Räkor som dör vid införandet av nya växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Mycket intressant tråd och nödvändig info. Visste inte detta alls. Tur att handlarn bara säljer Tropicas växter
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Och jag blev förfluffad eftersom detta som sagt är basic-kunskap för några år sedan då alla som var det minsta insatta i hållandet av räkor kände till och då alltid sköljde sina nyinköpta växter. Och jag skrev om det i min nanobok för nybörjare som jag skrev för ca. 5 år sedan.

      Ja, ja - märkligt vad snabbt "gammal" kunskap försvinner
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Jag äger din bok men denna info har tydligen inte noterats mellan öronen. Lite som om man har akvaristus Alzheimeritis. Enda troliga förklaringen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Lite som om man har akvaristus Alzheimeritis. Enda troliga förklaringen.
          ja den sjukdomen känner jag till
          Som jag just skrev i en annan tråd så har jag just klantat mig och gjort nybörjarmisstag och fått vita prick i ett akvarium - man lär sig aldrig
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Jag har lärt nytt idag. Fränt!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Japp och jag fått insikt om att minnet är smått defekt. Fränt!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • LS10
                • November 2010
                • 258

                #22
                Då har jag blivit betydligt klokare, tack för svaren! Det räddar tyvärr inte mina räkor men man lär sig av sina misstag. Mina tre (kvarvarande) fullvuxna har varit ute och rört sig idag så de verkar ha överlevt. De övriga, som bara var halvvuxna, har jag än så länge inte sett röken av.

                Jag antar att problemet handlade om att jag för första gången köpte växter som inte hade befunnit sig i vatten innan. Även om jag alltid sköljer mina växter innan isättning så räckte det inte denna gång.
                Vanligen köper jag (och de flesta andra antar jag) växter som redan befinner sig under vatten i zooaffärerna, och då har jag genom ren tur lyckats undvika problemet än så länge.

                Kommentar

                Arbetssätt...