Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #16
    Ett hem där tempen hålls nere genom stängda fönster och neddragna persienner låter ju riktigt gött, här blire sauna om man gör så. Kanske finns något hål som värmen kryper in genom.. Men kanske beror lite på vad för slags hus/lägenhet man har.

    Har fullt sjå med att hålla tempen nere här, så det skulle varit första misstanken för mig med. Sen så finns la risken att det blir en dominoeffekt när en fisk dör om den ligger kvar och inte äts upp, värme hjälper ju inte då heller. Dumma värme. Hoppas dina överlevare klarar sig
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Mr88
      • July 2014
      • 21

      #17
      Nu har det gått en vecka sedan massdöden i akvariet. Resultatet så här långt är okej två av tre kvarvarande fiskar verkar må jättebra. Men den ena guppyn ligger mestadels nära/på botten eller nära vårt Colloseum som vi har i akvariet. Vid matningen (varannan dag) simmar hon upp till ytan, tar en tugga och spottar ut maten (mat för guppys torrfoder).
      Vad är fel? Beror det på det otroligt varma vädret? Temperaturen i akvariet har gått upp någon/några grader från det normala och ligger på cirka 28 grader. Kan en fläkt hjälpa henne? Hon har tyvärr varit så här i nästan en vecka nu och först trodde jag det berodde på det som hände i akvariet men har nu börjat inse att något annat är fel.

      Vad ska jag göra? Lider hon tror ni?

      Kommentar

      • Emsi
        • July 2014
        • 17

        #18
        Jag är ingen expert men kämpade med mina guppys länge i mitt första akvarie för ett par år sedan och sökte svar överallt då det periodvis gick jättebra och plötsligt åt skogen flera gånger. Så jag lärde känna arten ganska bra!
        Tyvärr är guppyn ganska sönderavlad, den var från början tålig och en perfekt nybörjarfisk (säger inte att du är nybörjare utan tvärtom, du har gjort allt rätt men det räcker tyvärr inte alltid.) Har man otur köper man en klen generation och då spelar det ingen roll vad man än gör! Är den "dåliga" guppyn från nyinköpet eller de du haft innan? Har den en mer krökt rygg än de övriga? (Kan tyda på att den är gammal) Har du haft den sen tidigare kan den tåligt ha klarat massdöden men är stressad pga det stora vattenbytet efteråt och temperaturskillnaden, även om den inte är stor. Är det en "dålig generation" krävs det inte mycket för att de ska insjukna i stress och bete sig underligt, i värsta fall dö. Tycker inte du ska ta bort den ännu, se om du kan få ner temperaturen något (28 grader är maxtemp för guppys), mata ännu mindre och mer sällan ett tag nu när dom är så få, var 3-4 dag är optimalt. Lägg inte i nya fiskar på ett par veckor och se vad som händer. Tror inte fisken lider, behöver bara återaklimatisera sig. Dör den ändå så som sagt, säkert inte fel vård utan överkänslighet hos fisken. Lycka till

        Kommentar

        • Mr88
          • July 2014
          • 21

          #19
          Tack Emsi för ditt utförliga svar
          Visst kan man kalla mig nybörjar trots allt ;P

          Guppysen köpte jag som de första fiskarna i detta akvarium, så har inte följt de så länge. Ingen har krökt rygg. Något som är kul är guppen(?) som var dålig nu börjat bli piggare.
          Mata kommer vi inte göra på några dagar och inte heller lägga i nya fiskar.

          Ännu en gång tack

          Kommentar

          • Emsi
            • July 2014
            • 17

            #20
            Kul att höra att den är piggare! Ännu en stressfaktor med guppys att tänka på är att aldrig ha färre än 3 honor per hane, då hanarna kan rentav hetsa ihjäl honorna för oss obemärkt eller ta död på varandra om de är flera vid ett för litet revir med för få honor. Hoppas som sagt de reder sig och ni introducera nya inneboende om ett par veckor

            Kommentar

            • Emsi
              • July 2014
              • 17

              #21
              Och igen tempen, sänk den med kallvatten, mina guppys ynglade ett 10-tal vid 3 tillfällen och verkade då må som bäst, alla gångerna var vid 23 grader!

              Kommentar

              • Mr88
                • July 2014
                • 21

                #22
                Okej, tack ska göra det!

                Kommentar

                Arbetssätt...