Mask/ Avföring? Medicinera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    Mask/ Avföring? Medicinera?

    Jag har varit bortrest i två veckor och under denna tid har djuren här hemma matats av andra! Under denna tiden gjordes inga vattenbyten och när jag kom hem igen så verkade alla fiskar i karet lite nere. Jag gjorde ett vattenbyte och de flesta piggnade till igen. En discus verkade dock fortfarande lite ledsen så jag väntade en dag för att se om den blev bättre. Nästa dag såg jag att discusen hade en lång vit tråd hängandes från analen.

    Hurvida denna tråd är avföring eller en parasit kan jag dock inte riktigt avgöra. Den ser ut lite som ett vitt skinn innehållande väldigt små mörka bitar lite här och där. Jag har försökt att ta några bilder men det är inte så lätt då den hela tiden simmar runt.

    Discusen beter sig nu normalt i övrigt men ser lite stressad ut.

    Så, vad tror ni att detta är för något och hur ska det åtgärdas?




    Tacksam för svar!
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Jag tror det är flagellater som egentligen alltid finns latent i tarmen. När fisken blir stressad eller om immunförsvaret är extra aktivt kan dessa ta över och då får du denna vitskit som ofta ser ut som en vit mask eller ett dåligt fyllt vitt korvskinn. Steg ett är att göra vattenbyten lite oftare så att vattenkvalitén är på topp. Fungerar det inte så fungerar vitaprickmedicinen antispot mot detta. Du kan börja med att köra 1-2 veckor när du droppar lite på fodret innan matningen. Om det inte fungerar eller om din Diskus inte äter maten kan du behandla i vattnet enligt doseringsanvisningen som medföljer. Men kör då ett par veckor.
    Stämmer beskrivningen av detta på din Diskus?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

      #3
      Ja, det stämmer ganska bra! Jag får testa det då, tack så mycket!
      MVH//
      Johan

      Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

      Kommentar

      Arbetssätt...