Vilken parasit har angripit mina siamesiska algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jossie
    • June 2014
    • 5

    Vilken parasit har angripit mina siamesiska algätare?

    Mina siamesiska algätare kliar sig mot inredningen genom att göra små rusningar mot inredning / botten och därmed skrapa sin kropp. Inga yttre märken eller övriga tecken är såvida jag kan bedöma synliga. Beteendet har förekommit i flera månader. Inga av de övriga fiskarna i akvariet tycks påverkade (kanske för att de har mindre fjäll än algätarna). För några veckor sedan dog en av algätarna. Nu är det 4 kvar.

    Jag har efter en del läsande på nätet dragit slutsattsen att det borde röra sig om en parasit. Men jag behöver veta om det är ett typ av kräftdjur eller en mask för att kunna medicinera rätt. Kanske att jag med hjälp av er och uteslutningsmetoden kan komma fram till vad det kan vara.

    Ett annat bekymmer är att räkorna och äppelsnäckan i akvariet inte kommer att tåla någon parasitmedecin så vitt jag förstår. Akvariet har tät vegetation och komplicerad inredning. Att fiska upp räkorna blir antagligen mkt svårt. Att ta upp algätarna för behandling är lättare, men då kanske parasiterna lyckas överleva i bottensubstratet eller angriper övrig fisk. Jag skulle uppskatta råd angående detta.

    Akvariedata
    225 L, Maxi-jet 500 innerfilter, NO3 10mg/L, NO2 0 mg/L, KH 6, pH 6.4, välplanterat och väl balanserat akvarium som har varit igång i 1,5 år. 1/3 vatten byts med 1-2 veckors mellanrum, Sparsamt matat med hoppstjärtar, frysfoder och kokad spenat.
    Invånare: 4 siamesiska algätare, 4 afrikanska vändmalar, 5 mosaikguramis, amanoräkor, äppelsnäcka. Alla djur är väl inbodda i akvariet och ingen av fiskarna har nått full storlek.

    Tacksam för all hjälp att lösa problemet.
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Oavsett parasit kan du förmodligen bada bort det.. kan vara gälmask eller en hudparasit..

    Släng ner 4dl salt i en 10l hink och fyll med kranvatten av typ samma temp som akvarievattnet och släng sedan ner fisken.. det kan ta sekunder eller minuter men förr eller senare kommer fiskens system att stänga ner och han/hon flyter upp.. i detta ögonblick ska du håva upp fort som fan och slänga tillbaka i akvariet.. i princip ska fisken vara så nära döden att du måste ropa "neej, simma inte mot ljuset" när du plockar upp den.. det är ytterst få parasiter som överlever detta och gör de det släpper 90% taget..

    På så sätt slipper du medicinera oskyldiga och karet är intakt..

    Se över ditt vatten också.. oftast beror angrepp på dåligt immunförsvar som i sin tur oftast beror på vattenkvalitet..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Jossie
      • June 2014
      • 5

      #3
      Oj, det låter brutalt och riskabelt, men jag är frestad att testa. Att försöka fånga upp räkorna eller de andra fiskarna känns inte som något man gör i en handvändning som sagt. Jag avvaktar lite för att se om jag får fler råd.

      Vattenvärdena är bra såvida jag kan utläsa, men jag ska jämföra med fiskarternas olika preferenser enligt litteraturen.

      Jag tänker att det kan vara bra att veta vad det är för typ av parasit. Vissa parasiter kanske kan överleva en tid separerad från värddjuret och då spelar det kanske inte någon roll om jag bara behandlar fisken.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Att döda något brukar vara brutalt och riskabelt..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Mm.. Parasiter finns alltid i omlopp och är en naturlig del av en fisks liv.. Det är fiskars allmäntillstånd som avgör huruvida en parasit kan få sånt grepp att den hotar fisken.. Genom att salta av fisken får den en chans att återhämta sig så den kan stå emot angreppen, det tar ju trots allt en stund för parasiterna att bygga upp ett lika stort bestånd..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Jossie
            • June 2014
            • 5

            #6
            Jag har frågat runt lite bland vänner och fått reda på att Siamesiska algätare i stort sätt alltid är viltfångade. Så de kan ha med sig vilken fiskparasit som hälst. Att ta reda på vad det är blir nog rätt svårt.

            I övrigt har jag beslutat att inte stoppa firrarna i 40 promille saltvatten. Det går ju inte att säga om de kommer att överleva eller inte. Nog har jag haft ihjäl en och annan fisk i mina dar, men detta skulle kunna leda till en plats i akvaristhelvetet (där onda akvarister hamnar när de dör).

            Jag får nog lov att fiska upp algätarna och behandla dem separat med något eller några bredspektrumparastmedel. Men tack för tipset i varje fall.

            Kommentar

            Arbetssätt...