Räkor som dör vid införandet av nya växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LS10
    svarade
    Då har jag blivit betydligt klokare, tack för svaren! Det räddar tyvärr inte mina räkor men man lär sig av sina misstag. Mina tre (kvarvarande) fullvuxna har varit ute och rört sig idag så de verkar ha överlevt. De övriga, som bara var halvvuxna, har jag än så länge inte sett röken av.

    Jag antar att problemet handlade om att jag för första gången köpte växter som inte hade befunnit sig i vatten innan. Även om jag alltid sköljer mina växter innan isättning så räckte det inte denna gång.
    Vanligen köper jag (och de flesta andra antar jag) växter som redan befinner sig under vatten i zooaffärerna, och då har jag genom ren tur lyckats undvika problemet än så länge.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Japp och jag fått insikt om att minnet är smått defekt. Fränt!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Jag har lärt nytt idag. Fränt!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Lite som om man har akvaristus Alzheimeritis. Enda troliga förklaringen.
    ja den sjukdomen känner jag till
    Som jag just skrev i en annan tråd så har jag just klantat mig och gjort nybörjarmisstag och fått vita prick i ett akvarium - man lär sig aldrig

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag äger din bok men denna info har tydligen inte noterats mellan öronen. Lite som om man har akvaristus Alzheimeritis. Enda troliga förklaringen.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Och jag blev förfluffad eftersom detta som sagt är basic-kunskap för några år sedan då alla som var det minsta insatta i hållandet av räkor kände till och då alltid sköljde sina nyinköpta växter. Och jag skrev om det i min nanobok för nybörjare som jag skrev för ca. 5 år sedan.

    Ja, ja - märkligt vad snabbt "gammal" kunskap försvinner

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Mycket intressant tråd och nödvändig info. Visste inte detta alls. Tur att handlarn bara säljer Tropicas växter

    Lämna en kommentar:


  • Jossie
    svarade
    Jag blev också paff när mina räkor började dö vid nyplantering innan jag lärde mig detta. Marktäckare klarar sig bra i en skål i fönstret i många dagar. Byt med akvarievatten lite då och då.

    Lämna en kommentar:


  • Jossie
    svarade
    Kjell o Azur har rätt. Giftet som påverkar räkorna sprutas på växterna och består av olika typer av insektesider som sitter i ett vaxskikt på växternas blad. Eftersom giftet är speciellt sammansatt för att döda insekter och räkorna är leddjur precis som insekterna är det inte konstigt att de är mycket känsligare än fiskar. Dessutom kommer räkor ofta aktivt fram för att undersöka och äta beläggningar på nya växter som kommer in i akvariet. På så sätt får de i sig giftet.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Räkor som dör vid införandet av nya växter!

    Det var som f*n. Hur stor andel av importen kommer från Asien?

    Har jag bara haft bonnröta är det ju otroligt.

    Edit:

    Har nu läst mig blind i typ två timmar. Det finns inte jättemycket information att tillgå inom ämnet. Det kan vara står det ofta men jag finner ingen konkret information.
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 05 June 2014, 17:34.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Emerst odlade växter besprutas, särskilt som sagt i sydostasien.
    Räkor är extremt känsliga för insektsgifter.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Detta pratade man mycket om för några år sedan och då skrevs det också mycket om det så jag förutsatte att alla visste om det och sköljde växterna noggrannare idag. Detta gäller dock inte för växterna från europiesika företag som tropica, dennerle och Anubias men gällde i alla förr för samtliga växter från Asien. Det gäller förstås inte heller för växterna som har stått en tid i akvarieffärens växtakvarier. Dock så kanske asiaterna har uppmärksammats på problemet och sköljer sina växter innan de säljs, eller så har de börjat använda andra medel.

    Under alla omständigheter så brukar det räcka med 3 dagar om man sköljer växterna noggrant innan kuren påbörjas samt efter att den avslutats.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är mycket vanligt att räkor dör av växter eftersom de ofta är besprutade (särskilt de som kommer från Asien). De har inte så mycket gift på bladen att fiskarna tar skada av det men räkorna som sitter och äter på bladen gör det.
    Man bör därför låta sådana växter ligga ett par dagar i vatten så att giftmängden minskar innan man planterar dom. Vet inte varför ni som har svarat inte nämner detta för det är ju allmänt känt och har nämnts mängder av gånger i forumet och i BTN nanoboken tas det ju upp väldigt noggrant
    För att det handlar om amanoräkor och jag har aldrig haft ett enda litet problem och jag har väl knappt något annat än växter här hemma. Det kanske är möjligt men jag har liksom olika räkor i akvarierna och jag har inte märkt av det någon gång.

    Jag har ryckt upp bottentäckare och planterat om, det har sanerat ett helt räkbestånd och snäckorna hoppade över kanten. Därför tänker jag att frigjorda ämnen är ett större problem. Att det är allmänt känt är jag rätt skeptisk till också, jag har som sagt varken hört eller reflekterat över det innan.

    Googlade snabbt, finner ett exempel på de tre första sidorna från Redbee där det föreslås att växterna skall ligga i en hink i tre veckor. Visa mig en bottentäckare som uppskattar den behandlingen. Jag sköljer och planterar, inget mer.

    Men, har jag missat något kan även gamla hundar lära sig sitta

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Det är mycket vanligt att räkor dör av växter eftersom de ofta är besprutade (särskilt de som kommer från Asien). De har inte så mycket gift på bladen att fiskarna tar skada av det men räkorna som sitter och äter på bladen gör det.
    Man bör därför låta sådana växter ligga ett par dagar i vatten så att giftmängden minskar innan man planterar dom. Vet inte varför ni som har svarat inte nämner detta för det är ju allmänt känt och har nämnts mängder av gånger i forumet och i BTN nanoboken tas det ju upp väldigt noggrant

    Lämna en kommentar:


  • LS10
    svarade
    Ja, så är det ju.. Det är tråkigt bara när den kommer genom att djuren i akvariet dör.
    Men tack för att du har gjort mig lite klokare iallafall!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...