nej, helt normal matning innan vi åkte. Har varit väldigt försiktig med matning så ingen övergödning gjorts
                      Tack för svar!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13108

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Är man bortrest så är dörrar och fönster stängda och tempen stiger rejält inomhus och in än högre grad i akvarium.
                        Om det blir varmt inne pga att det är varmt ute medför ju dock bara till att det blir ännu varmare inne om man öppnar fönster och dörrar... Stänga igen allt och dra ner persienner eller dra för gardiner är ju effektivast för att hålla nere tempen inne vid en värmebölja. Svala nätter är ju däremot en bra idé att öppna för att sänka tempen
                        Senast redigerad av åheim; 19 July 2014, 20:45.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Om det blir varmt inne pga att det är varmt ute medför ju dock bara till att det blir ännu varmare inne om man öppnar fönster och dörrar... Stänga igen allt och dra ner persienner eller dra för gardiner är ju effektivast för att hålla nere tempen inne vid en värmebölja. Svala nätter är ju däremot en bra idé att öppna för att sänka tempen
                          Nåväl öppnar man för tvärdrag så nog blir det svalare - så gör i alla fall vi hemma nu. Vi drar inte för alla gardiner och persienner för att få det svalare.

                          Men när man är bortrest sä skall man helt riktigt göra som du skriver dock med en liten brasklapp - pga inbrottsrisken tänk på att inte "flagga" om att huset är tomt
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • wanegardh
                            • January 2013
                            • 64

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nåväl öppnar man för tvärdrag så nog blir det svalare - så gör i alla fall vi hemma nu. Vi drar inte för alla gardiner och persienner för att få det svalare.

                            Men när man är bortrest sä skall man helt riktigt göra som du skriver dock med en liten brasklapp - pga inbrottsrisken tänk på att inte "flagga" om att huset är tomt
                            Men öppnar du så släpper du ju in värmen.
                            Isolering håller ju värmen borta.
                            Sent på kvällen kan man ju öppna när det är kallare ute än inne.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av wanegardh
                              Men öppnar du så släpper du ju in värmen.
                              Isolering håller ju värmen borta.
                              Sent på kvällen kan man ju öppna när det är kallare ute än inne.
                              Så med andra ord så menar ni att det är helt fel som jag påstår att tempen INTE stiger i ett tillbommat hus när man är på sommarsemester - kanske är det i så fall som så att fiskarna fryser ihjäl när man är bort på semester

                              Oavsett vilket är man bortrest så skall man som tidigare har sagts dra för gardiner, persienner - men tänk på inbrottsrisken
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...