Räkor som dör vid införandet av nya växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Räkor som dör vid införandet av nya växter!

    Jag har tidigare hört att räkor ska vara känsligare än fiskar för nya växter, tror det är ullen runt om rötterna som innehåller giftiga saker, men hade tidigare inte märkt något av detta.

    Igår köpte jag flera nya växter på Bromma zoo (zoo.se) och idag hittade jag två amanoräkor döda. Ytterligare tre gömmer sig och ser apatiska ut medan endast en är aktiv. Jag hade nio stycken så övriga har jag inte sett, mycket möjligt att även de är döda.
    Jag har fört in växter förut, från andra akvarieaffärer, dock inte i riktigt samma mängd som denna gång, utan några problem. Tror ni det är Bromma zoos växter som är extra giftiga eller bara att det var en något större mängd än vanligt?
    Vill inte döma ut affären om det kanske inte är deras fel.

    Nu har jag gjort ett 50-procentigt vattenbyte, finns det något mer jag kan göra?

    Förresten, jag gjorde som jag alltid har gjort med nya växter, plockade bort ytterkrukan och så mycket som möjligt av ullen samt sköljde hela växten i vatten innan jag stoppade ner den i akvariet.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag har hört att en del sorters räkor kan va känsliga för gödning som kan finnas i nyinköpta växter. Men jag kan inte tänka mig att det skulle gälla amano som är en väldigt tålig räka.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Ursprungligen postat av LS10
      Jag har tidigare hört att räkor ska vara känsligare än fiskar för nya växter, tror det är ullen runt om rötterna som innehåller giftiga saker, men hade tidigare inte märkt något av detta.

      Igår köpte jag flera nya växter på Bromma zoo (zoo.se) och idag hittade jag två amanoräkor döda. Ytterligare tre gömmer sig och ser apatiska ut medan endast en är aktiv. Jag hade nio stycken så övriga har jag inte sett, mycket möjligt att även de är döda.
      Jag har fört in växter förut, från andra akvarieaffärer, dock inte i riktigt samma mängd som denna gång, utan några problem. Tror ni det är Bromma zoos växter som är extra giftiga eller bara att det var en något större mängd än vanligt?
      Vill inte döma ut affären om det kanske inte är deras fel.

      Nu har jag gjort ett 50-procentigt vattenbyte, finns det något mer jag kan göra?

      Förresten, jag gjorde som jag alltid har gjort med nya växter, plockade bort ytterkrukan och så mycket som möjligt av ullen samt sköljde hela växten i vatten innan jag stoppade ner den i akvariet.
      Innebär "flera nya växter" att du bökade runt mycket i akvariet när du planterade?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Tycker också att det är konstigt att mina amanos strök med.
        Jag köpte främst en bottentäckare, så fyra krukor har planterats över större delen av botten, så visst kan man de det som att jag bökade runt. Men samtidigt var dessa växter så små så de planteras så ytligt.
        Jag har svårt att tänka mig att det handlar om att jag bökat runt, fixar ganska mycket med mina akvarium, så har tidigare bökat runt en del när jag har flyttat runt mina rötter, utan att räkorna har visat något som helst tecken på att ha blivit påverkade.

        Dock så säljer Bromma zoo sina växter i vakumförpackning och de förvaras i kylskåp hos dem, så kanske har något tillsatts för att växterna ska klara den behandlingen?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av LS10
          Tycker också att det är konstigt att mina amanos strök med.
          Jag köpte främst en bottentäckare, så fyra krukor har planterats över större delen av botten, så visst kan man de det som att jag bökade runt. Men samtidigt var dessa växter så små så de planteras så ytligt.
          Jag har svårt att tänka mig att det handlar om att jag bökat runt, fixar ganska mycket med mina akvarium, så har tidigare bökat runt en del när jag har flyttat runt mina rötter, utan att räkorna har visat något som helst tecken på att ha blivit påverkade.

          Dock så säljer Bromma zoo sina växter i vakumförpackning och de förvaras i kylskåp hos dem, så kanske har något tillsatts för att växterna ska klara den behandlingen?
          Nej, ingenting har tillsats för att de ska klara det, det är ytterst osannolikt. Akvarieväxter odlas över mark, det är absolut vanligast, det här innebär att de klarar en omställning ganska bra förutsatt att de handskas korrekt. Jag förvarar till exempel växtkoppar i kylskåpet, det fungerar väldigt bra.

