Kilfläcksrasbora utan stjärtfena!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Kilfläcksrasbora utan stjärtfena!

    Jag har ett 112-liters akvarium med 5 metallpansarmalar, en ancistrus, 6 platys och 9 kilfläcksrasboror. Den ena kilfläcken har varit lite aggressiv mot de andra av samma sort, och för några veckor sedan var jag tvungen att avliva en liten stackare som blivit biten på sidan.

    I måndags köpte jag ett par dvärgguramis, som verkar fridfulla även om hanen är bra på att jaga bort de andra fiskarna från hans "revir" (han bygger skumbo, verkar det som). Har dock inte märkt att han skulle bita någon av de andra fiskarna.

    I morse när lampan tändes, såg jag att en kilfläck låg nära botten och flämtade, den hade ingen stjärtfena kvar, och runt "stumpen" som var kvar så var det som ett vitt ludd av nåt slag.

    Jag tyckte att den verkade må så dåligt så jag håvade upp den och avlivade den, för att förkorta lidandet.

    Nu till min fråga - vad kan ha hänt med fenan? Är det frågan om nån sjukdom eller har den helt enkelt blivit avbiten? Av vem?

    Tacksam för all hjälp jag kan få, nybörjare som jag är!
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    #2
    Nu har en till kilfläck fått sina fenor skadade... men de är inte helt borta som på den förra, utan bara trasiga och "flikiga". Ingen som har en aning om detta är en sjukdom eller en aggressiv fisk?
    Oavsett vilket, så behöver jag råd om vad jag ska göra. Vill inte att flera fiskar ska stryka med

    Kommentar

    Arbetssätt...