bukvattensot? octozin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    bukvattensot? octozin

    Har en dorsigerushona som verkar fått bukvattensot.....antagligen genom stress då jag mörkat ner akvariet tre dygn pga cyano. Har tagit över henne i en balja på 15 liter med ett litet filter och lite kvistar. Det är väl bättre att medecinera separat från akvariet? Hur ska jag dosera? En tablett per 22 liter står det. Men är det per dag eller var tredje? Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
    Tack på förhand!
    Mvh Jimmy
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    #2
    Waterlife Octozin
    Medel för behandling av sovsjuka, hålsjuka, bukvattensot, ”seawater angel fish” och ” clown fish disease”, ”marine whitespot”, spironucleus, cryptobia”, ”bodomonas”, trypanoplasma och trypanosoma.
    Medlet är inte skadligt för fiskar, växter eller filter. Produkten passar för användning i havsvattens,-tropiskt sötvattens- och kallvattensakvarier.
    Obs. Låt inte tabletterna falla rakt ned på ryggradslösa djur. Produkten kan orsaka lätt skummning när den används.
    Detta är ofarligt och upphör snabbt. Den biologiska nedbrytningen av oztocin går ganska långsamt och av den anledningen kan du välja att byta 50% av vattnet på dag 8 även om detta inte är nödvändigt.
    Användaranvisningar: -Stäng av uv-steriliseringen, ozoniseringen och skumningen och ta bort kol och zeolit. Beräkna akvariets volym i liter genom att multiplicera längden gånger bredde gånger djupet i centimeter och dela summan på 1000. Räkna även med att vatten trängs undan av grus och stenar.

    1 tablett räcker till behandling av 22,5 liter. Använd medlet på dag 1,2 och 3. För behandling av marine whitespot ska den specifika vikten minskas till 0,017 i två till tre veckor.
    Vänta 48 timmar innan du prövar någon annan behandling.

    Så står det om medlet på PWSS.

    Även på waterlifes hemsida står det att det är en 3 dagars kur så du lär behöva dosera varje dag.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

    Kommentar

    Arbetssätt...