          OM de har dött av något onaturligt så satsar jag mina pengar på att det rörts upp saker från din botten. Det har även jag provat och det går jättefort att skada det levande. Därför bör man byta vatten när man bökar i akvarierna. Jag ansar alltid med karet fyllt, sedan håvar jag och efter det byter jag vatten. Då är man lite tryggare i alla fall.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • LS10
            • November 2010
            • 258

            #6
            Okej, då kanske det berodde på att jag planterade så stora delar av botten. konstigt dock att det bara var räkorna som påverkades.
            Nu har jag som sagt bytt cirka 50 % av vattnet, antar att det inte finns mer som jag kan göra?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ursprungligen postat av LS10
              Okej, då kanske det berodde på att jag planterade så stora delar av botten. konstigt dock att det bara var räkorna som påverkades.
              Nu har jag som sagt bytt cirka 50 % av vattnet, antar att det inte finns mer som jag kan göra?
              Nej, det finns inte så mycket mer du kan göra. Lärdomar kommer i olika former
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • LS10
                • November 2010
                • 258

                #8
                Ja, så är det ju.. Det är tråkigt bara när den kommer genom att djuren i akvariet dör.
                Men tack för att du har gjort mig lite klokare iallafall!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Det är mycket vanligt att räkor dör av växter eftersom de ofta är besprutade (särskilt de som kommer från Asien). De har inte så mycket gift på bladen att fiskarna tar skada av det men räkorna som sitter och äter på bladen gör det.
                  Man bör därför låta sådana växter ligga ett par dagar i vatten så att giftmängden minskar innan man planterar dom. Vet inte varför ni som har svarat inte nämner detta för det är ju allmänt känt och har nämnts mängder av gånger i forumet och i BTN nanoboken tas det ju upp väldigt noggrant
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det är mycket vanligt att räkor dör av växter eftersom de ofta är besprutade (särskilt de som kommer från Asien). De har inte så mycket gift på bladen att fiskarna tar skada av det men räkorna som sitter och äter på bladen gör det.
                    Man bör därför låta sådana växter ligga ett par dagar i vatten så att giftmängden minskar innan man planterar dom. Vet inte varför ni som har svarat inte nämner detta för det är ju allmänt känt och har nämnts mängder av gånger i forumet och i BTN nanoboken tas det ju upp väldigt noggrant
                    För att det handlar om amanoräkor och jag har aldrig haft ett enda litet problem och jag har väl knappt något annat än växter här hemma. Det kanske är möjligt men jag har liksom olika räkor i akvarierna och jag har inte märkt av det någon gång.

                    Jag har ryckt upp bottentäckare och planterat om, det har sanerat ett helt räkbestånd och snäckorna hoppade över kanten. Därför tänker jag att frigjorda ämnen är ett större problem. Att det är allmänt känt är jag rätt skeptisk till också, jag har som sagt varken hört eller reflekterat över det innan.

                    Googlade snabbt, finner ett exempel på de tre första sidorna från Redbee där det föreslås att växterna skall ligga i en hink i tre veckor. Visa mig en bottentäckare som uppskattar den behandlingen. Jag sköljer och planterar, inget mer.

                    Men, har jag missat något kan även gamla hundar lära sig sitta
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Detta pratade man mycket om för några år sedan och då skrevs det också mycket om det så jag förutsatte att alla visste om det och sköljde växterna noggrannare idag. Detta gäller dock inte för växterna från europiesika företag som tropica, dennerle och Anubias men gällde i alla förr för samtliga växter från Asien. Det gäller förstås inte heller för växterna som har stått en tid i akvarieffärens växtakvarier. Dock så kanske asiaterna har uppmärksammats på problemet och sköljer sina växter innan de säljs, eller så har de börjat använda andra medel.

                      Under alla omständigheter så brukar det räcka med 3 dagar om man sköljer växterna noggrant innan kuren påbörjas samt efter att den avslutats.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Emerst odlade växter besprutas, särskilt som sagt i sydostasien.
                        Räkor är extremt känsliga för insektsgifter.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Räkor som dör vid införandet av nya växter!

                          Det var som f*n. Hur stor andel av importen kommer från Asien?

                          Har jag bara haft bonnröta är det ju otroligt.

                          Edit:

                          Har nu läst mig blind i typ två timmar. Det finns inte jättemycket information att tillgå inom ämnet. Det kan vara står det ofta men jag finner ingen konkret information.
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 05 June 2014, 17:34.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Jossie
                            • June 2014
                            • 5

                            #14
                            Kjell o Azur har rätt. Giftet som påverkar räkorna sprutas på växterna och består av olika typer av insektesider som sitter i ett vaxskikt på växternas blad. Eftersom giftet är speciellt sammansatt för att döda insekter och räkorna är leddjur precis som insekterna är det inte konstigt att de är mycket känsligare än fiskar. Dessutom kommer räkor ofta aktivt fram för att undersöka och äta beläggningar på nya växter som kommer in i akvariet. På så sätt får de i sig giftet.

                            Kommentar

                            • Jossie
                              • June 2014
                              • 5

                              #15
                              Jag blev också paff när mina räkor började dö vid nyplantering innan jag lärde mig detta. Marktäckare klarar sig bra i en skål i fönstret i många dagar. Byt med akvarievatten lite då och då.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...